Page 16 of 152
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Sat Mar 05, 2011 9:01 pm
by gerrit323
Koos
Als je jouw krukas en drijfstangen 130mm gebruikt in combi met een 731 kop moet je de zuigers aanschaffen waarvan ik je al nrs heb bezorgd
Als je opteert voor een 885 kop in combi met een b20/b23 onderblok dan moet je dezelfde werken aan het onderblok laten doen (opboren) maar je hebt wel andere zuigers nodig omdat diegene die ik ja al had doorgegeven bedoeld zijn voor de 731 kop.
Ofwel gebruik je zoals Jos zegt de 325i NFL e30 zuigers maar dan moet er 2mm van het blok en dan kom je op een compressie verhouding van 9,4/1. Als je iets meer van het blok doet kan dit nog wat hoger 9,8/1 dit zorgt voor wat extra pk's maar je moet dan wel steeds 98 octaan tanken
Of je gebruikt de zuigers van de zogenaamde super eta 129pk (27 6k B) deze zijn al voorzien om te werken in combi met een 885 kop en dan moet er dus niets van het blok af .. compressieverhouding is dan 8,5/1, je kan wel van de kop halen max 0.3mm en dan komt de verhouding op 9.0/1 dit laat nog probleemloos 95 octaan toe
e30 325i NFL zuiger - 11 25 1 735 755 standaard maat 83,980mm
e30 325e 129pk zuiger - 11 25 1 714 801 standaard maat 83,980mm
Vermogen zal hoger zijn met de 325i zuigers door de hogere compressie maar de kostprijs zal ook hoger liggen want je moet naast nieuwe zuigers ook het blok laten afvlakken.
Beste optie kosten technisch .. 129pk super eta blok .. meestal zijn deze nog in goede staat .. hohnen volstaat meestal, krukas laten balanceren zou ik altijd doen want die krukassen zijn standaard beperkt door bmw in de diesel tot 4500 en in de eta tot 5000 t/min .. met wat geluk spaar je dan zuigers ed uit .. enkel een 885 kop vinden en bewerken en klaar.
B20/B23 laten boren en zuigers naar keuze/kop naar keuze ... kostprijs waarschijnlijk iets duurder maar kan je best zelf vergelijken in nederland
Gerrit
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Sat Mar 05, 2011 9:19 pm
by uwbuurman
ik kan nu natuurlijk zeggen dat het me momenteel even duizelt van alle mogelijkheden, want ik wil gewoon de beste setup, die heel betrouwbaar is, met meer vermogen (koppel en een paar paardjes) dan de standaard 323i terwijl ik zelf niet heel veel verstand heb van de materie, maar de kennis is groeiende.
Maar als ik dat doe zal Arnold zeggen dat ik gewoon de standaard motor erin moet donderen (

)en dat wil ik niet, dus ik zeg het maar niet. Dat het me nu duizelt. Maar dat doet het wel. Ach shit, nu zeg ik het toch...
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Sat Mar 05, 2011 9:34 pm
by gerrit323
Je zou voor minder duizelen

ik heb ook even gekeken wat en hoe met de e30 2.7 ombouw maar daar zijn er minder mogelijkheden

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Sat Mar 05, 2011 10:55 pm
by Jos
Ik ben het eens met Gerrit. Als je een super eta kan vinden zou ik hem direct aanschaffen. Maar zie ze maar te vinden. Jij hebt echter al een goede krukas met drijfstangen.
Mijn advies:
koop een gebruikt 325i blok,het liefst met nieuw type zuigers. Zet daarin je eigen krukas met drijfstangen. Laat het blok 2mm vlakken, inderdaad verstelbaar nokkenas tandwiel zoals Gerrit al opmerkte is nodig, en je hebt een set up die gegarandeerd goed loopt. Lekker op euro 95. Geen te hoge compressie een lekker koppel en voldoende pk. Zie e30.de
Dit lijkt me ook prijstechnisch het leukst. Op nieuwe zuigers loop je leeg en 325i blokken zijn nog wel te vinden.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 2:50 pm
by uwbuurman
Hoe bepaal ik nou of het door mij te kopen blok niet al eens is gevlakt, bijvoorbeeld na een kapotte koppakking? Ik bedoel, domweg 2 mm afvlakken en dan tot de conclusie komen dat dat teveel was, das niet handig lijkt me...
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 8:56 pm
by Jos
Op e30.de op de mm nauwkeurig. Meten is weten. Blok vlakken ze niet = gietijzer. Cylinderkop wel.
Blockhöhe M20:
Gemessen von Mitte Hauptlager/KW: 206,2mm
Gesamthöhe bis Dichtfläche Ölwanne 266,0mm
Daar staat ook een tabel met het verschil tussen een kat en katloze motor en hoeveel mm je er af moet halen en wat de compressie dan gaat worden. Komt echt heel precies.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:02 pm
by gerrit323
+1 Ik kon geen beter antwoord geven .. iig als je een motor op maat wil gaan bouwen moet je alles precies opmeten, spelingen komen op 1/10mm aan hoor

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:41 pm
by uwbuurman
ok, voor de goede orde, ik moet het blok we laten vlakken en niet de kop right? En hoe herken ik aan het blok of het een blok met of zonder kat is?
En over de zuigers van de b25 nfl, passen die nu zonder aanpassingen op de ETA krukas en drijfstangen? Of moeten die nog worden aangepast?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:51 pm
by uwbuurman
oh ja, weten jullie een specialist dit dit kunstje al eens heeft gedaan en goed kan?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 9:55 pm
by Jeroen
Even kijken hoe de auto van Gerrit loopt misschien?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Mon Mar 07, 2011 11:21 pm
by gerrit323
uwbuurman wrote:ok, voor de goede orde, ik moet het blok we laten vlakken en niet de kop right? En hoe herken ik aan het blok of het een blok met of zonder kat is?
En over de zuigers van de b25 nfl, passen die nu zonder aanpassingen op de ETA krukas en drijfstangen? Of moeten die nog worden aangepast?
B25 blokken met een stempel in de cilinderkop "88" of later zijn NFL en dus Kat versie. Zuigers van een NFL passen dus zonder aanpassing op de eta krukas. Bij de ombouw die je plant moet je idd het blok vlakken .. want het zijn de zuigers die 2mm onder de bovenzijde van het blok uitkomen in BDP. VFL zuigers kunnen ook .. volgende kenmerken in acht te nemen: meer compressie (tot 10,4), meer vermogen, moeten aangepast worden, geen 95 meer mogelijk.
Zoals Jeroen al aangeeft, je hebt nog wat tijd, bekijk gerust hoe mijn blok gaat lopen .. Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de gekozen setup
Gerrit
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Thu Mar 10, 2011 7:44 pm
by uwbuurman
vandaag mijn krukas en drijfstangen opgehaald. De krukas is gepolijst en de drijfstangen die zien er ook prima uit.
drijfstang met nummer 1265301
Krukas
lijkt gebalanceerd te zijn??
veel nummers op de krukas...
1265 8 of 9 26 en dan een letter??
2 <> 310/1
BMW
HUB of 8 77
666 (dat verklaart een boel, die 666!!)
De drijfstangen zijn hart op hart 130mm, dus inderdaad de ETA maat. Wie kan me meer vertellen over de krukas? Gelet op het feit dat deze gebalanceerd lijkt te zijn moet het haast inderdaad wel een ETA krukas zijn. Ik ga daar vanuit, maar wie bevestigd het?
Dan de nieuwe (donor) motor. ik heb een m20 b25 op het oog. Deze heeft als motorcode 25 6K 1. dat is een E30 code dacht ik, terwijl het blok uit een e34 komt. Dus dat zou betekenen dat die motor niet origineel in de e34 lag maar eerst in een e30. de eigenaar beweert dat het een kat blok is en dat de e34 van 1989 was. moet dus wel de nfl zuigers hebben, maar dat weet ik niet zeker.
motor nummer is 24566705.
Wie weet hier wat over?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Thu Mar 10, 2011 8:42 pm
by Jos
Hallo Koos,
Ziet er prima uit je krukas en drijfstangen. Volgens mij is een 2.5 uit een e34 hetzelfde als uit een e30. Zover ik weet is alleen de carterpan anders. Bij een e34 zit daar de oliepeilstok in. Je kunt dat gat wel dichtmaken met vloeibaar staal of een dop ofzo. In het blok zit een stop die sla je eruit en dan kan daar de peilstok weer in. Op de cylinderkop staat een jaartal zoals Gerrit al vertelde. Verder kun je volgens mij het bloknummer natrekken in de ETK. Als de auto van 89 is zal het wel kloppen.
Groet Jos
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Thu Mar 10, 2011 8:46 pm
by uwbuurman
soms wel maar dit nummer is een 8 cijferig nummer en een chassisnummer is 7 cijferig. de b25 uit de e30 en34 is inderdaad hetzelfde. Een kat blok heeft altijd nfl zuigers toch?
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Posted: Thu Mar 10, 2011 9:01 pm
by gerrit323
Als het blok uit '89 komt heeft het zeker we de juiste zuigers

de nrs die op de blokken staan kan je niet teveel uithalen vrees ik , mijn Super eta blok komt ook uit een e34 maar daarvan kent etk ook het nr niet (ook 8 cijfers), dit zou zo zijn bij ruilblokken.
Jouw krukas ziet er goed uit maar is niet fijn gebalanceerd, alle krukassen hebben een aantal uitgefreesde punten van fabriek uit .. om perfeklt in balans te zijn moet dit nog verder verfijnd worden .. zie foto van mijn krukas
De zwarte punten zitten ook in jouw krukas, de zilvere zijn van de fijnafstelling
Gerrit