Page 17 of 24

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Fri Jun 08, 2012 12:09 am
by Peter V.
Ik ben echt benieuwd. Ik geloof als je wat gaat zoeken dat je ook op youtube wat automotoren tegen komt met hayabusacarb's (ik spel het waarschijnlijk fout).
Wat een mooi geweld om te horen.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Fri Jun 08, 2012 6:59 am
by Wondermike
Als je nog verder zoekt vindt je zelfs auto's met motorblokken van motoren erin.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Fri Jun 08, 2012 9:47 am
by bartgouda
Klopt, kan heel vet klinken! Nou vind ik mn M10 nu al niet verkeerd klinken, lekker veel rauwer dan moderne motoren.
Over motorfietsmotoren in auto's: dat kan inderdaad ook maar toch vooral met heel lichte autos in verband met het lage koppel onderin. Meer dan 1000 kilo komt lastig van zn plek met zo weinig koppel. Daarnaast moeten er altijd allemaal oplossingen bedacht worden voor overbrenging/differentieel. Als het niet zo wil lukken wil men nog wel eens gewoon een ketting om een vaste achteras leggen. Dat is natuurlijk niet ideaal:P

Ik moet inderdaad ook nog kijken van welke motor ik carbs neem. Ik denk aan Yamaha R1, maar een Hayabusa (goed geschreven hoor;)) is natuurlijk nog iets groter, misschien ook grotere carbs?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Jun 11, 2012 9:50 pm
by bmwe214cil
He bart!

Kan je mij wat meer vertellen over die motorfiets carbs op auto's? Ik had een soort gelijk idee in mijn hoofd voor mijn 320. Vooral dat van de nokkenassen, zuigers en uitlaat. De ontsteking wou ik eigenlijk ombouwen naar zo'n 123 ignition. Hoe werkt dat, een vrij programeerbare ontsteking? Eigenlijk was het plan om injectie in te bouwen, maar denk jij dat 4 motorfiets carbs beter zijn?

MVG

Joram

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Jun 11, 2012 10:08 pm
by Wilmo
Ik heb er laatst op lopen googlelen, en er is genoeg over te vinden.

Het gaat er vooral om dat ze een volledig openende venturi hebben, onder invloed van de langstromende lucht. Dit schijnt nogal een positieve invloed op het verbruik te hebben.


Je zult een inlaatspruitstuk moeten maken, waarvan je de complexiteit deels kunt opvangen door de carb daaraan te bevestigen met siliconen slangen. De vorm kun je gewoon overtrekken van je bestaande spruitstuk. Een 8mm aluminium, of staal, werkt prima. Las daar 4 pijpjes op van een 30mm, daaraan maak je dan de slang vast.

Koop wel wat setjes sproeiers, zodat je met een CO-meter kunt experimenteren waar ze het best op werken. De meeste carbs komen van ongeveer een liter inhoud, dus je zult iets moeten foefelen.

Ik heb niet het idee dat er erg veel verschil zit tussen de verschillende Keihin's die verkocht zijn. Met een beetje zoeken en poetsen moet je rond de 100 euro een carb kunnen hebben. Reviseren is niet zo ingewikkeld en kostbaar als het reviseren van een Weber. Ook is er niet zoveel in te stellen. Ook laat hij meer lucht door. Ook maakt het meer herrie. Ook behouden ze hun instelling beter. Kortom, een motorcarb heeft meer voordelen dan een Weber.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Jun 11, 2012 10:46 pm
by bartgouda
Dat is inderdaad het idee en de voordelen.
Overigens ben ik wel van plan om de carbs gewoon met een vaste verbinding aan het spruitstuk vast te maken hoor, heb geen zin in gezwieber daar.
Een vriend van me maakt het spruitstuk (in samenwerking/overleg met mij) voor me, inderdaad zoals jij beschrijft.
We gaan verschillende sproeiers regelen en hebben colortune bougies om af te stellen, dus dat komt wel goed.

Joram: Die ontsteking moet ik nog mee beginnen me in te verdiepen. Lang verhaal maar het komt er op neer dat een kennis van me z'n bedrijf nu voor de M10 en M40 dit systeem aan het ontwikkelen is. Als ze wat mogen klooien met mijn auto kan ik waarschijnlijk (vrijwel) kosteloos de eerste set overnemen. Zodra dat gebeurt is en ik er ervaring mee heb kan ik je er meer over vertellen.
Wat betreft de andere opties:

- Uitlaat heb je alleen maar profijt van, beetje meer vermogen/koppel maar vooral heerlijk geluid en wellicht betere loop door gelijke uitstroming
- Nokken zijn erg duur dus als je daaraan begint zou ik gelijk voor een erg agressieve gaan met veel winst, anders doe je het een beetje voor het idee denk ik. Gaat ook heel naar worden qua verbruik met agressieve nokken, iets om goed over na te denken.
- Zuigers: dit zou je kunnen doen om bijv de compressie te verhogen, maar hiervoor kun je ook de kop iets vlakken. Bedenk wel dat je boven de 9,5 ongeveer alleen nog maar 98 kan tanken (ivm pingelen). Is veel vermogen mee te winnen maar belast de motor ook flink zwaarder. Je kan ook veel lichtere zuigers/drijfstangen nemen voor snellere toerenstijging en de mogelijkheid tot het draaien van meer toeren, maar hiervoor zul je ook klepveren e.d. moeten aanpassen, en misschien ook je ontsteking.

Dingen om over na te denken dus.
Voor mij geldt dat dit puur een hobbyauto is en het dus niet zo erg is als 'ie even stilstaat of flink benzine zuipt. Op termijn moet er nog een daily bijkomen ook.
Maargoed, eerst de carbs en dan andere dingen voor mij, anders verlies ik me helemaal in die motor en er moeten eerst andere dingen gebeuren.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Jun 11, 2012 10:48 pm
by bartgouda
bmwe214cil wrote: 4 motorfiets carbs beter zijn?

MVG

Joram

Het zijn overigens technisch gezien 2 carburateurs, alleen zijn ze net als sidedraft Webers voorzien van dubbele openingen, zodat alsnog iedere cilinder apart bedient wordt.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jun 12, 2012 7:32 pm
by bartgouda
Trouwens, als je een venturi van rond de 40mm hebt (kleppen zijn 42mm op een 316 en 46mm op een e12 20/4 blok wat ik wil), zijn 30mm inlaattuitjes wel wat erg krap denk ik...

Nog even wat data die ik inmiddels verzameld heb over het uiteindelijke blok wat er moet komen:

- Een 520/4 blok met cilinderkopcode E12 lijkt ideaal ivm de grootste kleppen en hoogste compressie (9,5) Dit zou ik dan tot een 10,5 ongeveer kunnen verhogen door onder meer het vlakken van de kop.
- Qua nokkenas lijkt een Schrick 304* het beste. Lekker agressief maar nog wel bruikbaar op straat, en op het nemen van een klein hapje uit de kop na zijn er geen aanpassingen nodig. Natuurlijk is het wel bijzonder verstandig om klepveren en tuimelaars te upgraden, maar dat geld voor elke nokkenas.
- Qua uitlaat denk ik aan een Fritz bitz of gelijksoortig uitlaatspruitstruk, met standaard downpipe (daar zitten geen dempers ofzo in en is bijna nieuw bij mij), een nieuw high flow demper in het midden, en vandaar een rechte pijp naar achteren.

Rond deze tijd volgende week hoop ik te starten met de bikecarbs.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jun 12, 2012 8:13 pm
by uwbuurman
Voor mij als OEMfan een no-go, maar als petrolhead een machtig mooi project! En aangezien het jouw auto is: laat maar komen, ik ben erg benieuwd!! Mag ik veel foto's van de stappen en stapjes die je gaat maken? Ben erg geinteresseerd! Erg leuk dat je dit zo wilt en gaat doen.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jun 12, 2012 8:44 pm
by bartgouda
Eerste stap is gemaakt: Nieuwe pakkingen en moertjes voor 't spruitstuk besteld, en (als het doorgaat) een catchcan voor de carterventilatie gekocht.
Tevens revisiesetjes voor de achterremklauwen besteld, maar dat heeft hier niks mee te maken:p

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 13, 2012 1:00 pm
by bartgouda
Nog een plaatje gevonden van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien:

Image

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 13, 2012 4:04 pm
by uwbuurman
kijk, dan is een schuifdak wel handig!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 13, 2012 5:43 pm
by Peter V.
Dat is wel leuk inderdaad. Dit zijn precies de plannen die wij wilde doen met de 316 als ze niet verkocht zou worden.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Thu Jun 14, 2012 11:48 pm
by bmwe214cil
hoe zit de rembekrachtig bij bij dat plaatje van die carbs dan? Hoe bedien je die? Of is dit een engelse?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Thu Jun 14, 2012 11:55 pm
by Wilmo
In principe kan die gewoon weer ergens op het inlaatspruitstuk...