Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 735i EXE)
Posted: Sun Jul 03, 2011 4:12 pm
Zo, eindelijk weer eens even een update van dit monster. Vanwege een heleboel zaken (wisselen van werkgever, organisatie Sharknose Meeting, Alpentour en wat familie omstandigheden) weinig tijd gehad en op dit moment heb ik ook nog niet alle foto's bij de hand voor een compleet verslag.
Voordat ik uberhaupt naar de RDW ben vertrokken wat het tijd voor een grote inhaalslag wat betreft onderhoud. Historie is niet sluitend, dus bij alles het zekere van het onzekere nemen. Vanuit daar dus de volgende klussenlijst genomen en dit afgewerkt:
- Oliewissel
- Nieuwe filters (olie en lucht)
- Nieuwe bougie's
- Radiatorwissel en nieuwe KVS natuurlijk
- Andere visco erop
- Nieuwe waterpomp
- Alle v-snaren vernieuwd
- En waarschijnlijk wat zaken die ik ben vergeten...
Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij de RDW en is de auto gekeurd. Het duurde ongeveer 1,5 week en toen kwam eindelijk mijn kenteken binnen. Redelijk snel daarna een afspraak gemaakt voor een apk keuring wat net voor de Sharknosemeeting ingepland kon worden. Gelukkig goed gekeurd met twee adviespunten (4 kale banden wat ik wist omdat mijn wielen bij de poedercoater lagen en een doffe koplamp met een twijfelachtig lichtbeeld).
Eindelijk was het dan zover, de Zobel mocht legaal de weg op. In ben begonnen met de motor opnieuw in de rijden. Zeker aangezien het waarschijnlijke gat in het onderhoud en het stilstaan van de motor. Altijd lekker warm rijden (min 30 minuten of langer) en daarna beetje sprinten tot 3000 rpm max. Je kon echt merken dat de motor wakker aan het worden was. Ik heb voor mezelf een limiet van 500 km genomen om de motor weer in te rijden. Dit heb ik iets langer volgehouden en na 600 km de motor eens doorgetrokken tot 4500 - 5000 rpm. De motor heeft onderin verschrikkelijk veel koppel en pakt goed op.
Natuurlijk gaan we nu verder met de lopende zaken, er gaat nogmaals een oliewissel plaatsvinden zodat de motor fris door kan. Verder is de auto op de Sharknose meeting getaxeerd, meneer Steijn was laaiend enthausiast en vond het moeilijk om een waarde te hangen aan deze blijkbaar heel bijzondere auto. Ik verwacht het rapport zeer binnenkort en ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke taxatiewaarde (ondanks dat de auto nog wat kleine plekjes vertoond, op kroonkurken stond en nog lang niet netjes is).
Voor het weekend mocht ik mijn wielen weer in ontvangst nemen en die zijn gister van nieuwe rubber voorzien. De alu velgen zijn gestraald en gepoedercoat in standaard grijs. Ik zit nog te twijfelen of ik de harten zwart zal maken, maar dit gaat zeer waarschijnlijk snel gebeuren. Ook ben ik opzoek naar nieuwe logo's voor de chromen naafkapjes om het af te maken. Daarbij horen natuurlijk wat foto's:

Hier een voorbeeld met Photoshop gemaakt om te laten zien hoe het wellicht moet worden:

Om het nutria buffelleer eens lekker op te frissen heb ik hetvolgende pakket aangeschaft bij Colorlock. Ik zal binnenkort eens een proefstukje doen, weet wel dat het een beste klus gaat worden:

En dan maar ff twee foto's omdat het kan.


Wat er nog voor lopende zaken op het lijstje staan. Dynamo is aardig overleden, dus het word tijd voor een opgefriste. Daarbij ga ik er een nieuwe accu inhangen omdat de auto nogal wat elektrisch vermogen vraagt. De wiswas installatie moet even gangbaar gemaakt worden en in moet even met het instrumentenpaneel van de airco aan de gang. Dan is er een klein beetje laswerk aan de achterste wielkasten wat gedaan moet worden en dan kan de achterkant een vers laagje Zobelbraun ontvangen. Het interieur krijgt een grote opfrisbeurt en dan langzaam maar zeker is de auto aardig aan het opfrissen. In de tussentijd lekker genieten van de auto en het technisch onderhoud helemaal op stand brengen (kleppenstellen, oliewissel versnellingsbak en differentieel, stuurpomp vervangen en noem het maar op).
Voor zover...
Voordat ik uberhaupt naar de RDW ben vertrokken wat het tijd voor een grote inhaalslag wat betreft onderhoud. Historie is niet sluitend, dus bij alles het zekere van het onzekere nemen. Vanuit daar dus de volgende klussenlijst genomen en dit afgewerkt:
- Oliewissel
- Nieuwe filters (olie en lucht)
- Nieuwe bougie's
- Radiatorwissel en nieuwe KVS natuurlijk
- Andere visco erop
- Nieuwe waterpomp
- Alle v-snaren vernieuwd
- En waarschijnlijk wat zaken die ik ben vergeten...
Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij de RDW en is de auto gekeurd. Het duurde ongeveer 1,5 week en toen kwam eindelijk mijn kenteken binnen. Redelijk snel daarna een afspraak gemaakt voor een apk keuring wat net voor de Sharknosemeeting ingepland kon worden. Gelukkig goed gekeurd met twee adviespunten (4 kale banden wat ik wist omdat mijn wielen bij de poedercoater lagen en een doffe koplamp met een twijfelachtig lichtbeeld).
Eindelijk was het dan zover, de Zobel mocht legaal de weg op. In ben begonnen met de motor opnieuw in de rijden. Zeker aangezien het waarschijnlijke gat in het onderhoud en het stilstaan van de motor. Altijd lekker warm rijden (min 30 minuten of langer) en daarna beetje sprinten tot 3000 rpm max. Je kon echt merken dat de motor wakker aan het worden was. Ik heb voor mezelf een limiet van 500 km genomen om de motor weer in te rijden. Dit heb ik iets langer volgehouden en na 600 km de motor eens doorgetrokken tot 4500 - 5000 rpm. De motor heeft onderin verschrikkelijk veel koppel en pakt goed op.
Natuurlijk gaan we nu verder met de lopende zaken, er gaat nogmaals een oliewissel plaatsvinden zodat de motor fris door kan. Verder is de auto op de Sharknose meeting getaxeerd, meneer Steijn was laaiend enthausiast en vond het moeilijk om een waarde te hangen aan deze blijkbaar heel bijzondere auto. Ik verwacht het rapport zeer binnenkort en ben zeer benieuwd naar de uiteindelijke taxatiewaarde (ondanks dat de auto nog wat kleine plekjes vertoond, op kroonkurken stond en nog lang niet netjes is).
Voor het weekend mocht ik mijn wielen weer in ontvangst nemen en die zijn gister van nieuwe rubber voorzien. De alu velgen zijn gestraald en gepoedercoat in standaard grijs. Ik zit nog te twijfelen of ik de harten zwart zal maken, maar dit gaat zeer waarschijnlijk snel gebeuren. Ook ben ik opzoek naar nieuwe logo's voor de chromen naafkapjes om het af te maken. Daarbij horen natuurlijk wat foto's:

Hier een voorbeeld met Photoshop gemaakt om te laten zien hoe het wellicht moet worden:

Om het nutria buffelleer eens lekker op te frissen heb ik hetvolgende pakket aangeschaft bij Colorlock. Ik zal binnenkort eens een proefstukje doen, weet wel dat het een beste klus gaat worden:

En dan maar ff twee foto's omdat het kan.


Wat er nog voor lopende zaken op het lijstje staan. Dynamo is aardig overleden, dus het word tijd voor een opgefriste. Daarbij ga ik er een nieuwe accu inhangen omdat de auto nogal wat elektrisch vermogen vraagt. De wiswas installatie moet even gangbaar gemaakt worden en in moet even met het instrumentenpaneel van de airco aan de gang. Dan is er een klein beetje laswerk aan de achterste wielkasten wat gedaan moet worden en dan kan de achterkant een vers laagje Zobelbraun ontvangen. Het interieur krijgt een grote opfrisbeurt en dan langzaam maar zeker is de auto aardig aan het opfrissen. In de tussentijd lekker genieten van de auto en het technisch onderhoud helemaal op stand brengen (kleppenstellen, oliewissel versnellingsbak en differentieel, stuurpomp vervangen en noem het maar op).
Voor zover...








