316, 1980 SAPHIR BLAU.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
oww peter was me voor.
Het is ruk dat het spatbord eraf moet idd maar dat stukje is nog eenvoudig te repareren.
Het is ruk dat het spatbord eraf moet idd maar dat stukje is nog eenvoudig te repareren.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Alles is relatief simpel te repareren maar ik had gehoopt klaar te zijn met lassen aan de 316.Wondermike wrote:oww peter was me voor.
Het is ruk dat het spatbord eraf moet idd maar dat stukje is nog eenvoudig te repareren.
Things to do:
* Plaatje nog lassen.
* Remklauwen revisie.
* Carburateur revisie.
* Kleppen stellen.
* Poetsen.
* Kenteken regelen en APK.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
En daarna lekker genieten van een prachtige E21!Kenteken regelen en APK.
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik ben aan het kijken welke revisiesetjes ik moet hebben voor de remklauwen en kwam op een aparte ontdekking.
Ik kwam hierop omdat de borgklipsen van de pennen van de remblokken aan de linksvoor aan de achterzijde zaten en rechtsvoor aan de voorzijde. Dit maakte me aan het denken en ik ben eruit.......
Op de 316 zitten links en rechts twee verschillende merken remklauwen
Links heb ik Girling:

Merkteken op de klauw aan de buitenzijde.
Rechts heb ik ATE:

Merkteken op de achterzijde van de klauw.
Beide zijn voorzien van ATE remblokken en Girling pennen en veerplaat.
Ik kwam hierop omdat de borgklipsen van de pennen van de remblokken aan de linksvoor aan de achterzijde zaten en rechtsvoor aan de voorzijde. Dit maakte me aan het denken en ik ben eruit.......
Op de 316 zitten links en rechts twee verschillende merken remklauwen
Links heb ik Girling:

Merkteken op de klauw aan de buitenzijde.
Rechts heb ik ATE:

Merkteken op de achterzijde van de klauw.
Beide zijn voorzien van ATE remblokken en Girling pennen en veerplaat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Ik MOET ze ook gelijk hebben. Ongelooflijk hoe dat sommige mensen omgaan met remmerij. 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
tja, remmen en banden, onbegrijpelijk dat sommige sufferds daar op bezuinigen. motorrijders weten doorgaans wel beter, maar sommige automobilisten...
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
ik heb nog gereviseerde klauwen liggen van een 320/6, maar weet niet of die passen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Peter,
allebei de klauwen komen voor idd, alleen ATE wel het meeste, je mag van mij kosteloos een klauw komen ruilen! Geef je mij er eentje en krijg je er een andere (of een setje, net wat je wilt) voor terug!
Groeten loentje
allebei de klauwen komen voor idd, alleen ATE wel het meeste, je mag van mij kosteloos een klauw komen ruilen! Geef je mij er eentje en krijg je er een andere (of een setje, net wat je wilt) voor terug!
Groeten loentje
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Bedankt voor het aanbod Leon. Het is al geregeld maar ik waardeer je actie. 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Vanavond begonnen aan als het goed is het laatste hoofdstuk voordat de 316 naar de RDW en APK moet.
De Carburateur revisie. De 316 die wij hebben heeft de zogenaamde Solex 2B4 carburateur. Ik heb een complete revisieset gekocht via de BMW dealer ( dik 100 euro
) en gezorgd voor de nodige documentatie. Nu begonnen met demonteren en veel foto's maken en afstellingen bemeten.
Zo ligt de carburateur er nu bij:

De Carburateur revisie. De 316 die wij hebben heeft de zogenaamde Solex 2B4 carburateur. Ik heb een complete revisieset gekocht via de BMW dealer ( dik 100 euro
Zo ligt de carburateur er nu bij:

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Peter, helemaal geweldig dit.
jij mag mijn auto's onderhouden - fijn he.
jij mag mijn auto's onderhouden - fijn he.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Jij heb er teveel...... Dat zou een dagtaak worden323baur wrote:Peter, helemaal geweldig dit.
jij mag mijn auto's onderhouden - fijn he.
Ik ben veel foto's aan het maken dus wellicht komt er een HowToDo van t.z.t.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Valt wel mee...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.