Op dit moment is het een beetje schipperen tussen de twee projecten, maar de E32 vordert ook gestaag. In tegenstelling tot de Italiaanse i.e. turbo hebben we bij de E32 het voordeel van de ‘good-old German Engineering’ wat zoveel zegt dat alles logisch en intuïtief is. Daarbij komt dat je je nooit zorgen hoeft te maken over het toegepaste tapdraad en over de onderdelen voorziening hebben we al vaker geschreven.
Een week of twee geleden konden we vanwege een visueel defect aan een van de nieuw geleverde drijfstanglagers de zesde drijfstang niet afronden. Daarop heeft BMW een tweetal nieuwe geleverd die wel goed zijn.
Na het nieuwe lager ingevet te hebben, hebben we deze tussen de zesde drijfstang gefriemeld. Dat ging ondanks de in de weg zittende stuurstang en stabilisatorstang makkelijker dan verwacht.
En de onderste lagerschaal zit er ook weer bijna op. De nieuwe moertjes voor de drijfstangen heb ik al in mijn linkerhand.
Daarna de moertjes gelijkmatig aandraaien en dan nog een keer op 55Nm vastzetten. Ter controle hebben we de krukas twee volledige slagen rondgedraaid. Daarbij letten we op het gelijkmatige ronddraaien; enige weerstand is een indicatie voor een montagefout tijdens het plaatsen van de lager-schalen. Daarom moet dat na elke lager-schaal weer opnieuw.
Note: Deze (M30B35) gerelateerde informatie deelde ik ook op het E34 forum, echter daar werd ik door een enkeling zwaar bekritiseerd op mijn risico analyse en daaropvolgende beslissing de drijfstang lager bouten niet te vervangen, zelfs zo sterk dat ik bewoordingen over mij heen kreeg als :
“De mannen van BMW, voor het gemak even de echte profs, zeggen ‘altijd vervangen die bouten’, maar je luistert niet”. Dit heerschap was namelijk van mening dat je die drijfstang bouten er zo uittikte en blijkbaar teleurgesteld dat ik hem niet volgde. Dat ik daarbij enig risico loop accepteer ik, maar het risico dat je meer beschadigt door de drijfstang lager bouten eruit te tikken is groter dan ze te laten zitten. Bovendien heb ik drie onderbouwde reacties van mensen met kennis die aangeven dat het hergebruik van deze bouten bij een M30 geen probleem is.
Wat dat betreft vindt ik de omgang hier veel beter / vriendelijker & respectvoller. Dergelijke reacties zoals in bovenstaand voorbeeld zijn hier vreemd en daarmee een schoolvoorbeeld voor bijna alle andere forum’s (met name die voor de E34 en E28).
Back on-topic: Nu de openhart operatie aan de motor is afgerond kunnen we de ‘longen’ weer terug plaatsen, maar niet voordat het pas-vlak voor de carter pan grondig is gereinigd en licht opgeschuurd.
Voor montage van de oliepomp moet de trillings-demper er weer af; de gereviseerde oliepomp hadden we al eerder klaarliggen waarbij het binnenwerk van de nodige 15W40 is voorzien. Deze zit met een drietal M8 boutjes vast die ondanks dat de M30/S38 niet bekend staat om lostrillende oliepompen (M6x kwaal) wel even van een beetje Loctite 270 zijn voorzien.
Daarna kan het nieuwe tandwiel gemonteerd worden. Een saillant detail is dat ik een nieuwe moer besteld en gekregen heb. Echte in plaats van de smalle M10 moer krijg je nu een dikke zelf borgend exemplaar.
Die vervolgens niet helemaal volgens zijn functie gebruikt kan worden, net alsof de leverancier van de oude moeren deze uit programma hebben genomen en de engineer die een alternatief moest zoeken op zijn vrijdagmiddag meer bij de ‘Weizen’ op zijn bureau geïnteresseerd was dan in zijn werk.
Ook hier doet een beetje Loctite wonderen (De oude smalle bewaar ik liever voor S38/M88 gerelateerde projecten)
Daarna kan de trillings-demper er weet op; maar nu bedenk ik me dat ik beter niet alle acht bouten had hoeven in te draaien, want bij het plaatsen van de blokkeerhaak t.b.v. het vastzetten van de centrale M24 moer moeten deze er toch weer af.
Met het plaatsen van de oliepomp hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt; De scope van het project is nu volledig gehaald; rest nu het afbouwen en het in bedrijfstellen.
De volgende stappen zijn het plaatsen van de carter-pan en het vers gepoederde subframe welke een randvoorwaarde is voor het vastzetten van de centrale krukasmoer. Maar dat is nu slechts een kwestie van uurtjes draaien, maar de E32 nu uit het kritische pad gehaald.