323i 1981 van Arnold D
Re: 323i 1981 van Arnold D
Yep, weer wat geruster.
Binnenkort toch weer even de kleppen stellen/controleren.
Nu ik steeds verder kom met de afstelling van de motor en bijna alles weer perfect zijn werk doet, is er nog een punt.
Bij de oude motor liep hij bij de start met koude en warme motor altijd stationair te hard. Als de motor goed warm is liep het toerental terug. Nu heb ik een mechanische extra luchtschuif op het blok zitten en heb deze voor montage op de nieuwe motor schoongemaakt en getest. Deze ging naar mijn mening niet ver genoeg dicht als hij warm werd en heb dat bijgesteld.
Als ik de koude motor nu start loopt hij nu 2000 Rpm en zakt al gauw af naar 1000 Rpm. Nu staat de stationair schroef maar een kwartslag open en als ik hem op de 950 Rpm wil zetten loopt ie niet mooi rond.
Ik denk nu dat de extra luchtschuif nog steeds niet ver genoeg dicht gaat, al is het al wel verbeterd en ga deze voor de koude start weer een stukje dichtdraaien en denk dan meer lucht via de stelschroef te kunnen laten lopen.
Dat klopt toch ?
Bij stationair lopen krijgt hij lucht via de stationair stelschroef en via de extra luchtschuif ?
Binnenkort toch weer even de kleppen stellen/controleren.
Nu ik steeds verder kom met de afstelling van de motor en bijna alles weer perfect zijn werk doet, is er nog een punt.
Bij de oude motor liep hij bij de start met koude en warme motor altijd stationair te hard. Als de motor goed warm is liep het toerental terug. Nu heb ik een mechanische extra luchtschuif op het blok zitten en heb deze voor montage op de nieuwe motor schoongemaakt en getest. Deze ging naar mijn mening niet ver genoeg dicht als hij warm werd en heb dat bijgesteld.
Als ik de koude motor nu start loopt hij nu 2000 Rpm en zakt al gauw af naar 1000 Rpm. Nu staat de stationair schroef maar een kwartslag open en als ik hem op de 950 Rpm wil zetten loopt ie niet mooi rond.
Ik denk nu dat de extra luchtschuif nog steeds niet ver genoeg dicht gaat, al is het al wel verbeterd en ga deze voor de koude start weer een stukje dichtdraaien en denk dan meer lucht via de stelschroef te kunnen laten lopen.
Dat klopt toch ?
Bij stationair lopen krijgt hij lucht via de stationair stelschroef en via de extra luchtschuif ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
De extra luchtschuif zorgt koud voor wat meer gebypasste lucht wat de luchtweger triggert en voor een hoger stationair zorgt. Wat alleen gek is, is dat je stationair op 950 toeren niet lekker uit komt terwijl je met 850-900 toeren een prima lopende motor zou moeten hebben. Dat zou ik niet zoeken in de extraluchtschuif omdat 2.000 rpm in mijn ogen al aan de hoge kant is, ik zou eens kijken naar de CO. Elke keer weer kom ik erop uit dat die dingen bij een CO van globaal 1.6-1.8% het beste lopen en ik zou als eerste willen weten of dat correct is omdat het toerental nog niet zo gek is. En in hoeverre wijkt je toerenteller af, 100 rpm is natuurlijk ook niks.
Regards/groeten, Jeroen
Maatbekers zijn binnen en zoek nog de twee dikke benzine leidingen die aan de K-jet geschroefd zitten.Jeroen wrote:We zijn er duidelijk nog niet. Wanneer komen je maatbekers binnen zodat bovenstaande testopstelling gemaakt kan worden?
Injectoren zijn onderweg, tenminste als ie niet teveel met zijn E39 bezig is.
Benzinepomp aanwezig
Injector leidingen aanwezig. Deze moeten wel opgeofferd worden en heb alleen de aansluitingen nodig.
K-jet aanwezig, 3 stuks
Luchtklep aanwezig, deze heb ik toch nodig voor een K-jet waavan de pen eruit kan vallen.
Voeding
Wur (al is deze eerst niet nodig, maar wil de werking later ook kunnen testen, daarom ook de thermometer.)
Moet nog hebben,
Thermometer, drukmeter, kunststof hoge druk leidingen
Waterpomp op 12 V om warm water door de WUR te laten lopen. Ik kan de WUR ook op een bak monteren waarin het water verwarmd wordt.
Zo zowat.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Ik ga morgen weer even naar de CO kijken en ga het toerental controleren.Jeroen wrote:De extra luchtschuif zorgt koud voor wat meer gebypasste lucht wat de luchtweger triggert en voor een hoger stationair zorgt. Wat alleen gek is, is dat je stationair op 950 toeren niet lekker uit komt terwijl je met 850-900 toeren een prima lopende motor zou moeten hebben. Dat zou ik niet zoeken in de extraluchtschuif omdat 2.000 rpm in mijn ogen al aan de hoge kant is, ik zou eens kijken naar de CO. Elke keer weer kom ik erop uit dat die dingen bij een CO van globaal 1.6-1.8% het beste lopen en ik zou als eerste willen weten of dat correct is omdat het toerental nog niet zo gek is. En in hoeverre wijkt je toerenteller af, 100 rpm is natuurlijk ook niks.
Ga de luchtweger ook nog nameten.
CO op 1,6- 1,8 zetten
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 VIP

- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Injectoren zijn onderweg, tenminste als ie niet teveel met zijn E39 bezig is.
Ze gaan echt op de post.....
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 VIP

- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
En heb nog twee leidingen voor naar de K-jet 
So many cars, so little time
Thanks.
Ik ben vanochten bij de garage geweest voor de CO afstelling, maar geen resultaat op de aflezing behaald. 5,5 % en bij het afregelen opeens 0,02% en daar was hij weer moeilijk af te krijgen en schoot dan weer opeen naar de 6 a 7 %. Vreemd.
Stationair ook niet echt beneden de 1000 Rpm te krijgen.
Ik ben weer een stukje wijzer en mijn vermoeden bleek juist. Ik ben de mechanische luchtschuif een beetje dicht gaan draaien in de hoop dat hij meer lucht via de stationair schroef moet krijgen zodat dit beter afgeregeld kan worden. De stationair schroef moet nu verder open.
Wat is de basisafstelling voor de luchtschroef ? 1,5 slagen open ?
Ik ben vanochten bij de garage geweest voor de CO afstelling, maar geen resultaat op de aflezing behaald. 5,5 % en bij het afregelen opeens 0,02% en daar was hij weer moeilijk af te krijgen en schoot dan weer opeen naar de 6 a 7 %. Vreemd.
Stationair ook niet echt beneden de 1000 Rpm te krijgen.
Ik ben weer een stukje wijzer en mijn vermoeden bleek juist. Ik ben de mechanische luchtschuif een beetje dicht gaan draaien in de hoop dat hij meer lucht via de stationair schroef moet krijgen zodat dit beter afgeregeld kan worden. De stationair schroef moet nu verder open.
Wat is de basisafstelling voor de luchtschroef ? 1,5 slagen open ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik blijf het heel apart vinden dat er zoveel dingen zijn die blijkbaar niet goed functioneren en dat tegelijk.
Of er echt een basisafstelling is voor de stationairschroef weet ik niet.
Of er echt een basisafstelling is voor de stationairschroef weet ik niet.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
Voor de schroef zelf niet, en die afstelling moet altijd als een combinatie gezien worden. Begint met de stand van de gasklep in rust (uitvoerig beschreven in het werkplaatshandboek dat voor VIP leden on line staat
). Als die goed staat is het trail and error om de juiste balans te vinden tussen de instelling van de stationairschroef op het gasklephuis (vacuum omloop 1) en de instelling van de extra luchtschuif (vacuum omloop 2). Je moet ervoor waken dat je alles tegelijk aan het ontregelen bent.
Als je nu na het verstellen van de extraluchtschuif beter uit komt met de stationairschroef is dat een mooie start. Vervolgens moet je dan kijken hoe hoog het verhoogd stationair toerental uit komt bij koude start en daar weer zo nodig wat bijregelen. Zo kom je heen en weer uiteindelijk bij de juiste stand.
Alleen of dit nu veel zin heeft durf ik te betwijfelen, het lijkt erop dat je K-Jet verdeler niet lekker functioneert. Die moet eerst enigszins goed staan. Wat ik wel weet en misschien speelt dat mee, is dat de CO verstellen op de K-Jet een precisiewerkje is, als je 'm een slinger geeft zoals je gewend bent op een L-Jet of Motronic kan dat zomaar het verschil zijn tussen een CO van 0 en 10%. Het reageert allemaal wat gevoeliger en na verstellen moet je weer zo'n 20 sec wachten voor je een goede uitlezing hebt. Geduld en rustig aan dus, en als de CO idd alle kanten op gaat binnen een halve mm verstellen dan heb je wellicht met valse lucht te maken en kun je miss beter even een andere verdeler proberen.
Maar zoals Peter al zegt, wel gek dat ineens alles tegelijk kapot of ontregeld is, waarbij je gaat denken aan iets anders dat alles in de war schopt zoals een lekke vacuumslang, inlaatpakking of gasklephuispakking. Gelukkig heb je nog even tot 26 mei
Als je nu na het verstellen van de extraluchtschuif beter uit komt met de stationairschroef is dat een mooie start. Vervolgens moet je dan kijken hoe hoog het verhoogd stationair toerental uit komt bij koude start en daar weer zo nodig wat bijregelen. Zo kom je heen en weer uiteindelijk bij de juiste stand.
Alleen of dit nu veel zin heeft durf ik te betwijfelen, het lijkt erop dat je K-Jet verdeler niet lekker functioneert. Die moet eerst enigszins goed staan. Wat ik wel weet en misschien speelt dat mee, is dat de CO verstellen op de K-Jet een precisiewerkje is, als je 'm een slinger geeft zoals je gewend bent op een L-Jet of Motronic kan dat zomaar het verschil zijn tussen een CO van 0 en 10%. Het reageert allemaal wat gevoeliger en na verstellen moet je weer zo'n 20 sec wachten voor je een goede uitlezing hebt. Geduld en rustig aan dus, en als de CO idd alle kanten op gaat binnen een halve mm verstellen dan heb je wellicht met valse lucht te maken en kun je miss beter even een andere verdeler proberen.
Maar zoals Peter al zegt, wel gek dat ineens alles tegelijk kapot of ontregeld is, waarbij je gaat denken aan iets anders dat alles in de war schopt zoals een lekke vacuumslang, inlaatpakking of gasklephuispakking. Gelukkig heb je nog even tot 26 mei
Regards/groeten, Jeroen
Nah, hij heeft nooit goed naar mijn zin gelopen in de 10 jaar dat ik hem heb. Je probeerd wel eens wat, maar veel beter wordt het niet. Dat er een aantal zaken niet goed zouden zijn dat wist ik wel, maar niet zoveel. Dan ga je plannen maken het blok ooit eens helemaal na te kijken en dat wordt dan, noodgedwongen, eerder werkelijkheid dan dat je gehoopt had.Peter V. wrote:Ik blijf het heel apart vinden dat er zoveel dingen zijn die blijkbaar niet goed functioneren en dat tegelijk.
Maar, vooral doorgaan, ik heb er nog steeds zin an.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
goed hoor, dat je zo doorzet! is het ding wel normaal te rijden nu? of bokken en stotteren?
Jeroen wrote:Voor de schroef zelf niet, en die afstelling moet altijd als een combinatie gezien worden. Begint met de stand van de gasklep in rust (uitvoerig beschreven in het werkplaatshandboek dat voor VIP leden on line staat). Als die goed staat is het trail and error om de juiste balans te vinden tussen de instelling van de stationairschroef op het gasklephuis (vacuum omloop 1) en de instelling van de extra luchtschuif (vacuum omloop 2). Je moet ervoor waken dat je alles tegelijk aan het ontregelen bent.
Ik ben me ervan bewust dat dit een combinatie van afstellingen is en ben daarom ook aan de mechanische luchtschuif gaan draaien omdat mij dit de laatste mogelijkheid leek.
Dat boek heb ik en heb me exact aan de afstelling gehouden. Dat moet goed zijn.
Na het verdraaien voor de koude start draait ie 500 Rpm minder dan voorheen.Jeroen wrote:Als je nu na het verstellen van de extraluchtschuif beter uit komt met de stationairschroef is dat een mooie start. Vervolgens moet je dan kijken hoe hoog het verhoogd stationair toerental uit komt bij koude start en daar weer zo nodig wat bijregelen. Zo kom je heen en weer uiteindelijk bij de juiste stand.
Ik ga morgen eens naar de andere garage en kijken wat dat apparaat doet, daar waren voorheen geen problemen met de CO.Jeroen wrote:Alleen of dit nu veel zin heeft durf ik te betwijfelen, het lijkt erop dat je K-Jet verdeler niet lekker functioneert. Die moet eerst enigszins goed staan. Wat ik wel weet en misschien speelt dat mee, is dat de CO verstellen op de K-Jet een precisiewerkje is, als je 'm een slinger geeft zoals je gewend bent op een L-Jet of Motronic kan dat zomaar het verschil zijn tussen een CO van 0 en 10%. Het reageert allemaal wat gevoeliger en na verstellen moet je weer zo'n 20 sec wachten voor je een goede uitlezing hebt. Geduld en rustig aan dus, en als de CO idd alle kanten op gaat binnen een halve mm verstellen dan heb je wellicht met valse lucht te maken en kun je miss beter even een andere verdeler proberen.
Bij het verstellen van de K-jet weet ik dat dat met beleid moet gebeuren, maar voordat de meter omhoog vloog, is er al een flink stuk aan de K-jet verdraaid.
De CO meter liet niet zien wat er gebeurde, maar kon wel aan de motor horen dat dit wel het geval was.
Dus zeg het maar.
Neem de Alpina mee.Jeroen wrote: Gelukkig heb je nog even tot 26 mei
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Prima mee te rijden, tijdens het rijden pakt ie mooi op en loopt ie mooi vlak.uwbuurman wrote:goed hoor, dat je zo doorzet! is het ding wel normaal te rijden nu? of bokken en stotteren?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Wat ik mij afvraag.
De electrische luchtschuif werkt op een stekker. Deze stekker is al gelegd en kan deze in principe zo aansluiten op een electrische luchtschuif om de werking daarvan te kontroleren. Mocht deze goed werken, is dit zo omgebouwd en hoef je de mechanische niet meer af te stellen en kom je zo sneller tot resultaten.
De electrische luchtschuif werkt op een stekker. Deze stekker is al gelegd en kan deze in principe zo aansluiten op een electrische luchtschuif om de werking daarvan te kontroleren. Mocht deze goed werken, is dit zo omgebouwd en hoef je de mechanische niet meer af te stellen en kom je zo sneller tot resultaten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
Ook die elektrische is af te stellen (7mm moertje op het huis), maar dat gaat wel wat minder omslachtig. Maar je zou even een elektrieke kunnen monteren om een goede start te hebben. Ik meen dat ze redelijk universeel zijn en dat die van een E30 (oid) met L-Jet ook gewoon passen. Maar eerst die rare CO even, ik ben benieuwd of je daar vandaag wat verder mee komt. Viergasmeting wijst verder niks geks uit?
Regards/groeten, Jeroen