Peelrand Classic 2018
Zondag 8 april hebben we de Peelrand Classic 2018 gereden.
De Peelrand Classic telt mee voor het NRF Klassiek kampieoeschap, voor klassieke auto's alleen. Je kunt inschrijven in 4 categorieën, te weten:
- sportklasse voor ervaren deelnemers en een klassieke auto
- open sportklasse voor ervaren deelnemers zonder iets moois
- toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers met een klassieke auto (wij dus)
- open toerklasse voor beginnende en minder vervaren deelnemers zonder iets moois (behalve die hagelnieuwe M4 misschien)
Dit jaar waren er meer inschrijvingen als andere jaren, waarschijnlijk veroorzaakt door de Z1 club die met 5 Z1's en een Z4 ingeschreven hadden.
62 inschrijvingen in totaal, waarvan 12 BMW klassiek
Zoals eerder geschreven mochten we er lekker vroeg aan beginnen, 11e in de toerklasse (wat verreweg de grootste groep is met 28 tegenstanders) met startnr 111.
Dus om 9:41 gingen we vol goede moed van start met de intensie het toch beter te doen dan vorig jaar.
Het ochtend deel bestond uit 4 etappe's met een totale lengte van 75 km en een gemiddelde van 30km/u. Als eerste 20 km BARIL, waar we eigenlijk probleemloos doorheen gingen.
Daarna 19,4 km pijlen kortste route, welke ook voortvarend ging, ik vond het eigenlijk te gemakkelijk gaan, en dat bleek want hierin 1 fout gemaakt
Vervolgens 13,8 km grensbenadering, waar we tegen een voor ons nog onbekende situatie aan liepen en ook een scherprijder gemist, 2 fouten dus
Afsluitend 22,3 km pijlen kortste route waar we probleemloos doorheen gingen (inderdaad foutloos)
Dan is het tijd voor de lunch en tijdens de lunch wordt er druk gecontroleerd in de rekenkamer en verschijnen de tussenstanden op een groot scherm. Als alle kaarten geteld zijn staan 12e met 3 fouten, de concurrentie is zwaar blijkbaar. Helaas wel 2 meer als vorig jaar toen we de ochtend afgerond hadden met slechts 1 fout
Vorig jaar liep het in het middagdeel helemaal spaak, hoe zou het nu gaan?
Ook het middagdeel bestaat uit 4 delen, beginnende met 16 km grensbenadering. Dit liep voor geen meter, hoe komt dat toch dat we na de pauze altijd zo moeilijk op gang komen
In de grensbenadering weer 4 fouten opgelopen. HET MOET BETER !!!
vervolgens 17,5km pijlen kortste route welke gelukkig weer goed verliep, achteraf toch 1 fout, een I als L opgeschreven
dan 21,5 km ingetekende en blinde lijn, waar we soepeltjes en foutloos doorheen reden.
Afsluitend met nogmaals Korste Pijlen voor 19 km, ook dit ging lekker ondanks dat alle bejaarden huizen hun bewoners de E-Bikes opgejaagd had. Toch 1 fout gemaakt, doordat ik geen zin had een lusje 3 keer te rijden en gewoon de controle 3 keer heb opgeschreven, stomstomstom, want we hadden het lusje maar 2 keer hoeven rijden.
Zowel in de ochtend als middag geen tijdnood gehad, beide 10 minuten te vroeg binnen (dat mag ongestraft).
Resume,
- ochtend 3 fouten (2 meer dan vorig jaar)
- middag 6 fouten (5 minder dan vorig jaar)
En wat brengt dat dan? minder fouten maar helaas toch lager geklasseerd, 13e (dankzij een betere Ex Aequo) tegen vorig jaar 12e.
Maar het belangrijkste is dat we ons goed geamuseerd hebben, gelukkig ook wederom geen stukken aan de Pastellblauer, alhoewel ik onderweg wel schrok vanwege een plotse penetrante benzinelucht toen we stopte voor een bemande controle.
Gelukkig was het de R12 Gordini die ons voorbij reed.
Achteraf is er dan nog een "diner buffet" met aansluitend de prijsuitreiking, altijd leuk om telkens weer andere deelnemers te leren kennen en hun verhalen te horen.
Dan is het tijd voor:
Veel klassiek op de P voor aanvang
stonden we met onze vrienden Stefan en Bjorn bij hun 2002 touring te kletsen viel mij oog op het volgende:
In totaal 4 bouten los op 2 wielen

zei Stefan!
Binnen kijken in de Escort van Math Mertens, helaas uitgevallen (alweer)
ik heb 3 Z1's gezien waarvan er 2 vastgelegd:
ook nog een prachtige mercedes erbij:
en er doet ook echt oud spul mee, zoals deze Alvis Speed en een MG TF
Dan wat plaatjes onderweg:
Zo'n rotary klinkt echt wel gaaf hoor:
Ferrari hot persuit
Aankomst van Stefan en Bjorn, met alle 4 de wielen er nog aan
