Page 16 of 31
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Mon Nov 15, 2021 9:21 pm
by BertjeConti
Thegs wrote: Mon Nov 15, 2021 9:11 pm
Ohw BTW, probeer de EWS maar eens te benaderen. Wel benzine en geen knal heb ik vaker bij de poot gehad. Dode EWS en dus geen start.
EWS heb ik live data uitgelezen, alles OK.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Tue Nov 16, 2021 8:52 pm
by uwbuurman
Nog verder gekomen, vandaag?
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Tue Nov 16, 2021 9:18 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Tue Nov 16, 2021 8:52 pm
Nog verder gekomen, vandaag?
Eh, nee nog niks gedaan.
Wel een compressor gekocht, had ik veel veel veel eerder moeten doen, en een tooltje gemaakt waarmee ik via het bougiegat druk op de cilinder kan zetten, zodat ik een lektest kan doen.
Momenteel is dit mijn vermoeden:
De M52 verbruikt wat olie, dat zal ook via de verharde klepsteel seals het geval zijn.
Inlaatzijde geen probleem, want dat wordt constant gereinigd door de indirecte benzine injectie.
Uitlaatkleppen zullen daarintegen wel behoorlijke koolaanslag hebben.
Deze motoren lopen direct na koudestart heel rijk, mede om de kat snel op temperatuur te krijgen. Overtollige benzine slaat ook aan op de uitlaatkleppen. En als de motor maar heel even loopt en er geen warmte is, kan die overtollige benzine de koolaanslag op de uitlaatkleppeneen beetje los weken, en die drijft dan naar beneden, als dit een paar keer achter elkaar gebeurt, dan kan er zoveel opgeloste smurrie op de klepafdichtingen komen dat deze niet meer goed willen afsluiten.
Het te lang doorstarten door mij bij de 3e koudestart heeft heel veel benzine op de kleppen gedumpt, zodat er zeker wel wat koolaanslag opgelost is.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Wed Nov 17, 2021 6:56 pm
by BertjeConti
Diagnose is gesteld, massieve drukverlies via de uitlaatkleppen op alle 6 de cilinders, er laat zich totaal geen druk opbouwen in de tdc stand met gesloten kleppen, alle lucht verdwijnt via de uitlaat.
Met remmenreiniger proberen door te spoelen, helpt helemaal niks.
Volgende stap zal uitlaatspruitstukken verwijderen zijn en dan via uitlaat kanaal de kleppen en zittingen proberen te reinigen, fingers crossed.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Wed Nov 17, 2021 8:01 pm
by uwbuurman
Dat is vervelend!
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Wed Nov 17, 2021 9:18 pm
by 323baur
Heb je wel oliedruk?
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Wed Nov 17, 2021 10:26 pm
by BertjeConti
323baur wrote: Wed Nov 17, 2021 9:18 pm
Heb je wel oliedruk?
Why?
Bij starten ging de idiot lamp uit.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Thu Nov 18, 2021 9:08 am
by 323baur
Met hydraulische klepstoters kan ik me indenken dat als er te weinig oliedruk is, je compressie ook onjuist kan zijn.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Thu Nov 18, 2021 10:51 am
by Jeroen
Heel vreemd allemaal. Als je een complete bejaarde rijdt en de verbrandingskamers compleet dichtgekoekt zijn is er misschien een kansje dat in alle cylinders brokjes loskomen en tussen de kleppen komen. Als dat het geval is wordt het sowieso tijd voor een flinke high speed rit om flink wat bende kwijt te raken. Maar erg waarschijnlijk lijkt het mij niet, mij te toevallig dat dit bij alle 6 de cylinders gebeurt en blijkbaar bij verschillende tests ook blijft liggen.
Als je de krukas ronddraait draaien beide nokkenassen netjes mee, en je krijgt alles netjes op tijd, dus ook tov krukas? Kleppen worden, met name aan de uitlaatzijde, netjes bediend?
Had je voor deze problemen al eens compressie gemeten?
Heeft de auto op gas gelopen?
Was de laatste viergastest okee?
Ooit weleens horen pingelen?
Zit gewoon even te broeden, mede ivm jouw vreemde olieproblemen, en te denken richting verbogen, verbrande of beschadigde uitlaatkleppen
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sat Nov 20, 2021 12:13 pm
by BertjeConti
Uitlaatspruitstukken zijn verwijderd, op één cilinder de zittingen en kleppen proberen te reinigen met ragers en borstels, maar geen succes.
Als de kleppen dicht zijn hebben de HVA's iets speling, dus die houden de kleppen ook niet op een kiertje.
Ik zie maar één uitweg, en dat is de cilinderkop demonteren en dan diagnose stellen, dan ook meteen nieuwe klepseals en lambda sondes.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sat Nov 20, 2021 12:34 pm
by uwbuurman
Dan kan ik er ook niet in geloven dat dit door kool komt. Jammer. Zou je dan niet gelijk een goede kop ophalen? Eentje zonder laswerk?
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sat Nov 20, 2021 12:52 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Nov 20, 2021 12:34 pm
Dan kan ik er ook niet in geloven dat dit door kool komt. Jammer. Zou je dan niet gelijk een goede kop ophalen? Eentje zonder laswerk?
Die beslissing neem ik wel als de kop op de werkbank ligt, maar idd wel al overwogen. Damn
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sat Nov 20, 2021 1:53 pm
by uwbuurman
Ja, echt kloten, zo'n situatie. Ik ben echt benieuwd wat je aantreft in en onder die kop. Maar je lost het wel op. Nu is deze kop al eens bewerkt dus ook gevlakt, dat kan niet anders, daar kun je natuurlijk maar een max aantal honderdsten afhalen, voor je door de afkeurmaat heen gaat.dan ben je aan dikkere pakkingen toe. Nu weet je dat allemaal zelf ook wel. Maar het zijn allemaal stukjes die bijdragen aan je overwegingen.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sat Nov 20, 2021 6:18 pm
by raymondw
Dat is balen Rob; maar wel de enige goeie beslissing.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Posted: Sun Nov 21, 2021 2:17 pm
by BertjeConti
Zo, de kop ligt nu in de garage samen met heel veel andere aanbouwdelen. Geef mij maar een M20, dat sleutelt toch een stuk gemakkelijker.
Alleen al het kaal maken van de kop, voordat deze eraf kan, jemig wat klus. Ik heb ervoor gekozen ook de nokkenassen eerst uit te bouwen, zodat de kop zo licht mogelijk is. En wat zat die kop vast zeg, ik vermoed toch echt dat deze nooit eerder er vanaf geweest is. Hij is in ieder geval nooit gevlakt, maar ook de pasvlakken zijn helemaal krasvrij.
Maar goed wat ben ik allemaal tegen gekomen?
Als eerste dit:
Bij het losnemen van de slang die van de CVV oliescheider naar de peilstok aansluiting loopt kwam er een hele plas olie uit, de afvoer op de peilstok zit helemaal verstopt, en ik denk dat de oliescheider vol olie zat.
Gevolg hiervan is ook olie in het inlaatspruitstuk, tegen de gasklep aan. Dit was een half jaar geleden zeker nog niet.
Dan zie ik allemaal pitjes in de HVA's, sommige zijn hiervan verschoond, andere hebben flink wat pitjes aan de rand. Hoe is dit te verklaren?
Dit is wel de winnaar:
Wat mij ook op valt is dat de gallerij voor de uitlaat HVA's en nokkenas zwart is van de koolaanslag, daarintegen is de inlaatgallerij en de kop zelf van binnen hartstikke schoon.
Ook de olie is nog best helder/schoon.
Het laswerk aan de kop is beperkt tot de lip voor één draadeind voor de Vanos. Thermostaathuis is verschoond van laswerk, dat valt dus wel mee:
De kop zat echt muurvast, getuige dat de koppakking voor het grootste deel in 2 delen gesplitst is. Grut in de verbrandingsruimten valt nog mee, maar wel al losse schilvers.
Ik denk wel dat het niet meer lang geduurd zou hebben voordat de koppakking door zou zijn geweest tussen een paar cilinders, getuige deze macro opnamen:
Kleppen heb ik nog niet verwijderd, daar wil ik eerst even een tooltje voor maken.
Dan komt nu de klapper, en ik denk dus dat mijn hypothese correct is, kijk en oordeel zelf:
