Page 17 of 27
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Wed Mar 23, 2011 11:10 pm
by loentje
Goed bezig, ben benieuwd!
groeten loentje
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 8:32 am
by uwbuurman
+1, gelukkig weet jij wat je doet, ik zou het ding NOOIT weer aan de gang krijgen!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 10:15 am
by Peter V.
uwbuurman wrote:+1, gelukkig weet jij wat je doet, ik zou het ding NOOIT weer aan de gang krijgen!
dat denken jullie dat ik dat weet. Het is en blijft een gok

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 9:13 pm
by Peter V.
De carburateur staat weer in elkaar maar nog geen testrun gedaan. Er zijn twee membraantjes lek van de zwarte kunststof vacuumdozen dus dat verklaard een hoop voor hoe dat ze liep.
Morgen een bestelling doen bij de dealer en dan zien we verder.
De carburateur was wel heel erg vuil:
En toen was ze weer schoon!

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 9:15 pm
by Jeroen
Nu maar hopen dat de dealert een beetje snel is en je een poging tot starten kunt gaan doen... ben benieuwd maar als dat goed gaat word jij president van de afdeling carburateurs hoor!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 9:18 pm
by 323baur
Dat was hij al! Peter: diepe buiging. Ik was er niet eens aan begonnen.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Mar 24, 2011 11:11 pm
by Peter V.
Dank heren voor deze woorden.
Ik ben benieuwd hoe lang dit duurt inderdaad. Als dit gereed is dan kan de 316 naar de RDW. Hierna is de 320/6 aan de beurt.
Over twee weken komt er nieuw rubber op de 15 inch BBS'en en deze gaan onder de 316! Dan heb ik toch nog een verlaagde en met 15 inch uitgevoerde E21 tot mijn beschikking.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Fri Mar 25, 2011 11:35 am
by uwbuurman
tijdelijk tot dat de 320/6 klaar is toch??
@ carb, mooi schoon geworden! Dat, en een paar nieuwe membraampjes, dat zal schelen!!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Fri Mar 25, 2011 12:07 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:tijdelijk tot dat de 320/6 klaar is toch??
De 320/6 blijft op een originele setup. Al mijn Bilstein en H&R spul is inmiddels verkocht!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun Apr 03, 2011 9:49 pm
by Peter V.
Update:
De carburateur staat uiteraard in elkaar en het vacuumdoosje is geplaatst. Hierna de proefstart die goed begon maar de auto bleef een heel hoog toerental houden en was niet af te stellen.
Carb. er weer afgehaald en de duitse beschrijving nog eens doorgelezen. Bleek dat ik met de grondafstelling van de 1e en tweede trapklep iets verkeerd had gedaan. Dit opgelost en de motor liep gelijk strak. Nu proberen af te stellen en stationair liep ze fantastisch maar zodra ik het teorental wilde opvoeren dan smoorde de auto en viel ze uit.
Ik helemaal over de zeik want wat had ik nu weer fout gedaan. Weer de carb eraf en de vlotterniveau's bekeken met de bovendeksel eraf. Dit was allemaal goed. Ik zag wel dat er wat tussen de pakking en deksel zat wat niet goed was mijn inziens. Nu alles teruggezet en de carburateur vastgezet volgens aanhaalmoment (10Nm).
Ik weet dat ik bij de vorige 320/6 hem te vast had gezet en zo de deksel had kromgetrokken. Dit wilde ik uiteraard voorkomen bij de 316 maar het bleek dat ik ze vooraf altijd te los had gezet want nu op 10Nm is dit op een rubbervoet toch best vast.
Net nog een proefstart gedaan en ze loopt mooi

Ook het toerental is goed op te voeren dus een illegaal testritje gedraaid. Al het gedoe was dus eigenlijk niets meer dan een vacuumlek.
Volgende op de planning is de RDW en de afspraak staat voor donderdag a.s. om 9.25 uur met een eendagskenteken. Dan hebben we gelijk een testrit gedaan waar vast wel wat nieuws uitkomt.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun Apr 03, 2011 9:59 pm
by 323baur
Peter, dik respect hoor!
Ik heb een digitale CO meter, kom maar langs...
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun Apr 03, 2011 10:22 pm
by Peter V.
323baur wrote:Peter, dik respect hoor!
Ik heb een digitale CO meter, kom maar langs...
Bedankt voor het aanbod Ite. Ik denk dat ik die ook gewoon ga aanschaffen (nieuwe voor ik geloof 150 euro??????) Ik moet wel met twee carburateur E21'ers. Tevens een officiele carburateur afstelset wordt aangeschaft met vacuummeters etc etc.
Ik ga me hier echt verder in verdiepen zodat ik ze kan dromen.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon Apr 04, 2011 12:00 am
by loentje
Ik ben ook benieuwd!
Van het weekend nog een saphir blauwe 318i e21 wezen kijken, maar dat was helaas een "no go".
Groeten loentje
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon Apr 04, 2011 10:56 am
by uwbuurman
Mooi dat je haar weer aan de gang hebt Peter! En het kan wel alleen maar een vaccuum lek geweest zijn, je bent wel helemaal klaar nu, meer een mooie schone carb!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Thu Apr 07, 2011 12:07 pm
by Peter V.
Vanochtend met de 316 naar de RDW geweest. Ook eindelijk een goede legale testrit kunnen maken. Ik moet zeggen dat ze helemaal niet verkeerd rijdt. Een klein beetje scheeftrekken bij het remmen wat aangeeft dat de gereviseerde klauwen nog een extra ontluchtingsbeurtje kunnen gebruiken. Verder probleemloos.
Na wat nummercontroles, wegen en 100 euro betalen waren we een uur later weer klaar. Nu is het wachten op de papieren zodat de kentekenplaten en APK erop kunnen.
Nummercontrole:
En weer wachten
