Page 17 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri Sep 30, 2011 5:34 pm
by raymondw
Peter V. wrote:Vandaag een mailtje gehad van de dealer omtrent de bestelling voor Paulien der 316. De bovenste veerschotels voor de achterzijde (tussenlagers zoals het officieel heet) worden geleverd in week 50. Dat is dus een levertijd van 17 weken!!
Dat valt dan nog mee; ik heb vorig jaar in November nieuwe aandrijfasflenzen met ABS vertanding voor de E28 besteld. In eerste instantie zouden die in week 6 van dit jaar geleverd worden; maar dat werd met onbepaalde tijd uitgesteld. Een maand of twee geleden werden ze voor levering op 26/9 bevestigd, maar Norbert keek vanmiddag in het systeem en die datum was weer verdwenen. Over een maandje is het een jaar geleden dat ze besteld zijn.

Het heeft mij wel geleerd dat wachten geen zin heeft; daarom timmer ik i.d.r eerst een project dicht alvorens eraan te beginnen.
Vandaag kreeg ik vandaag in de categorie 'speciaal gereedschap' een leuk bouwpakketje binnen. Een meetuur met houder om de gasklep-openingen van M88/S14 en S38 motoren te kunnen meten. Kan ik de M88/3 basis-synchronisatie eindelijk afronden. Als alles doorgaat, mag die zondag mee op een tripje in die 'Heimat'

.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri Sep 30, 2011 9:07 pm
by Jeroen
Tsja soms zijn die levertijden onvoorstelbaar, maar dat geeft waarschijnlijk aan hoeveel of eigenlijk vraag er naar bepaalde delen is. Geen alternatieve leveranciers, en zeker wat Peter betreft: als het een probleem wordt kan er altijd een setje verzinkt worden natuurlijk.
Ben benieuwd naar je meetgereedschap Raymond, full report please

oh en plezier en succes in het verre oosten zondag!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri Sep 30, 2011 11:14 pm
by Peter V.
Het heeft geen mega prioriteit maar omdat ik achter nieuwe dempers moet gaan zetten en de rubbers in verre staat van onbinding zijn wil ik gewoon alles vernieuwen. Het was kiezen tussen de dealer en W&N dus ik koos deze keer voor de dealer.
Ik hoop alleen wel dat het geen jaar gaat duren.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat Oct 01, 2011 8:56 am
by loentje
Ik heb gisteren avond een voliere gekocht voor in mijn tuin
binnenkort demonteren en dan weer opbouwen!
groeten loentje
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat Oct 01, 2011 10:15 am
by raymondw
Jeroen wrote:Ben benieuwd naar je meetgereedschap Raymond, full report please

oh en plezier en succes in het verre oosten zondag!
Thanks; Je hebt een eerste analyse en conlusie al in de mail gehad; maar voor de anderen ook wellicht interessant om te delen:
De vollast stand van de gaskleppen van #1 en #2 komen verschillend uit t.o.v de #3 t/m #6. De as ligt wel op een lijn, maar de spindelas van de vlinderkleppen van #1 en #2 staat duidelijk niet goed gesynchroniseerd op de hevel die hem aan de koppelstang verbindt. Ik zal later vandaag even een foto maken om een visueel beeld te geven, vooralsnog wil ik hem eerst goed hebben.
Het ziet er niet naar uit dat de bout van de hevel eerder los is geschroefd, maar het tweede moertje die ik waarnam doet mij wel twijfelen.Ik kan hem goed krijgen door de verstelbare koppelstang iets terug te draaien, maar daarmee verander ik ook de nullast stand en daarmee de gelijkheid. M.a.w, de basis afstelling is niet afdoende; ik moet de gehele gasklep opnieuw afstellen en dat staat niet beschreven. E.e.a verklaart wel waarom ik de gelijkheid de laatste keer niet goed kreeg.
Wat ik nu eerst ga doen is de aanslag van de nullast los zetten zodat de gasklep op basis van de gespecificeerde 100,0mm lengte van de koppelstang in vollast goed kan krijgen. Daarna ga ik de aanslagbout van de hevel zelf losdraaien (de klep kan immers niet verder) en afstellen. Versvolgens moet de koppelstang weer los om de aanslag van de nullast weer opnieuw af te stellen. Indien de diepte van de gasklep dan gelijk is, hoef ik de vollast alleen nog maar te controleren.
Met de van de S50 en S38B38 bekende papieren strookjes methode is dit onmogelijk. Die gaan ervan uit dat de basisafstelling stabiel blijft. Tot op enige mate is dat wel zo; getuige de ervaringen met Robert zijn E34 M5 en mijn eigen E34 M5. Maar de gaskleppen van mijn M88/3 zijn in 2004 nieuw gekocht. Ik had een betere gelijkheid verwacht, maar dat blijkt achteraf ijdele hoop.
Volledig rapport zal wel iets van volgende week worden.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat Oct 01, 2011 4:20 pm
by raymondw
Vanochtend heb ik de gasklep van #1 en #2 in de juiste uitgangspositie gebracht waarna het correct stellen een formaliteit was. Een korte proefrit bevestigde mijn beeld; als morgen alles ook goed is, kan ik een 'milestone' in het revisieproject afronden. Vanmiddag nog even de emissie gecontroleerd en dan met name het CO. Ziet er ook allemaal goed uit.
Vanmiddag kwam ik nog een nette E21 in Nijverdal tegen (KB-xx-xx); orig. Nederlander met de platen van de oorspronkelijk dealer (Haarhuis) er nog op.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Oct 03, 2011 9:35 pm
by raymondw
Mag ik van U uit de categorie verborgen gebreken een auto wiens linker voorpoot ruim 5mm verder naar achteren staat dan de rechter voorpoot ? Telefonisch voldeed de verkoper aan zijn informatieplicht, maar gaf daarbij een verkeerd beeld. Dit kwam er alleen bij de bezichtiging en het persoonlijk gesprek uit. De verkoper was best sympatiek, maar niet op zijn gemak. Toen ons duidelijk werd dat er meer aan de hand was heb ik criterium gerichte interview technieken moeten toepassen om de verkoper uit zijn 'comfort zone' te halen. Dat had uiteindelijk het gewenste effect; uitspraken die meer vragen oproepen dan ze beantwoorden, ergo gevoel is niet goed en het vertrouwen was weg.
Lang verhaal kort; deze 530iT gaat het niet worden. Aan de ene kant jammer van de 1400 gereden kilometers en de ruim 170liter premium benzine die ik er op de Duitse autobahnen heb door heb gebrast. Aan de andere kant heb ik door deze cross-continentale trip een veel beter beeld gekregen van de E28.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Oct 03, 2011 10:10 pm
by uwbuurman
das balen, maar wel mooi dat je het voor de koop ontdekt!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Oct 03, 2011 10:28 pm
by Jeroen
Een leuk uitje voor met de E28, maar helaas wederom een tegenvaller. Was dit nu op een redelijke manier in de prijs verdisconteerd zou je er wellicht over kunnen denken, maar de volle mep betalen is echt teveel van het goede. Jammer.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Oct 04, 2011 9:06 pm
by uwbuurman
ik heb de 320d naar de schadehersteller gebracht. Even de achterklep strak maken. Zat een deukje en een schaafplek op sinds een paar weken.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Oct 04, 2011 9:50 pm
by Jeroen
Afdeling lullige parkeerschades?
Ik heb de 320iS in een garage verderop geparkeerd en de Baur weer mee naar huis genomen, was ook weer es leuk.
Onderweg buurten bij een bevriende oud-rallyrijder om de strategie voor de Veenhuizen Groep Nederland Rally af te spreken voor komend weekend. Als bezoeker
Zijn ook al druk bezig de 'geheime' kaarten van de klassementsproeven op de kop te tikken.
Belangrijkste beslissing: als het zeikt van de regen blijven we thuis

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Oct 04, 2011 10:11 pm
by uwbuurman
afdeling: zit die aanhanger vast? Ja hoor!! Köt, zat toch niet vast...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Oct 04, 2011 10:42 pm
by Jeroen
Grrrrrrr schade dus. Mocht je iemand slaan of wordt het dan masochisme?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Oct 04, 2011 10:55 pm
by uwbuurman
Jeroen wrote:Grrrrrrr schade dus. Mocht je iemand slaan of wordt het dan masochisme?

ja ik mocht iemand slaan... Was niet mijn aanhanger ook. Die is wel goed namelijk...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 11:06 am
by Arnold D
Ik ben vanochtend even naar ESA geweest om naar de versnellingsbak van de Alpina te kijken. Na de revisie van de bak lekte deze toch nog een klein beetje. De vraag was even waar de lekkage vandaan komt, van de uitgaande as of de schakelas. Nu blijkt het de uitgaande as te zijn.
Deze wordt nog vervangen.
Ik heb gelijk mijn 'nieuwe' cilinderkop van de 323i opgehaald. Kleppen, klepzetels en tuimelaars zijn geslepen. Nu alles even netjes maken en in elkaar zetten.