Page 18 of 24
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 6:41 am
by Wondermike
Dit is een engelse auto.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 9:10 am
by bartgouda
Australisch zelfs... de rembekrachtiging kan inderdaad gewoon op het spruitstuk, zo ook de carterventilatie (via een catch can) en de vacuümvervroeging van de ontsteking. Hoe we dit precies gaan doen weet ik nog niet, daar heeft die vriend van me meer verstand van. Vandaag over een week gaan we er samen naar kijken en echt beginnen. Ben nu vooral bezig met hoe ik de koelslangen daar ga verbinden, die lopen namelijk door het spruitstuk maar straks niet meer.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 10:15 am
by Wilmo
Piepke d'r tussen
Of gewoon een nieuwe slang uit een stuk kopen waarmee je het hele stuk kunt overbruggen.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 12:00 pm
by bartgouda
Ik zit alleen nog even met de slangen voor de choke... Die zijn veel dunner dan de rest. Misschien inderdaad een pijpje maken om alles in te pluggen.
Voor alle vacuümzaken weet ik niet of het verstandig is om dat allemaal op één cilinder te doen? Denk het niet toch?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 12:14 pm
by Wilmo
Een beetje verdelen kan in elk geval geen kwaad. Maar als je de scheiding tussen remvacuum en de rest maakt, dan ben je er wel.
De slangen van de choke kun je toch ook gewoon doorverbinden? En anders een dunner slangetje halen

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 1:54 pm
by bartgouda
Nee er loopt er één vanaf m'n blok naar de choke, en die verdwijnt vervolgens in m'n inlaatspruitstuk. Wat daar weer uitkomt is dan weer een grote buis. Maar ik maak wel een adaptertje zodat 'ie er bij kan.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 15, 2012 2:55 pm
by bartgouda
Vandaag maar even m'n radiateur eruit gehaald, die was nogal op eigenlijk, heb al een dealtje voor een nieuwe.
Keek toevallig naar m'n dynamo, die helemaal vettig was vanboven. Vet eraf geveegd, onderdeelnummer opgeschreven, want wat me opviel wat dat 'ie met vaste bussen vastzat, niet met rubbers zoals ik vaak hoor.
Na het checken van nummer heb ik waarschijnlijk een E30 M10 dynamo, wat 3 voordelen heeft:
- dynamo is al eens vervangen en dus geen 32 jaar oud
- E30 dynamo's hebben een iets hogere outputstroom
- vroege M10's zoals de mijne staan erom bekend als ze veel vermogen hebben de dynamo scheef te trekken. E30 dynamo's lijken hier (vanwege de vaste bussen) geen problemen mee te hebben. Veiligheidsmarge dus voor de toekomst:)
Dit is geloof ik het eerste qua goede nieuws wat ik tegenkom op deze auto, waarvan ik denk goh, dat is netjes vervangen/gedaan destijds.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Tue Jun 19, 2012 1:58 am
by Robo
Mooie auto hoor en zeker gave plannen wat betreft de motor! Ik had gelezen dat jij een gaz schroefset hebt gemonteerd op je e21. Nu loop ik zelf ook met het idee om er een schroefset op te doen zodat hij goed laag kan. Nu is mijn vraag waar je deze gekocht hebt? En hoe je ervaringen ermee zijn. Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken en zo'n schroefset gaat al gauw richting de 800 euro.
Ik heb trouwens ook autotechniek gedaan, maar ben er afgelopen herfstvakantie mee gestopt. Doe jij het nog steeds want ik heb je e21 eigenlijk nog nooit zien staan op de parkeerplaats?
Groeten
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Tue Jun 19, 2012 11:07 am
by bartgouda
Dankje! De schroefset komt bij RacePerformanceModified.com vandaan. Ik vind het een geweldige set, maar inderdaad misschien wat duur. De kwaliteit is wel echt top.
Ik ben inmiddels ook gestopt met Autotechniek, maar ik ben ook nooit met de BMW naar school geweest. Was 100 KM voor mij en ik beleef niet zo'n lol aan 100 km snelweg, en het was niet echt sneller ofzo:P
Als je nog vragen over de schroefset (of iets anders) hebt, PM me gerust;)
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Tue Jun 19, 2012 12:53 pm
by Robo
Haha, voor mij was het ook 100 km rijden ongeveer maar ik was met de auto toch echt wel sneller. Niet met de bmw dan want die had ik destijds nog niet. Ik heb hiervoor twee golfjes gehad. Wat betreft de schroefset heb ik je een PM gestuurd.
Groeten
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 22, 2012 5:54 pm
by bartgouda
Kleine update:
Inlaatspruitstuk is er af, was een klotewerk met moertjes waar je niet bij kan, maar 't is gelukt.
Ben nu een radiateur aan het schoonmaken en opknappen om straks weer te plaatsen, en het isolatiemateriaal aan de binnenkant van de motorkap aan het verwijderen.
M'n accu gaat binnenkort naar de achterbak, moet nog even de bekabeling en bevestiging daar bedenken/regelen.
Ik twijfel of ik m'n visco-fan zal verwijderen en een elektrische fan zal plaatsen... Iemand hier ervaring mee of tips/trucs ofzo?
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 22, 2012 9:15 pm
by Peter V.
Lekker bezig hoor.
Wat betreft je fan, Jij heb geen visco maar een normale. Deze draait dus altijd mee. (standaard bij de M10). Er zijn meerdere die een elektrische hebben gemonteerd i.p.v. een visco en dan vooral bij de M20 motor. Sommige zelfs als extra.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 22, 2012 11:17 pm
by Arnold D
Ik heb de visco van de M20 motor verwijderd en ik ben er zo blij mee.
Ik zie geen nadelen alleen veel voordelen.
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Fri Jun 22, 2012 11:24 pm
by bartgouda
Je hebt gelijk, het is natuurlijk geen visco, want hij draait constant mee. Hij loopt niet warm(er) van stilstaan, dus de koeling is genoeg. Dan moet ik zonder deze en met een elektrische wel genoeg capaciteit hebben toch?
Als ik het goed begrijp moet ik een trekkende fan hebben? Hoewel ik wel even wil kijken of er niet voor de radiateur ruimte is voor een duwende fan... Dat zou wel gaaf zijn als 'ie daarzo "verstopt" zit.
Van 't weekend eens meten!
Over het isolatiemateriaal: Ik had het eerst losgepulkt, maar dat werkte lang niet voor alles, toen met een plamuurmes, ook niet, (tapijt)lijmverwijderaar, ook weinig effect. Wat werkt er uiteindelijk weer als enige écht? Remreiniger... Wat een schitterend spul is dat toch:P Hoeveel bussen ik daarvan al wel niet leeggespoten heb:O
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Posted: Wed Jun 27, 2012 11:11 am
by bartgouda
Vraagje: Ik heb bijna alle koelslangen uitgevogeld, maar ik zit nog met het kleine tuitje wat uit het onderblok komt en door de choke heenliep... Nu is dit op het blok gewoon een holle bout met een tuitje erop. Kan ik dit gewoon met een echte bout afdoppen denken jullie?