BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Tsja ik kan geen garanties geven maar meer voor de hand liggende oorzaken voor M52 startproblemen als een nokkenas sensor doen geen opgeld als je benzine ruikt denk ik.


Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by loentje »

Net wat Jeroen zegt, meestal nokkenassensor. Was bij mijn vader zijn auto ook.

Nog even belangrijk, koop alsjeblieft origineel. Ik had eerst een imitatie en toen deed ie nog niets. En even opletten dat je het goede type hebt.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Nokkenassensor is het niet, ik vond dat de motor al heel vreemd klonk bij het starten.....

Vanmorgen cilinders droog gespoten, droge bougies erin, maar niks, geen kik.....

Compressie??? lijkt wel of er helemaal geen compressie is.
Compressie meter erbij, en ja hoor, nog geen 2 BAR op elke cilinder, heel gek hoe zoiets plotsklaps kan.

Ik verdenk nu dat de distributie een paar tanden versprongen is, kan dat?
Hoe kan zoiets gebeuren?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Kleppendeksel is eraf, niks geks te zien, en nog gekker, de beide nokkenassen staan precies op tijd.

Hoe kan een goed lopende motor met een paar keer starten en 10 meter rijden plotseling totaal geen compressie meer hebben, en dat op alle 6 de cilinders.

Dit is een heel groot misterie, ik ben radeloos...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Dat klinkt allemaal heel vreemd! Eerst maar eens een andere compressiemeter proberen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Mon Nov 15, 2021 7:38 pm Dat klinkt allemaal heel vreemd! Eerst maar eens een andere compressiemeter proberen?
Compressie meter is goed hoor, geeft 12 bar op de rally auto.
Ik zei toch al dat het starten ook echt anders klinkt, net alsof alle bougies eruit zijn.

Bij mij blijft er op dit moment nog maar 1 ding over, door de 3 zeer korte koudestarts, met telkens een uur of zo ertussen heeft de overtollige benzine in de verbrandingsruimten de koolaanslag los geweekt, en die troep is tussen de uitlaatklep zittingen geraakt, waardoor de kleppen nu niet goed meer afsluiten.

Vervolgstappen zullen endoscopie en lektest zijn. Daarvoor moeten wel wat spulletjes gekocht worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Daar geloof ik niks van. 6 cilinders, alle 6 kool tussen de kleppen, zodat er nergens iets van compressie is? Raar, dat in ieder geval. Koppakking is nog goed?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Dat is vervelend - ik heb het moeilijk starten zelf een paar keer gehad als onder bepaalde omstandigheden (dauwpunt) de motor voor een korte periode gestart wordt. Een keer is me dat zelf overkomen, een andere keer is dat mijn vrouw overkomen. Dat was duidelijk een gevalletje verzuipen i.c.m. vermoedelijk een verkeerde stand van de kleppen door een op dat moment verkeerd staande VANOS.

In mijn geval kreeg ik de auto in beide gevallen wel weer (zij het moeilijk) aan de praat, en was een goede opwarmronde benodigd voor het weer soepel laten lopen van de motor. In jouw geval is dat duidelijk anders.

Maar weet je zeker dat je VANOS nu goed staat ?
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Hoe kan de Vanos verkeerd staan, Raymond‽ en is die stand te veranderen door de auto even aan te duwen in de 2 oid?
Last edited by uwbuurman on Mon Nov 15, 2021 9:04 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Vanos en timing van de motor is gecontroleerd en staan goed, ketting is dus niet een tand of twee versprongen.
De bougies die eruit kwamen waren zwart, nat en hebben behoorlijke koolaanslag, veel meer dan de oude set die er afgelopen zomer bij de grote beurt uit kwamen.

Een koppakking gaat niet plotseling stuk, en kan al helemaal niet op alle 6 een veel te lage compressie laten zien.

Compressie van de verschillende cilinders varieerde ook, van 30psi tot 60 psi. De meter is in orde.

Dat vermoeden met de koolaanslag tussen de uitlaatkleppen komt wel vaker voor hoor.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ik las je post "totaal geen compressie", maar er is
dus minimale compressie en verschillende per cilinder.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Mon Nov 15, 2021 8:43 pm Hou kan de Vanos verkeerd staan, Raymond‽ en is die stand te veranderen door de auto even aan te duwen in de 2 oid?
Bij de auto van Rob zou ik dit ook niet verwachten omdat de VANOS gereviseerd is, lees de afdichtingen zijn vervangen, maar als dat niet het geval was geweest kan dat bij zeer korte looptijd wel gebeuren, maar dan zou dat met de acties die al genomen zijn wel opgelost moeten zijn.

Aanvullend, maar dat heb ik in de literatuur wel eens gelezen kan het bij de M54 en de M52Tu zijn dat de hydraulische stoters vervuild zijn geraakt en daardoor niet meer goed werken. Dat kan dezelfde impact hebben als dat wat Rob hier heeft gemeten.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

Ik heb wel ervaring met zieke M5x motoren en mijn gereedschapsbord matcht

Image

Zonder gekheid, mooi kloten. Maar een auto met zo'n raar gelaste kop, dit soort kuren, dat lijkt me haast geen hele zuivere? Ik heb meerdere M5x motoren gehad en buiten benzine en olie nooit gezeik gehad?

Kool tussen de kleppen en dan toch verzuipen? Dat rijmt bij mij niet helemaal...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Thegs »

Ohw BTW, probeer de EWS maar eens te benaderen. Wel benzine en geen knal heb ik vaker bij de poot gehad. Dode EWS en dus geen start.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Thegs wrote: Mon Nov 15, 2021 9:09 pm Ik heb wel ervaring met zieke M5x motoren en mijn gereedschapsbord matcht

Image

Zonder gekheid, mooi kloten. Maar een auto met zo'n raar gelaste kop, dit soort kuren, dat lijkt me haast geen hele zuivere? Ik heb meerdere M5x motoren gehad en buiten benzine en olie nooit gezeik gehad?

Kool tussen de kleppen en dan toch verzuipen? Dat rijmt bij mij niet helemaal...
Andersom Gerwin, eerst verzuipen, en vervolgens komt de koolaanslag los en verdwijnt de compressie.

Nogmaals wat er gisteren is gebeurt:
Bij de eerste rit van 10 meter op de oprit starte en liep de auto normaal.
Een uur later na de wasbeurt terug op zijn plek zetten merkte ik al dat een cilindertje even niet mee deed, maar dat doet i wel vaker koud. Ook weer 10 meter gereden.
Vervolgens het probleem met de stoel opgelost en zin in een proefrit.
Motor start, maar slaat eigenlijk onmiddelijk weer af,
vwrvolgens doorstarten (dat had ik beter niet kunnen doen) maar hij gaf geen kik meer en het geluid veranderde, dat blijkt achteraf dus het compressie verlies te zijn.
Ik dacht toen nog aan slechte accu, waardoor geen krachtige vonk en verzuipen, maar dat klopt dus niet
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply