Pastellblauer's E12 goes nuts
Na al dat gezever over ons en onze ritjes is nu de Pastellblauer weer centraal punt van de aandacht.
Ik had nog wat nieuwe goodies voor haar op de plank liggen die ze wel verdient na een donor dynamo implantaat uit een E30.
De handrem moest de laatste tijd wel erg hoog aangetrokken worden om nog enige remwerking te vertonen, en ik meende mij te herinneren dat de stelmoeren van de kabels op hun eind zaten, daarom nieuwe trommels en bijbehorende schoenen van het merk ferodo laten afkomen.
Na het verwijderen van de rubber hoes op de handrem bleek het verhaal van einde stelmoeren toch niet te kloppen, ze zaten ongeveer halverwege. Had ik een tiental jaar geleden dus wel al de remschoenen een keer vervangen, maar de trommels waren daarentegen nog origineel. Nog stelruimte genoeg dus.
Omdat ik alles klaar had liggen toch maar de trommels eraf , boel schoonmaken, oude schoenen eraf, nieuwe schoenen erop. Altijd weer prutsen met die veren, hoe ging dat ook alweer. Oh ja eerst de veren op de goede plek, zodat de beide schoenhelften aan elkaar bungelen, dan de handremkabel eraan haken, dan de schoenen boven 1 voor 1 voorzichtig door het rubber hoesje in de remcilinder steken, en dan onder om beurten in in de passing plaatsen, klaar.
Om de nieuwe trommels erop te krijgen moest de kabel natuurlijk helemaal terug gesteld worden, en dan lukt het net.
oud en drekkig, de oude schoenen hadden toch nog behoorlijke zolen:
om niet te vergeten hoe dat ook alweer met die stelnokken zit, daar ook maar eens een plaatje van geschoten, ik wist helemaal niet van het bestaan daarvan:
nieuwe schoenen op hun plek, remcilinders zijn 12 jaar geleden ook vervangen:
Naast het vervangen van de achterremmen had ik ook deze goodies nog liggen:
het zijn grade 10.9 studs met bijbehorende
nuts
Ik had al langer de wens de wielbouten te vervangen voor studs, zodat het schoefdraad in de wielnaven een beetje ontzien wordt, en ik vind het wel vet uitzien.
Daarom de tips van de studs nog een rood likje gegeven, net zoals de gaten in de velgen.
eerst eens eentje passen, ze steken best ver uit:
Met de trommels eraf kon het schroefdraad in de naven goed ontvet worden en daarna de studs plaatsen met loctite 243, ze worden met een inbussleutel vast gezet op 30nm.
En dan de trommels er weer op, ziet er eigenlijk niet uit dat nieuw onder oud:
Bij de voorwielnaven had ik geen zin de remschijven te verwijderen voor het schoonmaken van het schroefdraad in de naven, maar met veel remmenreiniger, doek en schroevendraaier lukt het ook zo:
De roestige schijven komen van de grondige wasbeurt een paar dagen geleden en daarna is ze niet van haar plek geweest, naja, met het wiel geplaatst ziet het er nu dan zo uit:
Daarna was het nog nodig de handremkabels bij te stellen, zodat de handrem nu weer een normale aantrekhoogte heeft, (hand)remwerking uiteraard als nieuw. missie geslaagd.
