Page 17 of 53

Posted: Mon Feb 23, 2009 9:37 pm
by Peter V.
Geen zorgen hoor. Het gaat over de kosten van het verkleuringsmiddel wat erin gaat. Is allemaal hetzelfde spul. Zelfs de toevoegingen zijn nagenoeg hetzelfde.

Gr Peter

Posted: Wed Feb 25, 2009 11:09 pm
by Peter V.
Hoi, Update 25-2-2009:

Vanavond de cardanas gereviseerd:

Een korte beschrijving hoe:

*Als eerste heb ik t.h.v. het ondersteuningslager twee merktekens gemaakt m.b.t. de posities van het voortse en achterste deel i.v.m. de uitbalancering van de as. Hierna heb ik de verbindingsbout losgedraaid met een platte ringsleutel 19.

Image

*Hierna met een tweepoot trekker het oude ondersteuningslager verwijdert. Let op hoe dit lager gemonteerd zat i.v.m. het plaatsen van het nieuwe lager.

Image

*Vervolgens heb ik de geleidingsbus aan de voorkant van het voorste deel van de cardanas verwijdert. Normaal doe je dit met een kleine inwendige trekker maar die had ik niet dus heb ik voorzichtig met de dremel een snede gemaakt in de bus zodat ik het oude busje kon verwijderen. Hierna m.b.v. een houten blok de nieuwe bus erin getikt.

Image

*Het nieuwe ondersteuninglager met een passende huls (Ik heb een PVC-pijp van 40 mm genomen) op de cardanas gemonteerd.

Image

*Als laatste het vertande glijstuk met een goede kwaliteit vet ingesmeerd en weer in het achterste deel van de cardanas geschoven. Hierna de bout, voorzien van Loctite, terug geplaatst en op het juiste aanhaalmoment vastgezet.

Straks wordt hij met een nieuwe hardyschijf en nieuwe bouten en borgmoeren geplaatst. Navraag heeft mij overtuigd dat in principe geen uitlijning nodig is. Mocht je vorige ondersteuningslager met vulplaatjes zijn gemonteerd op de auto dan zeker wel controleren.

Gr Peter

Posted: Thu Feb 26, 2009 10:10 am
by Arnold D
Goed gedaan Peter,

Vraagje; Waarom is de geleidings buis vervangen ?

:shock: Op slippers aan het werk ? :mrgreen:

Posted: Thu Feb 26, 2009 11:10 am
by Peter V.
Hoi,

Inderdaad op slippers, geen echt gevaarlijk werk dus dan gewoon de huisschoentjes aan :wink:

Wat betreft de geleidebus, Het rubberen binnenwerk was verteerd en tevens ontbrak het veertje wat erin zat (lijkt op een veer bij een keerring).

Als de bus in goede staat is vermindert dat tevens de krachten op de hardyschijf.

Gr Peter

Posted: Thu Feb 26, 2009 4:09 pm
by marcel krol
Hoi

Goed bezig, t is niet zo moeilijk als t lijkt idd. En ehhh t doet wel zeer als zo's as op je tenen valt.....

Groeten

Marcel Krol

Posted: Thu Feb 26, 2009 6:08 pm
by Peter V.
Hoi,

Gelukkig is de as niet op mijn tenen gevallen. Inderdaad het is allemaal niet zo moeilijk.

Gr Peter

Posted: Thu Feb 26, 2009 8:18 pm
by Guido
Hoe lang blijven die witte sokken nou wit, tijdens het sleutelen op slippers?
8)

Posted: Thu Feb 26, 2009 8:42 pm
by Peter V.
O, waren het witte sokken :mrgreen:

Posted: Thu Feb 26, 2009 8:51 pm
by ac/dennis
Complimenten hoor Peter!
Als ik ooit nog eens tot in detail wil weten hoe ik ook maar iets moet aanpakken aan mn e21, hoef ik alleen maar dit topic te bekijken.
Keep it up

Posted: Thu Feb 26, 2009 8:56 pm
by Peter V.
Bedankt, Ik probeer het zo duidelijk mogelijk voor iedereen op te schrijven.

Peter V.

Posted: Sat Feb 28, 2009 1:16 pm
by Nick1984
nogmaals mooi toppic peter, gaat allemaal de goede kant uit precies! :D

Posted: Sat Feb 28, 2009 6:24 pm
by Peter V.
@Nick, Bedankt voor je opmerking, ik doe mijn best er een interessant topic van te maken.


Update 28-2-2009:

Vandaag de motor verder afgebouwd.

*Trillingsdemper en BDP sensor ingebouwd.
*Nieuwe V-snaar erop en aangespannen.
*Radiateur erin en alle slangen aangesloten.
*Nieuwe achterruitrijlamp switch in de versnellingsbak gezet (wat een ...werk) en aangesloten.
*De middenuitlaatdemper op z'n plaats gehangen en de cardanas ook.

Oftewel: Je kunt een middendemper van een 323i in zijn geheel vervangen, met de auto op pootjes, als je de cardanas er eerst tussen vandaan haalt.

Nu eerst even slapen en vannacht werken. Morgen weer een nieuwe E21-dag.

Gr Peter V

Posted: Sat Feb 28, 2009 6:30 pm
by ac/dennis
Hoe heb je die achteruitrijswitch vervangen? Blok iets laten kantelen en dan van bovenaf?

Posted: Sat Feb 28, 2009 9:13 pm
by Peter V.
Nee, ik heb het gewoon zo, zonder blok kantelen of iets dergelijks vervangen. Onderlangs, de mijne staat op pootjes nu.

Het is sleutel 19 dus ik heb een steeksleutel 19 (oude) ingekort zodat je ook wat slag kunt maken. Je kunt namelijk met je hand via de rechterkant (uitlaatkant) erbij.

Het gaat niet makkelijk maar het gaat.

PS: zo erg vast zit hij trouwens niet.

Gr Peter V

Posted: Sat Feb 28, 2009 9:45 pm
by 323baur
Overigens een tip van een non-techneut;
Nu je er toch goed bij kan, zou ik alle ringetjes en busjes van de schakelpook vervangen. Deze zijn heel vaak compleet uitgelubberd, en als je ze vernieuwd schakelt hij weer als nieuw!