Page 15 of 24

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 4:51 pm
by bartgouda
Een tijdje niet hier gepost, maar geen zorgen! De reden was dat ik van m'n auto aan het genieten was!
De eerste keer rijden (van de stalling naar huis) was weer onwennig, m'n banden waren vierkant en hij liep nog wat onrustig...
Een paar keer rijden en het was weer genieten geblazen! 3 maanden lang in moderne auto's rijden maakt je nogal onwennig wat kraakjes, piepjes en andere herrie betreft. Als je er dan weer een aantal keer in rijdt kan het je al niks meer schelen en weet je dat het goed zat.
Gisteren naar een vriend van me geweest in Brabant en aan de slag gegaan met de PU rubbers, 323i remmen, camberplates en veerpootbrug. 200 km gereden zonder enig probleem, dus dat was alvast erg fijn!
We zijn van 10 tot 7 bezig geweest met 3 man in een volledig uitgeruste garage met pers en dergelijke en we hebben alleen de vooras afgekregen. Het persen van die rubbers en vooral het verwijderen van de oude is echt een rotwerk van jewelste... maar het geeft wel een fijn resultaat:

Image
Image

Ik moet zeggen, het is wel echt een wereld van verschil! Juist doordat de achteras nog niet gebeurt is kun je goed het verschil voelen en de voorkant is nu zo strak. De wielen volgen gewoon exact de enige baan die ze kunnen volgen, zonder een beetje links/rechts/voor/achter, en dat voelt zo veel lekkerder.

Nog wat foto's van de Porsche-garage waar we bezig waren, stond erg mooi spul!:

Image
Image
Image

En toen was het tijd om weer te gaan!

Image
Image
Image

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 4:59 pm
by bartgouda
Oh ja, dit moet er de volgende keer (hopelijk over 3 weken) nog gebeuren:

- Achterdraagarmen 323i plaatsen incl. PU bussen
- PU subframebussen
- PU Stuurhuisrubbers plaatsen
- Achterstabi incl. PU rubbers plaatsen
- Achterveerpootbrug plaatsen
- Als ik ze voor die tijd heb Solid topmounts achter plaatsen, twijfel nog of ik die ga nemen. De huidige zijn niet zo best meer, maar solid is misschien wel echt te hard...

Dit is als het goed is veel minder werk en zou makkelijk binnen een dagje moeten kunnen.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 5:21 pm
by e-einundzwanzig
Goed bezig bart! top. nu nog een paar lekker brede wheels in combinatie met die verlaging en het wordt naar mijn idee de mooist ogende e21 van het land. mits je natuurlijk van die stance scene houdt! :)

mag ik vragen waar je die veerpootbrug vandaan hebt?

Martin

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 5:30 pm
by bartgouda
Haha thanks! Ik heb een Stanceworks banner op de vooruit, dus ja daar hou ik zeker van!
Brede wielen zit zeker in de planning maar moet nog wel even wachten. Als ik hiermee klaar ben wordt het wel echt tijd om de onderkant te gaan aanpakken, een dure grap helaas...

Die veerpootbrug is van Wiechers en komt bij http://www.stroevemotorsport.nl/Veerpoo ... otbruggen/ vandaan.
Ik heb de gepolijste aluminium versie. Hij is er ook van staal, maar die is rood gespoten en dat leek me echt afzichtelijk. Daarnaast is het lagere gewicht van alu natuurlijk mooi meegenomen. Het plaatje wat daar staat klopt trouwens niet.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 6:35 pm
by Jeroen
Leuk bezig geweest! Ik heb geen idee wat wijsheid is met die topmounts, zou zelf denk ik toch voor rubber gaan. Je gaat niet met 250+ het circuit over denderen en dan is een beetje comfort ipv elke vorm van resonantie rechtstreeks doorgeven aan je carrosserie misschien wel prettig. Het hoeft daarmee echt niet gelijk zacht te zijn, het is puur resonantie isoleren.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 7:08 pm
by bartgouda
Voor zijn ze nu ook al solid, en dat valt me alles mee... Ground control levert ook nog PU topmounts voor de achteras voor de E28 en als ik me niet vergis passen die ook zo op de E21 toch?
Misschien doe ik die wel...
Je kan je voorstellen dat er door de rijhoogte en harde veren toch al weinig comfort over is. De meeste mensen zouden het niks vinden denk ik, maar ik vind het nog prima te doen. Ik heb wel in meer verlaagde auto's (mee-)gereden, en in sommige knallen echt je vullingen er uit, zo hard. Dat is bij de mijne nog absoluut niet het geval:P

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 7:59 pm
by e21bart
super gave fotos, ik hou ook wel van de stanceworks look :D

lekker dat je weer kilometers kan maken :) dan is de winter lang he ;)

en wieweet licht er nog een dagje zandvoort in het verschiet, met dit onderstel moet dat zeker kunnen!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 9:00 pm
by Danny043
Goed bezig! Hij ligt echt mooi op zijn pootjes zo. En die garagewerkzaamheden nemen soms veel meer tijd in beslag dan je zou willen e_surprised Heb je je stuurdemperrubbers al eens vervangen? :mrgreen: Man man wat was ik daar lang mee bezig toen :screwy

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 9:03 pm
by bartgouda
e21bart wrote:super gave fotos, ik hou ook wel van de stanceworks look :D

lekker dat je weer kilometers kan maken :) dan is de winter lang he ;)

en wieweet licht er nog een dagje zandvoort in het verschiet, met dit onderstel moet dat zeker kunnen!
Wie weet inderdaad... wil ik wel eerst nog meer power, want nu is 'ie echt tergend langzaam... op de openbare weg vermaak ik me nog wel, maar op het circuit is dat vast anders...

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 9:05 pm
by bartgouda
Danny043 wrote:Goed bezig! Hij ligt echt mooi op zijn pootjes zo. En die garagewerkzaamheden nemen soms veel meer tijd in beslag dan je zou willen e_surprised Heb je je stuurdemperrubbers al eens vervangen? :mrgreen: Man man wat was ik daar lang mee bezig toen :screwy
Precies! ik had niet verwacht dat dat zo lang zou duren... valt toch altijd weer tegen.
Bedoel je de stuurhuisrubbers? Want die staan voor volgende keer op de planning. Ik heb al even gekeken maar dat kan inderdaad ook nog wel een aardig klusje worden. Ik zag ook al dat de standaardrubbers aardig op waren:P ze schijnen helemaal op te lossen in olie, en daarvan is er genoeg daar in de buurt haha :screwy . Heb je nog tips voor het vervangen van die dingen?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 9:32 pm
by uwbuurman
Mooi werk en prachtige foto's!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Mar 19, 2012 10:46 pm
by bartgouda
Thanks!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Mar 27, 2012 10:04 am
by bartgouda
Zondag naar een Japanse automeeting geweest in Amersfoort (Wangan Warriors). Ben zelf wel fan van Japanse wagens, dus dat was top! Had express m'n BMW thuisgelaten, maar bij aankomst stonden er ook allerlei Golfjes enzo, dus ik had 'm best mee kunnen nemen.
Anyway, voordat ik er naartoe ging nog even wat fotootjes geschoten met een maat van me, met de auto waarmee we reden. Het is een EJ9 Civic en ik vind het een hele nette! Lang niet iedereen zal hier fan zijn van Civics of Hondas in het algemeen, maar dan moet je er maar even langs kijken haha!


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Mar 27, 2012 10:11 am
by bartgouda
Heb trouwens ook nog even in de Civic gereden en allemachtig, wat stuurt dat goed zeg! Zoals je kan zien is 'ie natuurlijk verre van standaard, maar ik blijf erbij dat Civics toch wel misschien de best rijdende voorwielaandrijvers zijn.
Het is trouwens ook maar een 1.4tje (zonder VTEC), maar met wat aanpassingen doet deze toch 120 pk en op dat gewicht gaat dat nog best vooruit!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Mar 27, 2012 10:43 am
by Jeroen
Sja hoewel de Type R destijds door 5th Gear best goed werd beoordeeld blijft onderstuur een punt met die auto's, en onderstuur is iets wat in mijn ogen eigenlijk alleen Ford nog maar onder controle heeft gekregen met de laatste versies van de Focus. Hoewel mijn allereerste auto een Civic (uit 1981) was heb ik er niet echt warme gevoelens bij, en al helemaal niet bij de onderdelenprijzen van Honda. Maar goed, voorwielaandrijvers zijn wel meer fool proof dus het lijkt me wel goed als de meeste mensen daarin blijven rondkarren.