Page 15 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Mar 28, 2018 6:31 pm
by bmw e12 e21
Mooi werk geleverd Rob! Ziet er allemaal zeer netjes en proffesioneel uit. :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Mar 28, 2018 6:38 pm
by BertjeConti
Thank you, dat was ook de bedoeling. Deze zomer moet er nieuwe apk op en ik heb geen zin in gezeur.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Mar 29, 2018 10:00 pm
by BertjeConti
De originele tank is er onderuit, en zoals ik al vermoed had is deze tank lek.

In twee van de 3 ontluchtingsbuisjes zitten gaatjes doorgeroest, de vulbuis zelf ziet er ook niet best uit en zal plaatselijk erg dun zijn.
Ik denk dat hier niks meer van te maken valt...

Image

na de dikke modderlaag verwijderd te hebben komen de gaatjes tevoorschijn, aangezien de vulbuis en ontluchtingsbuizen direct achter het achterwiel zitten kan ik mij niet voorstellen dat er geen water in de tank ingedrongen zal zijn.

Image

hopelijk is hiermee de geur van benzine ook verdwenen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Mar 29, 2018 10:46 pm
by Nick1984
die heeft zijn beste tijd gehad :) mooie upgrade!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Mar 29, 2018 11:22 pm
by uwbuurman
Dat is inderdaad einde oefening....

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Apr 07, 2018 8:38 pm
by BertjeConti
straf

Eind vorige week ontvingen we de bescheiden voor de Peelrandclassic voor morgen 8 april.
Startnummer 111, dat is de 11e in de toerklasse, starttijd 09:41

Gisteren ontvingen we de bescheiden voor de Oost Brabant Rit, die volgende week zondag op het programma staat, startnummer 11, starttijd 9:41

Grappig hé

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Apr 07, 2018 8:41 pm
by BertjeConti
De "nieuwe" tank vandaag maar eens helemaal vol gekiepert, daar gaat dus ook weer 70 liter in, komt dat mooi overeen met de tankmeter. De benzinedamp geur is helemaal weg.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Apr 07, 2018 10:55 pm
by uwbuurman
Mooi! Werk geslaagd! Ontluchting nog wel geregeld?

En van die twee startplekken en starttijden is wel heel grappig, inderdaad

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Apr 08, 2018 8:03 am
by BertjeConti
Ontluchting zit op de tankniveau sensor, deze is weer via een overdruk klepje aangesloten op denontluchtingsleiding van het oude systeem.
Beluchting (voorkomen van vacuüm) zit in de tankdop geïntegreerd.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Apr 08, 2018 10:31 am
by uwbuurman
Mooi!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Apr 09, 2018 8:30 pm
by BertjeConti
Peelrand Classic 2018

Zondag 8 april hebben we de Peelrand Classic 2018 gereden.
De Peelrand Classic telt mee voor het NRF Klassiek kampieoeschap, voor klassieke auto's alleen. Je kunt inschrijven in 4 categorieën, te weten:
- sportklasse voor ervaren deelnemers en een klassieke auto
- open sportklasse voor ervaren deelnemers zonder iets moois
- toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers met een klassieke auto (wij dus)
- open toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers zonder iets moois (behalve die hagelnieuwe M4 misschien)

Dit jaar waren er meer inschrijvingen als andere jaren, waarschijnlijk veroorzaakt door de Z1 club die met 5 Z1's en een Z4 ingeschreven hadden.
62 inschrijvingen in totaal, waarvan 12 BMW klassiek :crazy

Zoals eerder geschreven mochten we er lekker vroeg aan beginnen, 11e in de toerklasse (wat verreweg de grootste groep is met 28 tegenstanders) met startnr 111.
Dus om 9:41 gingen we vol goede moed van start met de intensie het toch beter te doen dan vorig jaar.

Het ochtend deel bestond uit 4 etappe's met een totale lengte van 75 km en een gemiddelde van 30km/u. Als eerste 20 km BARIL, waar we eigenlijk probleemloos doorheen gingen.
Daarna 19,4 km pijlen kortste route, welke ook voortvarend ging, ik vond het eigenlijk te gemakkelijk gaan, en dat bleek want hierin 1 fout gemaakt
Vervolgens 13,8 km grensbenadering, waar we tegen een voor ons nog onbekende situatie aan liepen en ook een scherprijder gemist, 2 fouten dus
Afsluitend 22,3 km pijlen kortste route waar we probleemloos doorheen gingen (inderdaad foutloos)

Dan is het tijd voor de lunch en tijdens de lunch wordt er druk gecontroleerd in de rekenkamer en verschijnen de tussenstanden op een groot scherm. Als alle kaarten geteld zijn staan 12e met 3 fouten, de concurrentie is zwaar blijkbaar. Helaas wel 2 meer als vorig jaar toen we de ochtend afgerond hadden met slechts 1 fout

Vorig jaar liep het in het middagdeel helemaal spaak, hoe zou het nu gaan?
Ook het middagdeel bestaat uit 4 delen, beginnende met 16 km grensbenadering. Dit liep voor geen meter, hoe komt dat toch dat we na de pauze altijd zo moeilijk op gang komen :sleeping
In de grensbenadering weer 4 fouten opgelopen. HET MOET BETER !!!
vervolgens 17,5km pijlen kortste route welke gelukkig weer goed verliep, achteraf toch 1 fout, een I als L opgeschreven :stupidme
dan 21,5 km ingetekende en blinde lijn, waar we soepeltjes en foutloos doorheen reden.
Afsluitend met nogmaals Korste Pijlen voor 19 km, ook dit ging lekker ondanks dat alle bejaarden huizen hun bewoners de E-Bikes opgejaagd had. Toch 1 fout gemaakt, doordat ik geen zin had een lusje 3 keer te rijden en gewoon de controle 3 keer heb opgeschreven, stomstomstom, want we hadden het lusje maar 2 keer hoeven rijden.

Zowel in de ochtend als middag geen tijdnood gehad, beide 10 minuten te vroeg binnen (dat mag ongestraft).
Resume,
- ochtend 3 fouten (2 meer dan vorig jaar)
- middag 6 fouten (5 minder dan vorig jaar)

En wat brengt dat dan? minder fouten maar helaas toch lager geklasseerd, 13e (dankzij een betere Ex Aequo) tegen vorig jaar 12e.
Maar het belangrijkste is dat we ons goed geamuseerd hebben, gelukkig ook wederom geen stukken aan de Pastellblauer, alhoewel ik onderweg wel schrok vanwege een plotse penetrante benzinelucht toen we stopte voor een bemande controle.
Gelukkig was het de R12 Gordini die ons voorbij reed.
Achteraf is er dan nog een "diner buffet" met aansluitend de prijsuitreiking, altijd leuk om telkens weer andere deelnemers te leren kennen en hun verhalen te horen.

Dan is het tijd voor:

Veel klassiek op de P voor aanvang
Image

Image

Image

Image

Image

Image

stonden we met onze vrienden Stefan en Bjorn bij hun 2002 touring te kletsen viel mij oog op het volgende:
In totaal 4 bouten los op 2 wielen :thnx zei Stefan!

Image

Binnen kijken in de Escort van Math Mertens, helaas uitgevallen (alweer)
Image

ik heb 3 Z1's gezien waarvan er 2 vastgelegd:
Image

ook nog een prachtige mercedes erbij:
Image

Image

en er doet ook echt oud spul mee, zoals deze Alvis Speed en een MG TF
Image

Image

Dan wat plaatjes onderweg:

Image

Zo'n rotary klinkt echt wel gaaf hoor:
Image

Ferrari hot persuit
Image

Aankomst van Stefan en Bjorn, met alle 4 de wielen er nog aan
Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Apr 10, 2018 8:21 am
by Jeroen
Prima toch? Klinkt als een goede basis om nu verder te gaan bouwen om een paar plaatsen op te rukken, uiteindelijk kun je niet bovenaan beginnen. Erg leuk startveld zo te zien, en goede sfeer onderling, leuk. En bedankt voor een mooi verslag en foto's! Op naar de volgende!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Apr 11, 2018 12:25 am
by Nick1984
Mooi fotoverslagje trouwens :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Apr 11, 2018 3:44 pm
by loentje
leuk verslagje!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen, stroom upgrade

Posted: Sat Apr 14, 2018 9:27 pm
by BertjeConti
stroom upgrade

zoals al eerder vermeld trekt de dynamo het niet helemaal, zeker niet als we met de extra schijnwerpers aan rondrijden. Daardoor afgelopen winter al een keer een platte batterij gehad.

Daarom had ik een gebruikte dynamo gekocht die wat meer stroom moet kunnen leveren. In de E12 werden in het begin 55A in de 4 cilinders en 65A dynamo's in de 6 cilinders geleverd. Op een gegeven moment alleen nog maar 65A. In de Pastellblauer zou dus een 65A dynamo moeten zitten.
Later is BMW op de M20 motoren 80A, 85A en zelfs 90A dynamo's gaan leveren op de E28 en E30. Ik heb gezocht naar een dynamo uit een E30 met M20 motor en dan een zo laat mogelijk model, met de gok/hoop een 85A of 90A dynamo binnen te angelen. Helaas is mij toch een 80A opgestuurd, maar wel een Bosch, dus dat is goed. van 65A naar 80A zou toch voldoende moeten zijn:
Image

Vandaag de dynamo eerst getest op de werkbank, lagers OK, koolborstels OK, laden, ja dat doet ie ook (in de bankschroef, aan een accu hangen met Amperemeter ertussen, boormachine erop, lampje tussen B en D+.... yess stroom).
Daarna de oude dynamo uitgebouwd, blijkt er een 55A in te zitten e_surprised , maargoed, dan is de winst des te groter:
Image

Zo op het ook lijken de beide dynamo's identiek, maar dat bedriegt. De 80A is toch wel een stukje groter en zwaarder. ook de Batt aansluiting is gegroeid van M6 naar M8. Gelukkig had ik nog een kabel met aan beide zijden een M8 oog liggen (van de sloop M20B20), hier zit ook wat meer koper in. de D+ aansluiting is van schuifstekker naar M5 oog veranderd, ook dat was snel opgelost.

Image

Image

Inbouw verliep verder probleemloos, paste allemaal weer prima. Dit zal het stroom tekort toch wel definitief op moeten lossen...1/3 meer nu.
Ook de lagers in de oude dynamo liepen niet geruisloos meer....