Page 151 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sun Dec 10, 2023 3:27 pm
by uwbuurman
En dan te bedenken dat die roodzwarte draad vroeger langer was, het verschil is de lengte van dat stukje massadraad. Dus daar is een stuk afgehaald en toen dat rare stekkertje eraan geprutst. Die roodzwarte heb ik helemaal vervangen, die mantel was overal gebroken.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sun Dec 10, 2023 4:45 pm
by Thegs
Jajaja, hoofdbrekens heeft deze auto bezorgd (aan velen), maar de aanhouder wint! Weinig ervaring met het rijden in een 2.7 ombouw, maar zoals beschreven als een kogel. Het is je gegund dat je nog een aantal jaren kan genieten van het apparaat. Leuk om nog eens terug te lezen wat er allemaal gepasseerd is in het afgelopen 1+ jaar :bag

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sun Dec 10, 2023 9:12 pm
by baur21
De aanhouder wint. Ik hoop dat het nu opgelost is maar achteraf klinkt het heel logisch en verklaarbaar. Ga er maar vanuit dat het in combinatie met de WUR en een slechte ontsteking dit het probleem was. Veel rij plezier!!
Ik zag dat je ook de originele front kabelbinder voor type 1 hebt zonder rubber doppen voor de claxon.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sun Dec 10, 2023 10:17 pm
by Jeroen
Een lange en hoogst irritante zoektocht, waarin veel meer dan doublechecked is, eerder een keer of 10. Uiteindelijk geeft dit wel het idee dat het lek boven is, en dat de auto nu echt wel klaar-klaar is, klaar om nou eens een goede bak kilometers te gaan genieten. Gelukkig is daar het eind van dit seizoen al een mooi begin mee gemaakt!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Mon Dec 11, 2023 11:54 am
by uwbuurman
Ondertussen kwam Geert vanuit België naar Fryslân, voor een leuke dag bandentrappen en wat advies en hulp bij zijn SWRA. Dat was gezellig! En uiteraard hebben we wat 2.7 geweld vergeleken met elkaar. Rondje rijden in de auto’s, dat ging ook prima. Nog een probleempje met de montage van de nieuwe uitlaatlijn van Geert’s Baur opgelost ook, met advies van Arnold die ook even kwam kijken.

Image

Image

Voor mijn 323i zat er maar 1 ding op, dat is trappen met dat hok. Dus de 323i meegenomen naar de Eifel dit jaar. Dat was in eerdere edities met deze auto geen succes, maar no guts… Voor het eerst in jaren weer eens alleen die kant op, ook wel spannend in een auto die niet het vertrouwen heeft. Voordat ik naar de Eifel ging eerst nog de meest storende restpunten opgelost, die bleven liggen zolang die auto niet goed was. Dus de klik-klak van mijn knipperstok was een knik-krak geworden, waardoor de automatisch uit na stuurbeweging niet meer werkte. Dus nieuwe knipperstok erbij en even gewisseld. Kleine dingen, maar heerlijk als het werkt zoals bedoeld.

Image

Ook de veerpootbrug gemonteerd, die zat te hoog in de oude setup, deuken in de motorkap tot gevolg hebbend. Nu aangepast maar dat was te laag.

Image

Dat heb ik aangepast en met markeerkrijt gekeken hoe het de motorkap nu raakt. Het schuim wordt bijna niet geraakt, dus ik ben blij!

Image

Daarna naar de Eifel gereden, best wel met de verwachting dat t niet goed zou gaan, dat er toch hikjes en stotters zouden komen en vast, er zou vast iets stuk gaan, loslopen of beschadigd raken. Maar de reis heen was prima. De eerste rijdag gestart met controle vloeistoffen en alles was prima en op peil. Dag 1 met Walter samen gereden en alles ging prima, ook als de auto wat meer op z’n donder kreeg. Walter reed in de middag en toen heb ik 1x een hikje gedacht te merken, maar duidelijk was het niet. Onder aan de streep een prima eerste dag, dat gaf hoop.
De tweede dag gereden met Jan samen en toen hebben we helemaal niks gemerkt. Het is een auto snel is onderin, maar monster wordt vanaf 4.000 rpm. Hij blijft sleuren tot de toerenbegrenzer, wat beter niet te vaak moet worden geprobeerd hahaha. Maar als je even niet oplet heb je 7.000 rpm op de teller.

Kortom, ik denk dat het geslaagd is, ik denk dat de auto eindelijk rijdt zoals het moet. Dat alle inzet, van iedereen, soms ingehuurd en vaak geheel belangeloos en mijn bloed, zweet, tranen en veul centjes een plezierig resultaat hebben gegeven. Nu heb ik nog een paar jaar nodig om vertrouwen te krijgen in de auto hahahaha

Tot slot nog even over Kona Classics, dat is een aanrader. Wouter en Leroy hebben echt verstand van zaken. Wat is mijn auto fijn afgesteld! Dat het probleem uiteindelijk pas later is gevonden, ligt ook aan mij, ik heb de auto zelf in een hoek getrapt en elke keer als de auto bij Kona was, werden de problemen opgelost of in ieder geval op het laatst de symptonen. Ik heb een heel fijn rijdende e21 323i dankzij Kona.

Dankzij een aantal van jullie heb ik doorgezet om het ding rijdend te krijgen, Jan en ook Gerwin kwamen geregeld helpen, met Jeroen veel doorgesproken en zitten filosoferen, en veel anderen die ik allemaal dankbaar ben voor hun advies. Achteraf lijkt het allemaal simpel, maar dat was het niet. Achteraf is het vooral mooi wonen en verder heb je er niks aan.

:cheers :cheers :launch

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Mon Dec 11, 2023 8:39 pm
by Smartie
:banana

Geweldig dat het eindelijk rolt en bolt.
Ontzettend veel goede kilometers van genieten.

In de Eiffel klonk het goed!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Wed Dec 13, 2023 8:30 am
by Manitoba
Koos, hoeveel buigingen en diep respect heb jij verdiend met (vooral) je doorzettingsvermogen, inventiviteit en inzicht. Kennis daar zoeken en vragen waar je zelf twijfelt of in het zeldzame geval dat je het niet meer zelf weet. Ik heb er oneindig veel bewondering voor, dat meen ik echt. Wij hebben er ook best vaak over gesproken, niet voor technisch advies 'cause I'm no good for that, maar wel om je op mijn manier moed in te blijven praten om door te zetten....

Uiteindelijk is het toch de beauty die het ook lijkt te zijn, ik heb er mee mogen rijden van je in de Eifel ("Hier, rijden. Drive it like you stole it"), en wat heb ik daarvan genoten op mijn enige Eifeltour-dag dit jaar. Ik gun jou dat plezier met jouw 323i nog voor hele lange tijd. Enjoy al je harde werk, heb plezier van dat ding!

Greetz,
Walte.r

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Wed Dec 13, 2023 8:36 am
by gerrit323
+1 velen hadden het opgegeven en dat ding van de hand gedaan .. weer maar eens het bewijs dat de aanhouder wint!!

Veel fijne km's gewenst kerel!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Wed Dec 13, 2023 12:35 pm
by uwbuurman
Dank, heren!

Heeft er vast mee te maken dat ik te dom ben om koppigheid te herkennen bij mezelf en te arm om wat anders te kopen, hahahahaha. Of ik ben een masochist, dat kan ook. Mijn meesteres vindt van niet, trouwens.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Wed Dec 13, 2023 12:45 pm
by Wilmo
Dat masochisme herkennen we allemaal wel natuurlijk. Dat is ook wel een logisch gevolg van dat we besluiten ons vrijwillig te pijnigen door überhaupt een BMW te kopen.

Dat we dan ook nog besluiten dingen anders te doen... Maar man wel heel erg mooi dat het nu wel werkt. Gelukkig kun je nu beginnen met het kweken van die grijns. Ik heb mezelf er wel op betrapt dat na een diep dal, ik toch weer met een vette grijns in dat gebakje zit. Gun ik jou ook! Ik heb in 2019 een stukje mogen rijden en jouw woorden: 'kan er wel aan wennen' was er zeker van toepassing. De weg er naartoe gun je niemand en achteraf is het allemaal wel logisch enzo.

Geniet er van!


Ik hoop alleen wel dat dit de laatste episode van het feuilleton was en we nu bij weer bij nu zijn?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Wed Dec 13, 2023 1:59 pm
by uwbuurman
Ja, jullie zijn helemaal bij, de bitch staat onder een kleedje te wachten op wat klein werk en voorjaar. Naast de trouwe, lieve caab.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sat Dec 16, 2023 5:55 pm
by 323baur
Hatseflats, ik kan niet wachten op deel 2 van deze auteur. Want een e12… is niks anders als een grote e21.
Kan niet goed gaan.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sat Dec 16, 2023 8:54 pm
by uwbuurman
Hahaha een e12 is wel een stuk zwaarder en degelijker gebouwd dan een e21, daar ben ik wel achter. Meer blik, meer verstevigingen, maar ook het aluminium op de deurframes is minimaal 2x zo dik. Maar, dat topic zal ik binnenkort ook updaten.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sun Dec 17, 2023 6:38 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Sat Dec 16, 2023 8:54 pm Hahaha een e12 is wel een stuk zwaarder en degelijker gebouwd dan een e21, daar ben ik wel achter. Meer blik, meer verstevigingen, maar ook het aluminium op de deurframes is minimaal 2x zo dik. Maar, dat topic zal ik binnenkort ook updaten.
Ja leuk, ben benieuwd hoe ver je er mee bent.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Posted: Sat Nov 30, 2024 9:25 pm
by uwbuurman
Allright, het is komkommertijd. Dus klein onderdeel, veel over laten zien en dan heb je in ieder geval de plaatjesfeed. Eerder dit jaar hebben we een andere motor in de Kastanje van Walter gedopt. Het donorblok had de originele hitteschilden op de uitlaatspruitstukken, zoals ik die ook in mijn 323i heb, echter de voorste van de twee was anders. Niet zo gek natuurlijk, omdat deze motor in een 320/6 carburateursetup zat, heeft het voorste hitteschild een pijpje voor de slang naar het luchtfilter. En dat heeft een 323i niet. Maar wat dit hitteschild wel heeft is ook de onderkant.

Een M20 motor heeft namelijk een koelwaterslang vlak voor het voorste uitlaatspruitstuk lopen, en origineel zit er dus ook een schild aan de onderkant/voorkant van dat spruitstuk. Toen ik mijn auto restaureerde waren er alleen de achterste schilden beschikbaar dus heb ik er daar 2 van opgezet. Immers, vanaf de e30 zat er geen blikken schild meer maar slechts een flapje aan de pakking en was die voorste slang ook niet beschermd. Maar jammer was dat wel.

Nu met de vrijkomende hitteschilden deed zich de kans voor dat ongerechtigheidje op te lossen bij mijn auto, tenminste als Walter afscheid wilde nemen van die dingen. En dat wilde hij, waarvoor nog immer grote dank! En zo had ik de spullen om van 2 halfgoede 1 hele te maken. Nou ja, dan die plaatjes maar weer:
Hier zie je duidelijk de verschillen. Voor de 323i heb je de dichte bovenkant en de onderkant van die voorste nodig. Overigens zie je dat bij het schild met de onderkant dat de boutgaten zijn uitgerot. Dat hebben de meeste na jaren van warmte en afkoelen en rammelen op die plekken. Het andere schild had dat nog niet en is redelijk goed op die punten.

Image

Image

Image

Verkeerde bovenkant eraf gehaald.

Image

Alles netjes gestraald en gaten voor de proplassen geboord. De contactvlakken in een roestwerende primer.

Image

Image

En een netjes en correct schildje.

Image

Image

Daarna in de VHT lak gespoten, net als de andere schilden en uitlaatspruitstukken op de 323i. Dit droogt naar een matte afwerking

Image

Image

Daarna moet je even ruzie maken in huis, want je moet het afbakken in de oven. Die ruzie volgt vanzelf, dus niet vragen eerst afbakken, dan is dat in ieder geval klaar. En ja, het meurt behoorlijk, vooral als je bakpapier niet tegen die hoogste temperatuur kan en gecremeerd wordt.

Image

En het eindresultaat. Binnenkort maar eens monteren.

Image