Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
duidelijk verschil inderdaad Gerrit! Dan waag ik de gok maar met dat blok denk ik. Alle aanbouwdelen zitten er nog op inclusief ontsteking, inlaatspruitstuk etc. Wel een smerig blok, maar dat is te verhelpen. 't Blijft altijd een avontuur, een gebruikte motor...
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Zo, vandaag 330km gereden in een Peugeot Partner... nee, dat is niet voor je lol nee, maar wel voor een goed doel.
Ik heb vandaag een M20 B25 gehaald!!!
Compleet met alle aanbouwdelen en een extra carterpan en complete kabelboom met motronic besturing. Dat laatste ga ik niet gebruiken, wil er gewoon de Kjet weer op hebben, maar dat zien we wel. Eerst staat de motor droog in de stalling, hij zal helemaal uitelkaar, dan een 2.7 conversie en de hele kop (885) wordt eveneens gereviseerd, wellicht nog een andere nokkenas en dan over een jaar ofzo eens inbouwen. Eerst de auto helemaal klaarmaken en dat duurt nog wel even...
Ik heb vandaag een M20 B25 gehaald!!!
Compleet met alle aanbouwdelen en een extra carterpan en complete kabelboom met motronic besturing. Dat laatste ga ik niet gebruiken, wil er gewoon de Kjet weer op hebben, maar dat zien we wel. Eerst staat de motor droog in de stalling, hij zal helemaal uitelkaar, dan een 2.7 conversie en de hele kop (885) wordt eveneens gereviseerd, wellicht nog een andere nokkenas en dan over een jaar ofzo eens inbouwen. Eerst de auto helemaal klaarmaken en dat duurt nog wel even...
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Maar je hebt alvast weer een hart!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Mooi Koos, jij bent al een stap verder 

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Congrats! Dat vraagt wel om een verslagje en foto's hoor! Als je nog es in de buurt bent hoop ik er ook te zijn 

Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Bedankt mannen! ik heb er zin in!
Ga van de conversie een verslag maken en foto's erbij uiteraard, maar dat wordt pas na de zomer. Ik heb eerst andere prioriteiten die momenteel ontzettend NIET E21 gerelateerd zijn. Daarnaast, ik moet even uitkijken dat ik het blok eerder klaar heb dan goed voor me is, als ik de wagen verder nog niet heb gedemonteerd en er staat een helemaal nieuw opgebouwde motor te wachten, dan ben ik bang dat de restauratie niet wordt gedaan of ff snel wordt afgeragt...
zal later vandaag nog even een fotootje plaatsen van het blokkie.
Ga van de conversie een verslag maken en foto's erbij uiteraard, maar dat wordt pas na de zomer. Ik heb eerst andere prioriteiten die momenteel ontzettend NIET E21 gerelateerd zijn. Daarnaast, ik moet even uitkijken dat ik het blok eerder klaar heb dan goed voor me is, als ik de wagen verder nog niet heb gedemonteerd en er staat een helemaal nieuw opgebouwde motor te wachten, dan ben ik bang dat de restauratie niet wordt gedaan of ff snel wordt afgeragt...

- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Top buurman en succes met de opbouw!
So many cars, so little time
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Leuk om lezen .. een blok onderdelen halen is altijd avontuur .. b25 is absoluut een goede basis .. moest ik iets tekort komen van aanbouwdelen (normaal niet hoor) zou jij dan eventueel iets verkopen .. enkel e30 gerelateerd is dan wel de bedoeling .. gasklep, kabelboom ed.
Ik hoor het wel
en euh waar blijft die foto's
Gerrit
Ik hoor het wel


Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Hoi Gerrit, das geen probleem! Laat me maar weten als je zover bent.
Ennuh, foto... zal zo even kijken.
Ennuh, foto... zal zo even kijken.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
in de takel, achter de Partner. Geen mooie foto van het blok, wel een actiepica!


Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:33 pm, edited 1 time in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
ik mis de airco pomp
mooi blokkie
groeten loentje

mooi blokkie
groeten loentje
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Waar zo'n frans ding al goed voor is..
Maarre ziet er goed uit aan de buitenkant.
Maarre ziet er goed uit aan de buitenkant.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
ha, de aircopomp hebben ze eraf gehaald, zat in de deal. Of ken jij de verkopert, Leon? 

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Eh nee, ken ik niet, zei het meer voor de gein
groeten loentje

groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19088
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...
Na vorige week de B25 gehaald te hebben was deze week het dak aan de beurt. En dat is goed gegaan, het dak is binnen!
vanmorgen om 7.30 vertrokken uit Leeuwarden, met mijn vader die toen al een uur onderweg was vanuit het Groningse. Rond 9.50 waren we bij Loentje in Brabant. Ik weet niet of jullie dat wisten, maar de Dog Wisperer, dat progromma wordt bij Leon naast de loods opgenomen...

Nadat de we auto hadden ontdaan van het interieur ben ik begonnen met het heel voorzichtig verwijderen van het hemeltje. Het is een type 1, net als mijn 323i en die hebben een ander motief in het hemeltje dan het blokjesmotief van de type 2. Dit hemeltje is niet meer te krijgen, vandaar dat uiterste voorzichtigheid nodig was bij het fragiele doekje. Maar het is gelukt!
Eerst de ramen verwijderd, daarna het dakje. Hiervoor heb ik een hulplijn ingezet, de telefonische ondersteuning, eveneens uit Friesland. Die krijgt een dikke Duim van me

Uiteindelijk na anderhalf uur (!) pielen en fröbelen is het gelukt en had ik het hemeltje in mijn handen.

Daarna kon de flex erin!!

Ik had de hele voorstijl met onderkant en al willen meenemen, maar daar kwam ik niet goed bij, dus dan maar de stijlen afgezaagd.

Op de kop op de aanhanger, waarin ik met sjorbanden een soort net had gemaakt, komen er ook geen deuken in!

Leon bleef achter met een prachtige full cabrio e21! Het was eigenlijk zonde om deze wagen te slopen want de wielkasten onder de bank waren knalhard! in de kofferruimte wat wel genoeg bruin te zien en ook de Bstijl had extra ventilatie, maar onder het voorraam was ook alles helemaal hard!


Daarna snel vanuit Liempde naar Breda, naar Peter, of beter Paulien voor de bok die Peter na woensdag zeker niet meer nodig heeft! Deze ook ingeladen en toen terug naar huis, althans, zo was het plan. Maar de A27 was afgesloten, dus weer terug via de A59 naar Den Bosch, A2 richting Utrecht en daarna eindelijk richting Loods! Daar waren we dan om 18.15. Snel de aanhanger gelost en op naar een bord warm eten.
Uiteindelijk terug in de loods:


Op naar de volgende klus!
Leon bedankt!
Peter/Paulien bedankt!
Pa bedankt!
vanmorgen om 7.30 vertrokken uit Leeuwarden, met mijn vader die toen al een uur onderweg was vanuit het Groningse. Rond 9.50 waren we bij Loentje in Brabant. Ik weet niet of jullie dat wisten, maar de Dog Wisperer, dat progromma wordt bij Leon naast de loods opgenomen...

Nadat de we auto hadden ontdaan van het interieur ben ik begonnen met het heel voorzichtig verwijderen van het hemeltje. Het is een type 1, net als mijn 323i en die hebben een ander motief in het hemeltje dan het blokjesmotief van de type 2. Dit hemeltje is niet meer te krijgen, vandaar dat uiterste voorzichtigheid nodig was bij het fragiele doekje. Maar het is gelukt!
Eerst de ramen verwijderd, daarna het dakje. Hiervoor heb ik een hulplijn ingezet, de telefonische ondersteuning, eveneens uit Friesland. Die krijgt een dikke Duim van me


Uiteindelijk na anderhalf uur (!) pielen en fröbelen is het gelukt en had ik het hemeltje in mijn handen.

Daarna kon de flex erin!!

Ik had de hele voorstijl met onderkant en al willen meenemen, maar daar kwam ik niet goed bij, dus dan maar de stijlen afgezaagd.

Op de kop op de aanhanger, waarin ik met sjorbanden een soort net had gemaakt, komen er ook geen deuken in!

Leon bleef achter met een prachtige full cabrio e21! Het was eigenlijk zonde om deze wagen te slopen want de wielkasten onder de bank waren knalhard! in de kofferruimte wat wel genoeg bruin te zien en ook de Bstijl had extra ventilatie, maar onder het voorraam was ook alles helemaal hard!


Daarna snel vanuit Liempde naar Breda, naar Peter, of beter Paulien voor de bok die Peter na woensdag zeker niet meer nodig heeft! Deze ook ingeladen en toen terug naar huis, althans, zo was het plan. Maar de A27 was afgesloten, dus weer terug via de A59 naar Den Bosch, A2 richting Utrecht en daarna eindelijk richting Loods! Daar waren we dan om 18.15. Snel de aanhanger gelost en op naar een bord warm eten.
Uiteindelijk terug in de loods:


Op naar de volgende klus!
Leon bedankt!
Peter/Paulien bedankt!
Pa bedankt!
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:33 pm, edited 3 times in total.