323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Suc6 Ite met je Baur.

Dat hij maar weer snel terugkomt. :thumbsup


So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

das een nette trailer. Waar laat je de oprijplaten dan bij deze? En nog een leuke mod is een electrische lier met afstandsbediening. Daar heb je echt plezier van als je alleen bent en je de auto er niet op kunt rijden. Veel plezier met deze trailer!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Er zaten opklapbare oprijplaten bij, maar die heb ik eraf gehaald.
Ik heb nu losse, zware extra lange.
Ik ga nog eea laten verlassen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:And confirmed...
14 mei brengen,
21 mei afrekenen en inrijden..
Ik ben al benieuwd????????

Bij hun prijsopgave gevraagd en al gekregen voor een revisiemotor voor de E30 cabrio inclusief plaatsen dus ik hoor graag een referentie :?: :?:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Volgens mij gaat Ite 'm komend week pas ophalen maar ik kan 't mis hebben
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Yup,

Ik was weer eens erg druk, dus ik kan hem pas deze week ophalen.
Ik laat ook gelijk de bak olie en pakking verversen - ik ben er echt even klaar mee zoals je kan lezen.
Met geld is alles te koop zullen we maar zeggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

klopt! Maar mooi dat het kan toch?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Ik heb wel een leuke update voor je Ite!

Ik ben net bij het revisiebedrijf geweest voor de E30 motorrevisie en gelijk even jouw Baur bekeken. Ze zijn er druk mee bezig in ieder geval. Je oude motor heeft in ieder geval een verrotte oliepomp en heel veel vloeibare pakking. Verder was de koppelingsplaat redelijk vers maar de drukgroep en druklager zeker niet. Veel "donkere verbrande" olie te zien bij het onderblok. Uiteraard wil jij een foto zien en dat kan....

Image

Nog helemaal leeg!
Image

Je oude onderblok.
Image

Bij de plaats van de oliedrukzender was wel aardig wat "slijptolwerk" te zien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Leuke update dank zij Peter! Wat bedoel je met slijptolwerk?? IJzerslijpsel of knutselwerk aan 't blok?

Voor jezelf trouwens wat wijzer geworden ook?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Het slijptolwerk is waarschijnlijk gedaan om de oliedruksensor te kunnen plaatsen. Aan de buitenzijde van de motor was wat materiaal weggefreest om iets passend te krijgen.

Wijzer voor mezelf zeker.

We laten een gereviseerde M40 motor plaatsen in de E30 door hem. Best een nette prijs voor de werkzaamheden en blok.
Ik ga hem 4 Juni brengen en pas na de alpentoer ophalen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by e-einundzwanzig »

moet jij bij het uittakelen van de motor, de motorkap er niet eerst even afschroeven??
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Zeker bij een E21 is motorkap even verwijderen wel zo handig, maar ik kan me ook voorstellen dat ze 'm daarna gauw weer terugleggen anders ligt dat onding alleen maar in de weg en te wachten op schade.

Peter: ik begrijp 'm niet helemaal, aansluiting voor oliedrukzender zit toch standaard op elk M20 blok, hoe oud dan ook? Of heeft men ipv een t- of y-stuk te gebruiken een tweede aansluiting voor een zender geboord? Verder dus wel een blok waar wel aan gepield is, ook gezien de vloeibare pakking, en precies op tijd de geest gegeven want hiermee wil je niet in de Alpen stranden. Weet jij wie er aan dat blok gewerkt heeft Ite? (ik heb een vermoeden)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

Jeroen wrote:...Weet jij wie er aan dat blok gewerkt heeft Ite? (ik heb een vermoeden)
toch niet die zelfde prutsers waar ik ook plezier van heb?

@ Peter: fijn dat je binnenkort een gereviseerde motor in de e30 318i hebt! Paar andere achterlampen en klaar ben je maar weer!

@ Ite: komt er ook gelijk een nieuwe drukgroep en lager in dan? o niet, dan wellicht nog even heroverwegen? En als ik de bevindingen van Peter zo lees, dan ben je mooi klaar, dat je een nieuw blok hebt, want dat oude is goed gaar...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

@Koos, Ik denk het wel van de prutser.
De achterlichten van de E30 is ook al best interesse in om te ruilen naar origineel.

@Jeroen/Ite. De vloeibare pakking zat o.a. bij het carter, krukasdeksel voorzijde bovenop de normale pakking.
Het druklager maakt heel veel herrie en de drukgroep had al aardig ingelopen vingers van het diafragma. Zeker meer gedraaid dan de hoeveelheid kilometers die ermee gedaan zijn na de revisie/restauratie.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

en daar istie dan de eigenaar van dit gebakje.
En idd; dit blok is door Brové opgebouwd en ingebouwd.
Wie zei u? BROVE zei ik. Ok..

ZO te zien idd lekker optijd..
Al moet ik zeggen dat ik er tussentijds (15kkm) nimmer iets mee gehad heb, maar met het overlijden van de oliepompert was dit denk ik wel de laatste ademhaling.
Wiebrand belde me vanmiddag idd voor de koppeling: alles komt er nieuw in - no doubt.

Ik hoop wel hierna klaar te zijn want mijn hobby kost zo wel bakken draagvlak.

Oh en Peter: zeer bedankt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply