Poeh, waar zal ik eens mee beginnen?
ten eerste kan ik jullie melden dat het motorblok toast is, oftewel afgeschreven / beyond repair.
ten tweede kan ik melden dat deze motor op dit moment wel weer loopt, de E39 kan dus weer op eigen kracht verplaatst worden.
Maar wat ben ik allemaal tegen gekomen?
Bij het schoonmaken van de zuigers en cilinderpasvlak viel mij op dat alle 14 kopboutgaten voorzien zijn van helicoils, de afbreek uiteinden lagen bij de meeste schroefdraadgaten nog onderin.
Mijn hypothese is dat deze motor ooit een nieuwe koppakking heeft gekregen en men kopbouten voor de gietijzeren variant gebruikt heeft, welke 15mm korter zijn, en je daarmee zomaar de schroefdraad uit het aluminium blok trekt. Had ik al vermeld dat bij het losnemen van de kopbouten er een paar verdacht los zaten?
In ieder geval voorspelt zulke reparatie al niet veel goeds.
Aanslag op de zuigers was in ieder geval behoorlijk te noemen
Ook zie ik vreetsporen in het waterpomphuis, ook niet echt fijn:
Cilinderwanden lijken in eerste instantie allemaal OK, totdat mijn oog valt op de voorzijde, wat je pas ziet als je het blok vanaf de achterkant bekijkt
4 van de 6 cilinders hebben bovenaan vreetsporen precies waar de inkeping voor de voorste inlaatklep in de zuigers zit. cilinders 1 en 6 hebben dit niet, het is mij een raadsel hoe dit heeft kunnen ontstaan, cilinder 5 is duidelijk de slechtste, kijk en huiver:
Toch heb ik besloten het blok met deze vreetsporen weer in elkaar te zetten, de motor liep immers prima voor het voorval met de losgekomen koolaanslag.
Dus kleppen opnieuw inslijpen en de kop weer terug in elkaar met nieuwe klepsteel afdichtingen en HVA's
Wat heb ik nog meer ontdekt?
De oliepeistokbuis zat klaarblijkelijk toch niet goed gemonteerd, men had een te dikke o ring gebruikt zodat de buis met o-ring niet in zijn passing paste, maar bovenop tegen het carter geklemd zat, zeker 10mm te hoog, dus veel met een te hoog oliepeil rondgereden, en dat is niet goed.
één van de oude kopbouten was krom, echt krom, zeker 2 mm verbogen over de gehele lengte. Er hebben duidelijk een stel apen aan deze motor gesleuteld.
De oude koppakking was een overmaat koppakking, maar bij het nameten van de kop was toch duidelijk dat deze nooit gevlakt is geworden, exact 140mm hoog zoals specifitatie aangeeft. Dus komt er een normale dikte koppakking terug voor in de plaats.
Gistermorgen begonnen met in elkaar zetten van de motor, en bij het aantrekken van de kopbouten gebeurde datgene waar ik al ontzettend bang voor was, 3 van de 14 bouten voelden week aan bij de eerste 90 graden aanhaling, die heb ik dan ook maar verder met rust gelaten.
Toch heb ik de motor verder opgebouwd zodat het de auto in ieder geval weer loopt en verplaatst kan worden, de verdere opbouw heeft geen verrassingen meer opgeleverd, en toen alles weer in elkaar zat, was het dan ook starten en lopen.
Natuurlijk in het begin een heftig tikkende kleppentrein, maar naarmate de HVA's op druk kwamen werd het stiller.
Een paar rondjes gereden, veel witte rook, één cilinder heeft duidelijk minder compressie, maar dat was voorheen ook al, vertrouwen is ver te zoeken. Veell werk verricht dat aanvoelt of het allemaal voor niks is geweest.