E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Wat een ellende. Vandaag 5 uur gedaan over 70km, spontaan ook maar lid geworden van de ANWB...
Het leek eerst een vuiltje in een sproeier te zijn, maar nadat de motor nog 5 keer smoorde onder het rijden bleek er geen brandstof ingebracht te worden. Stap voor stap alles doorgelopen, maar alles functioneerde gewoon. Wat lijkt het nou te zijn... De tank lijk vacuüm te worden getrokken. Dus de vraag: hoort er een ontluchting in de vuldop te zitten? Of hoe wordt anders de ontluchting geregeld?
Het leek eerst een vuiltje in een sproeier te zijn, maar nadat de motor nog 5 keer smoorde onder het rijden bleek er geen brandstof ingebracht te worden. Stap voor stap alles doorgelopen, maar alles functioneerde gewoon. Wat lijkt het nou te zijn... De tank lijk vacuüm te worden getrokken. Dus de vraag: hoort er een ontluchting in de vuldop te zitten? Of hoe wordt anders de ontluchting geregeld?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Nope, er ligt een expansietankje bovenop je wielkast rechtsachter, in de kofferbak. De leiding naar de buitenlucht kan wel slecht zijn of zelfs dichtgeroest waardoor theoretisch alsnog vacuum zou kunnen ontstaan. Ik begrijp dat er veel onderdruk op de tank zat? Weet je dat heel zeker? Voordat een ANWB-er zomaar iets roept uit de oude doos wat eigenlijk nooit een issue is met een BMW en we allemaal in de verkeerde richting dwalen...
Ever terug naar de basis in de huidige situatie, wanneer doen zich problemen voor: koude start, opwarmen, gewoon rijden, fileverkeer, en wat gebeurt er dan? Start de auto dan moeilijk of niet zowel warm als koud?
Als het je verhaal zo terug lees stond zowat alles verkeerd en kom je steeds dichter bij het eigenlijke probleem, maar dan is wel even info over de huidige situatie nodig om mee te kunnen denken. De kennis is hier wel gok ik, nou nog een beetje meer richting...
Ever terug naar de basis in de huidige situatie, wanneer doen zich problemen voor: koude start, opwarmen, gewoon rijden, fileverkeer, en wat gebeurt er dan? Start de auto dan moeilijk of niet zowel warm als koud?
Als het je verhaal zo terug lees stond zowat alles verkeerd en kom je steeds dichter bij het eigenlijke probleem, maar dan is wel even info over de huidige situatie nodig om mee te kunnen denken. De kennis is hier wel gok ik, nou nog een beetje meer richting...
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Gister heeft men in de garage mijn CO en ontsteking afgesteld. Alles was inderdaad van het padje, maar leek gisteravond en begin van de ochtend ook allemaal goed te lopen.
Vanochtend ben ik Rotterdam uitgereden en na 40km viel hij uit. Het voelt alsof hij slagen mist, als je de koppeling en trapt en gas blijft pompen blijft hij lopen. Op een constant toerental smoort hij zichzelf en valt hij uit. Na een tijd te hebben gestaan en gewacht op de ANWB dacht de monteur dat het een vuiltje in een sproeier was. Luchtfilter eraf gehaald en de motor gesmoord zodat hij alles er wel uit zou trekken. Dat gedaan en daarna kregen we hem weer aan de praat.
Tien kilometer later, hetzelfde probleem. Ik heb wat geprutst, klep van het luchtfilter eraf, wat pompen met de sproeier en ik kreeg hem weer aan de praat. Daarna elke 3, 4km viel hij uit. Ik was inmiddels gelukkig wel van de snelweg af.
Vervolgens op een oprit van een huis ben ik verder gaan kijken en bleek de vlotterkamer leeg, de acceleratiesproeier gaf geen benzine meer. Toen heb ik de aanvoerslang naar de carb losgehaald en gestart, met de slang in een fles en er werd niets opgebracht. Vervolgens de aanvoerslang naar de pomp losgehaald, maar daar kon ik wel brandstof aanzuigen met de mond. Brandstofpomp losgehaald, aangesloten op de aanvoerslang en ik kon gewoon met de hand drukkend benzine opbrengen. Alles weer aangesloten en het werkte weer. Zo heb ik de laatste 10km naar mijn werk zonder problemen afgelegd.
Hier aangekomen, met alle hobbiesten van vroeger dacht men aan vapour lock of een vacuum gezogen tank. De symptomen lijken wel overeen te komen met de vacuumhypothese. Immers, na een tijdje staan, zal er wel wat lucht aangetrokken worden in de tank. Een andere collega voelt aan op zijn water dat het dat niet kan zijn, maar blijft in het ongewis over een andere mogelijke oorzaak.
Ik zet de tankdop zometeen er wel weer op en ga rijden en ik wacht wel tot het probleem zich weer voordoet. Op dat moment kan ik testen of de tank inderdaad onder onderdruk staat.
Vanochtend ben ik Rotterdam uitgereden en na 40km viel hij uit. Het voelt alsof hij slagen mist, als je de koppeling en trapt en gas blijft pompen blijft hij lopen. Op een constant toerental smoort hij zichzelf en valt hij uit. Na een tijd te hebben gestaan en gewacht op de ANWB dacht de monteur dat het een vuiltje in een sproeier was. Luchtfilter eraf gehaald en de motor gesmoord zodat hij alles er wel uit zou trekken. Dat gedaan en daarna kregen we hem weer aan de praat.
Tien kilometer later, hetzelfde probleem. Ik heb wat geprutst, klep van het luchtfilter eraf, wat pompen met de sproeier en ik kreeg hem weer aan de praat. Daarna elke 3, 4km viel hij uit. Ik was inmiddels gelukkig wel van de snelweg af.
Vervolgens op een oprit van een huis ben ik verder gaan kijken en bleek de vlotterkamer leeg, de acceleratiesproeier gaf geen benzine meer. Toen heb ik de aanvoerslang naar de carb losgehaald en gestart, met de slang in een fles en er werd niets opgebracht. Vervolgens de aanvoerslang naar de pomp losgehaald, maar daar kon ik wel brandstof aanzuigen met de mond. Brandstofpomp losgehaald, aangesloten op de aanvoerslang en ik kon gewoon met de hand drukkend benzine opbrengen. Alles weer aangesloten en het werkte weer. Zo heb ik de laatste 10km naar mijn werk zonder problemen afgelegd.
Hier aangekomen, met alle hobbiesten van vroeger dacht men aan vapour lock of een vacuum gezogen tank. De symptomen lijken wel overeen te komen met de vacuumhypothese. Immers, na een tijdje staan, zal er wel wat lucht aangetrokken worden in de tank. Een andere collega voelt aan op zijn water dat het dat niet kan zijn, maar blijft in het ongewis over een andere mogelijke oorzaak.
Ik zet de tankdop zometeen er wel weer op en ga rijden en ik wacht wel tot het probleem zich weer voordoet. Op dat moment kan ik testen of de tank inderdaad onder onderdruk staat.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 317
Dat lijkt me een goede test, pas wel op dat er geen regenwater je tank in loopt anders heb je weer een nieuw probleem.
Hoewel ik graag die test even afwacht denk ik dat je dan nog hetzelfde probleem hebt. Ik verdenk of (1) de brandstofpomp zelf, die is gelukkig eenvoudig te vervangen, of (2) de spie/pen die de brandstofpomp bedient. Ik meen dat die beweegt op een aparte nok op de nokkenas en ik heb al eens eerder meegemaakt (overigens bij een 320/6) dat die nok flink was ingesleten waardoor de pen onvoldoende slag maakte want zelfs een nieuwe pen en pomp was niet genoeg. Toen maar voor een eenvoudige oplossing gekozen en een elektrieke brandstofpomp onder de kap gehangen.
Je hebt ook niet heel toevallig een compleet zwart brandstoffilter of een geknikte brandstofslang onder de kap of onder de achterbank?
Hoewel ik graag die test even afwacht denk ik dat je dan nog hetzelfde probleem hebt. Ik verdenk of (1) de brandstofpomp zelf, die is gelukkig eenvoudig te vervangen, of (2) de spie/pen die de brandstofpomp bedient. Ik meen dat die beweegt op een aparte nok op de nokkenas en ik heb al eens eerder meegemaakt (overigens bij een 320/6) dat die nok flink was ingesleten waardoor de pen onvoldoende slag maakte want zelfs een nieuwe pen en pomp was niet genoeg. Toen maar voor een eenvoudige oplossing gekozen en een elektrieke brandstofpomp onder de kap gehangen.
Je hebt ook niet heel toevallig een compleet zwart brandstoffilter of een geknikte brandstofslang onder de kap of onder de achterbank?
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 317
Het brandstoffilter onder de kap is nieuw en oogt schoon. Onder de achterbank heb ik (nog) niet gekeken.
En als ik aan de toevoerleiding van de pomp zuig dan klotst de brandstof lekker op en neer... Dit voelt totaal niet alsof er weerstand is.
En als ik aan de toevoerleiding van de pomp zuig dan klotst de brandstof lekker op en neer... Dit voelt totaal niet alsof er weerstand is.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Inderdaad het brandstofverhaal bekijken zoals je aangeeft. Wat betreft het vertraagd beginnen van de startmotor. Dit heb ik bij mijn Baur ook gehad en leek op een probleem met het contactslot. Deze voelde ook niet "stevig" aan als je de sleutel omdraait.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Ik ben terug geraakt. Zo min mogelijk snelweg gepakt, maargoed, over de A29 naar Rotterdam kan dat niet overal. Hij is me een keer uitgevallen, met enkel een folietje met een gat over de tankdop gespannen. Er zat ook brandstof in het filter en de tank kan geen onderdruk hebben gehad. Dat was het dus niet.
Onderweg op een moment de achterbank er maar uit gehaald nadat hij moeilijker ging lopen, en het filter eruit gevist. Dat lijkt de oorzaak te zijn. In het, soort van, kuipje waar het filter in staat ligt vuil, wanneer dit allemaal tegen het gaas van het filter wordt aangezogen wordt het debiet wel ernstig beperkt. Dat moet ik er dus uit zien te vissen.
En ook de rekening gehoord van de garage. Daar was niets schappelijks of in proporties aan, ik moet nog wel een keer of 28 slikken denk ik.
Onderweg op een moment de achterbank er maar uit gehaald nadat hij moeilijker ging lopen, en het filter eruit gevist. Dat lijkt de oorzaak te zijn. In het, soort van, kuipje waar het filter in staat ligt vuil, wanneer dit allemaal tegen het gaas van het filter wordt aangezogen wordt het debiet wel ernstig beperkt. Dat moet ik er dus uit zien te vissen.
En ook de rekening gehoord van de garage. Daar was niets schappelijks of in proporties aan, ik moet nog wel een keer of 28 slikken denk ik.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Dat garages nogal een aparte manier van rekening opstellen hebben heb ik wel vaker gehoord.
Jij gaat er nu vanuit dat er veel vuil in de tank zit wat dit probleem geeft. Ik denk dat je tank wel heel erg veel rotzooi moet hebben wil er niet voldoende brandstof komen om in ieder geval stationair te blijven draaien en dat gebeurt niet eens.
Nu lees ik dat je via de A29 naar huis bent gereden (Rotterdam) dus je komt dan ergens uit Brabant gereden. Wellicht als je er niet uitkomt kan ik weleens mee kijken want zover zitten we niet uit elkaar denk ik.
Jij gaat er nu vanuit dat er veel vuil in de tank zit wat dit probleem geeft. Ik denk dat je tank wel heel erg veel rotzooi moet hebben wil er niet voldoende brandstof komen om in ieder geval stationair te blijven draaien en dat gebeurt niet eens.
Nu lees ik dat je via de A29 naar huis bent gereden (Rotterdam) dus je komt dan ergens uit Brabant gereden. Wellicht als je er niet uitkomt kan ik weleens mee kijken want zover zitten we niet uit elkaar denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Ok, ik snap de twijfels. Maar als hij niet meer trekt en de motor valt uit, valt de zuigkracht weg en dwarrelt het weer naar beneden. Dus het zou kunnen...
Maargoed, ik vis het er sowieso uit. Het was niet magnetisch, dus ik moet maar even een pompje-achtig-iets regelen.
Carb zou het ook nog kunnen zijn, maar dan vind ik het raar dat hij het weer zou gaan doen met wat friemelen aan de gasklep, nadat hij uitgevallen is. Ik denk niet dat het de pomp is, omdat het hele systeem bij de laatste keer wel onder druk stond, ook stond er benzine in het filter onder de kap. Daarnaast zou het vreemd zijn dat hij het meteen erna wel weer zou doen. Ook voelen de spie en de pomp niet aan alsof ze ineens zouden kunnen wijzigen.
Maargoed, ik vis het er sowieso uit. Het was niet magnetisch, dus ik moet maar even een pompje-achtig-iets regelen.
Carb zou het ook nog kunnen zijn, maar dan vind ik het raar dat hij het weer zou gaan doen met wat friemelen aan de gasklep, nadat hij uitgevallen is. Ik denk niet dat het de pomp is, omdat het hele systeem bij de laatste keer wel onder druk stond, ook stond er benzine in het filter onder de kap. Daarnaast zou het vreemd zijn dat hij het meteen erna wel weer zou doen. Ook voelen de spie en de pomp niet aan alsof ze ineens zouden kunnen wijzigen.
Re: E21 317
BTW, een keertje met een bak specifieke kennis kijken lijkt me goed en leuk, ik heb nog wel wat vragen. Maar ik wil eerst met een wat geruster hart de weg op, de zekerheid is wel goed weg.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Heb je ook al naar het zeefje gekeken bij de carburateur zelf?
Je kan desnoods kijken als ze uitvalt om even bovenlangs in de carburateur wat brandstof te gieten (wel voorzichtig uiteraard) en zien of ze dan gelijk weer start. Dan weet je in ieder geval dat het een brandstof toevoer probleem is.
Als ze gestart is en je zou niet gaan rijden maar alleen stationair laten draaien dan blijft ze gewoon lopen?
Je kan desnoods kijken als ze uitvalt om even bovenlangs in de carburateur wat brandstof te gieten (wel voorzichtig uiteraard) en zien of ze dan gelijk weer start. Dan weet je in ieder geval dat het een brandstof toevoer probleem is.
Als ze gestart is en je zou niet gaan rijden maar alleen stationair laten draaien dan blijft ze gewoon lopen?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Het zeefje bij de carburateur zelf, daar moet je even iets duidelijker zijn. Bedoel je het filter dat voor de brandstofpomp zit? Of zit er in de carburateur ook nog een? Die ben ik, dacht ik, niet tegengekomen toen ik die uit elkaar had liggen.
Ik weet niet of het zou gebeuren als ik haar alleen maar stationair zou laten lopen. Per slot van rekening gebeurde het vanochtend pas na 40km, of 4 liter benzine. Vanmiddag gebeurde het na een 20km, maar in de 60km daarna, maar met wel drie stops, is het niet weer gebeurd.
Ik weet niet of het zou gebeuren als ik haar alleen maar stationair zou laten lopen. Per slot van rekening gebeurde het vanochtend pas na 40km, of 4 liter benzine. Vanmiddag gebeurde het na een 20km, maar in de 60km daarna, maar met wel drie stops, is het niet weer gebeurd.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 317
Ik was in de veronderstelling dat er bij de brandstofaansluiting op de carburateur ook een fijne zeef aanwezig was.
Bij onze 2B4 en 4A1 carburateur was en is dit wel.
Bij onze 2B4 en 4A1 carburateur was en is dit wel.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: E21 317
Hmm, een zeefje heb ik niet kunnen vinden. Ik heb nogmaals de tank open gehad, maar het overgrote deel van de prut in de tank is verdwenen.
Dus nu het filter onder de kap maar vervangen.
De aanvoerslang naar de pomp lag trouwens tegen een koelslang aan... Kan op deze manier vapour lock in beeld komen?
Dus nu het filter onder de kap maar vervangen.
De aanvoerslang naar de pomp lag trouwens tegen een koelslang aan... Kan op deze manier vapour lock in beeld komen?