Page 16 of 24

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sun Jul 12, 2020 9:50 am
by gerrit323
mooi man .. niets zo leuk dan een auto na een aantal jaren weer naar een paar niveaus hoger te tillen

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sat Aug 15, 2020 11:44 am
by Smartie
Lekkage gevonden, niet 1 plek maar beide delen lekken..

Image
Rubbertje tussen reservoir en HRC lekt misschien.
HRC tussen bekrachtiger lekt.

En geheugen is slecht, zie hier de remverdeler.
Het nieuwere type, het oude type herinnerde ik mij waarschijnlijk van de 320/6. Haalde dat dus mooi door elkaar. Lekt ook.
Image

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Aug 28, 2020 12:12 pm
by Smartie
Image
Revisie HRC, wachten op nieuwe delen.
Daarnaast de bekrachtiger nog bijwerken.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Aug 28, 2020 4:03 pm
by bremboap
Lekker bezig. Hrc ligt bij mij alvast klaar.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Aug 28, 2020 6:01 pm
by uwbuurman
Bij mij ook.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Sep 01, 2020 9:10 pm
by Smartie
Ga ik ook doen.

Heb een Ate en 2 onbekende HRC.
Natuurlijk alle 3 Net even anders.
Aansluitingen voor reservoir komen overeen.
Veren en opbouw binnenwerk allemaal net ff anders.
Dus bestel 2 verschillende revisie setjes.
Bah beide revisie setjes, ander merk, uit dezelfde fabriek.
Helemaal hetzelfde okay, niks aan de hand alles komt wel overeen. Alle rubbers voor reservoir fout, veel te klein, maar die waren nog prima en daar lekte de HRC niet.
Leuk klusje maar zo jammer de de revisie set gemaakt lijkt voor een 4 of 5de type namaak HRC.
Zou toch mooi zijn als BMW of Ate zoiets leverbaar houd!
Mocht iemand ergens een revisiesetje voor Ate vinden, graag even melden.

Ter lering en vermaak, 1e heb ik gesloopt bij uit elkaar prutsen zonder lucht. 2e zet ik net verkeerd in elkaar, rubbertje klem, ga ik met lucht eruit blazen en er zat ergens een extra rubbertje dus dat komt goed. Gelukkig had ik nog een derde liggen. Zelfs nog een 4e in een andere auto. Leve de verzamelaar!

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Tue Sep 01, 2020 11:27 pm
by uwbuurman
Hahaha en zo blijf je bezig. Voor de e21 heb ik gewoon een nieuwe gekocht, maar de e12, nieuwe van Até niet te koop. Dus tja, dan maar reviseren.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Wed Sep 02, 2020 8:49 am
by Jeroen
Zo wordt een op het eerste oog eenvoudig klusje ineens wel een hele puzzel. Er duiken wel regelmatig NOS HRC's op maar die zijn soms ook gewoon 40 jaar oud, word je daar beter van? Nieuwe Até is nu 155 euro zag ik, maar da's zondegeld als je idd weet dat je je huidige met een revisiesetje van nog geen tientje weer fris kan hebben... maar dan moet je wel het juiste setje hebben. Até helpt daar niet erg mee mee, en van een revisiesetje van de dealer van 100 euro word je ook al niet blij.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Sep 04, 2020 10:23 pm
by bmw e12 e21
Ik heb nog 3 nieuwe ATE HRC´s RHD liggen.
Zelfde diameter als LHD. Alleen liggen een paar remleiding aansluitingen anders(onder andere hoek tov remolie reservoir).
Ik gebruik deze niet. Ik heb upgrade HRC´s gekocht.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Sep 04, 2020 11:01 pm
by Smartie
Upgrade HRC, wat is dat dan?

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Sep 04, 2020 11:17 pm
by bmw e12 e21
22,2mm van bmw e12 ipv 20,6mm standaard.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Fri Sep 04, 2020 11:31 pm
by Wilmo
En waarom is dat een upgrade?

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sat Sep 05, 2020 8:45 am
by bmw e12 e21
Ik ga grotere remmen monteren op de M315, nl. VOLVO 240 turbo 4-pots voor en 323i schijven met e30 klauwen achter.
Met een grotere diameter in HRC zal het pedaal minder afzakken bij induwen van de rem.

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sat Sep 05, 2020 10:28 am
by Wilmo
... maar moet je wel harder stampen. Plus de grotere blokken die meer druk nodig hebben, moet je nog harder stampen. Je kunt beter een kleinere cilinder nemen ;)

Re: 323i 1978 Martin

Posted: Sat Sep 05, 2020 11:12 am
by bmw e12 e21
Klopt, het heeft voor -en nadelen.
BMW e12 520 M20 gebruikte dezelfde brakebooster als e21 icm 22,2mm HRC tot aug. 1979.
We zullen zien wat het geeft. Wat remgevoel is ook niet mis.
Laatst met een Citroen SM met Maserati motor in remmenbank geremd.
Dat ding was ver overbekrachtigd. Dat was er serieus over vond ik...