Page 18 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 11:21 am
by loentje
Hmzz zo was ik ook laatst met mijn vader de verlichting van zijn aanhanger aan het repareren.
hup stekker erin, ff de aanhanger op de kogel gelegd (niet vast

). 2 uur bezig geweest met verlichting repareren. Hij hing toch achter mijn auto, dus pa vroeg of ik hem even naar huis wilde rijden.
ik zeg nog, zit ie vast. Ja hij zat vast!
Eerste bocht...
auto met de bocht mee, aanhanger rechtdoor.
Gelukkig geen schade of fiestsers die in de weg reden. Alleen aanhanger in de sloot en verlichting kapot.... zucht
groeten loentje
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 11:22 am
by uwbuurman
was die nieuw of nog de oude as, Arnold? Mooi dat de kop van de 323i weer netjes is!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 11:22 am
by uwbuurman
das ook lullig Leon! inderdaad mazzel dat je niemand hebt geraakt!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 12:36 pm
by Arnold D
uwbuurman wrote:was die nieuw of nog de oude as, Arnold?
Oude as en nieuwe keerring.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 4:12 pm
by Peter V.
Vandaag een bandenschaarbrug gekocht voor in de garage.
Aangezien ik geen "echte" brug kan gebruiken i.v.m. de hoogte van de garage ben ik hier heel blij mee.
Het middendeel van de rijplaten kunnen omhoog zo rond de 75 cm en alle wielen hangen dan los. Voldoende ruimte tussen de wielplaten om ook een uitlaat of versnellingsbak te kunnen doen.
Volgende week even goed bekijken en demonteren bij het voormalig garagebedrijf.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 5:52 pm
by Jeroen
Mooie aankoop Peter! En dan stukje bij beetje, bandenapparaat, balanceerapparaat, ...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 7:25 pm
by uwbuurman
dat zijn best handige apparaten, vriend van me heeft er ook 1. Voor echt lekker werken met hoogte is deze niet handig, maar net wat je zegt, bij beperkte hoogte is het echt heel erg handig! En het werkt al met een gewone compressor.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 7:54 pm
by 323baur
Mooi ding hoor! Als ik niet zou verhuizen zou ik ook zo'n ding kopen met dezelfde redenen.
Ik ga eindelijk hoogte krijgen..
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 8:50 pm
by raymondw
Ondanks mijn negatieve ervaringen met die 530iT in Trebendorf, was het wel een heel leuk dagje sturen met de E28. Ik heb e.e.a samengevat voor mijn
weblog op m5board.
I have been lurking after E39 530i Touring’s recently to replace our current daily (MB W203). In that process, I found a nice example (on paper) on mobile, but its location in the far east of Germany just a few kilometers shy from the border with Poland meant a nice continental trip had to be made to examine it.
considerations
Normally, I would avoid to use #231 for such demanding trips; I consider the E28S as a luxury that needs to be used appropriately. But due to the current high-pressure zone over the continent, the ambient temperatures hover around the 25°C mark with very low humidity; making ideal driving conditions for #231 to add up some miles on some unrestricted German autobahns.
route
The distance to Trebendorf according to the Michelin route-guide is little more than 660km, most of which on the highways, consecutively the A1 (A30), A2, A10, A13, A15. As I was early, there was hardly any traffic on the four lane A30 from the Dutch border towards Bad Oeynhausen. The following A2 towards Hannover and Potsdam has been extended fully into a six lane highway, the cruising speed ranged between 160km/h and 230km/h on the speedometer only reducing speed for slower traffic. Traffic would easily allow more, especially between Hannover and Magdeburg, but this would be contra-productive as more refueling-stops would be needed.
Engine
The engine runs smooth and is flexible; the rebuild engine pulls already pulls strong and linear from the low-range in the highest gear up until very high speeds. The engine doesn’t feel that fast, but that is misleading; I was repeatedly surprised after I looked at the speedometer. When accelerating from 100-120km/h (most of the time in fifth gear), the speedometer indicated more than 180km/h when I expected no more than 160km/h. Granted, 286hp was impressive twenty five years ago and now there are heaps of cars producing output in that range, but there will be very few that are capable of doing so in the same way. It delivers its power effortlessly and smoothly without hiding its racing origin.
For example, I was really impressed with the ease of maintain high speed on the highway between Bad Oeynhausen towards Stadthagen in Germany. As some of you may know, this section is located in a mid-sized mountain range (Porta Westfalica). The typical incline is between four and five percent. Combined with the road-layout, this is a serious challenge for any car and driver. From time to time, I had to reduce speed to about 120km/ for slower traffic. After the road cleared, the flexibility of the engine allowed me to quickly accelerate to my cruising speed of about 180km/h without even stressing the engine (no WOT usage). This is something that an E34 M5 simply is not capable of without selecting a lower (fourth) gear.
Results of throttle body synchronization
I just managed to complete the basic mechanical throttle body synchronization the day before. The first impressions in around town looked promising. Idle is smooth and stable and the transition from ‘no-load’ to ‘part-load’ is smooth and swift. The slight shock that could be felt prior to the engine management transiting from ‘load’ to ‘no-load’ when lifting throttle disappeared completely. With other words, a significant improvement compared to the previous attempt (July 2011).
During the throttle body synchronization, the Throttle Position Sensor’s WOT switch engaged about five degrees before reaching the maximum opening of the butterfly valves, allowing for some margin against operation at Wide Open Throttle (WOT). However, most of the acceleration was done with the throttle-pedal depressed at no more than 70%. On some occasions though engine was deliberately operated at WOT to test the transition from ‘part-load’ to ‘full load’, which also is fluent.
Since the synchronization of the three push-roads in ‘idle’ is done with 0,01mm accuracy, it is impossible to compensate for the tolerances in the butterfly system mechanically. That is only possible by synchronizing the intake-vacuum of the six intake ports, something that can now be scheduled.
Fuel consumption
Throughout the day, I had to refuel four times (!). Generally, I prefer to buy the highest octane rating as possible, but I had to settle for Total Excellium 98 on one occasion between Magdeburg and Potsdam. Although Total’s premium products octane rating meets the M88/3 requirements, I rate it as crap compared to for instance Shell’s V-Power Racing (100RON) or BP (Aral) Ultimate (102RON). Generally, I’d say that the higher the octane rating the better the M88/3 runs and reacts to throttle commands.
In average, #231 needed between 12-13ltrs/100km (21,8-23,6mpg), which IMHO is very acceptable on a high speed long distance continental trip like this.
Conclusion
This was the first cross-continental trip with #231 since the engine rebuild and she didn’t disappoint. In fact, I am very happy with her now I have had an opportunity to stretch her legs and get a good idea about her long-distance travelling capabilities. The recent throttle-body synchronization has been a success and thus an important milestone in the re-commissioning phase has been reached, allowing to proceed with the next step, adjusting the intake vacuum.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 8:58 pm
by uwbuurman
vandaag de restauratie van de e21 weer wat naar achter geschoven. Ik had de offerte binnen voor het vervangen van het roetfilter en de koppeling van de e91 binnen. Das samen toch weer ff 2600 euro, exclusief vliegwiel, waarvan ik denk dat deze toch mee moet. Daarnaast moet er een grote beurt utgevoerd worden en ik denk dat de luchtmassameter aan het doodgaan is. Schat het hele zooitje op ergens tussen € 3.500 en € 4.000 onderhoud...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:02 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:dat zijn best handige apparaten, vriend van me heeft er ook 1. Voor echt lekker werken met hoogte is deze niet handig, maar net wat je zegt, bij beperkte hoogte is het echt heel erg handig! En het werkt al met een gewone compressor.
Dat is inderdaad bij mij het geval. De garage is maar 2.60 meter hoog en het frame van de garagedeur verlaagt plaatselijk nog verder. Het belangrijkste voor mij was dat ik tussen de rijplaten nog kan werken en dat de wielen rondom vrijkomen.
Of het nu met lucht, 220v of 380 is zou nog geen probleem zijn.
@ Jeroen, we gaan er geen kwikfit van maken hoor dus een balanceer- en montageapparaat komt er niet.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:03 pm
by Peter V.
@koos, Dat zijn flinke bedragen voor even wat "regulier onderhoud"

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:07 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:vandaag de restauratie van de e21 weer wat naar achter geschoven. Ik had de offerte binnen voor het vervangen van het roetfilter en de koppeling van de e91 binnen. Das samen toch weer ff 2600 euro, exclusief vliegwiel, waarvan ik denk dat deze toch mee moet. Daarnaast moet er een grote beurt utgevoerd worden en ik denk dat de luchtmassameter aan het doodgaan is. Schat het hele zooitje op ergens tussen € 3.500 en € 4.000 onderhoud...
Dat is geen sinekure; en eigenlijk is dat wel erg veel geld voor een 'daily'. Aan de andere kant, als je er daardoor weer een paar jaar mee verder kunt ?
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 9:57 pm
by Jeroen
Koos: da's aardig kassa! Hoeveel km heeft de auto nu weg?
Raymond: mooi verslag en voor dat soort trips lijkt de E28 me een geweldige travel companion.
Na de afgelopen weken het nodige met de 320iS te hebben gereden ook weer heerlijk genoten, als is het duidelijk een auto met een ander karakter en eigenlijk geen lol als je bijvoorbeeld dagelijks door de Randstad moet schuifelen. Ik ben al druk aan het plannen om in juni 2012 ook maar een tripje Alpen en Toscane in te plannen zodat de 320iS weer eens fatsoenlijk uitgelaten kan worden. Eigenlijk heb je gewoon beide nodig, met de M5 Duitsland door en als vervolgens de Alpen zich aandienen overstappen in de 320iS. Hoewel geheel verschillend van karakter staan aan de andere kant bij zo'n trip beide auto's natuurlijk garant voor een heerlijk uitje van begin tot eind. Speel je nog wel 'ns met die gedachte, Alpen enzo met de E28?
Had je trouwens per mail ook al gevraagd of je plaatjes had geschoten van de Hellendoorn Rally

als het weer meezit ga ik van 't weekend dus even kijken. Op de vrijdag neem ik geen camera mee denk ik of wellicht de compact voor wat korte stukjes film, voor je het weet is het toch donker en dat levert onder minder ideale omstandigheden toch geen top plaatjes op. Gewoon lekker kijken en snuiven! Zaterdag zou ik de camera wel meenemen.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Oct 05, 2011 10:08 pm
by raymondw
@Jeroen,
Betreft: H'doorn ralley: die vraag had je gesteld en ik had nog geen antwoord gegeven. Maar nee, ik ben niet geweest. Ik had geen zin om mij vrijdagavond nat te laten regenen (onweer) en zaterdags had ik een paar andere dingen op de lat staan. Dus helaas geen foto's kunnen maken.
Betreft: E28 en de Alpen: Ja, dat wil ik zeker een keer doen; maar dan op een wat gemoedelijker tempo dan wat ik met de E34 gewend ben. Bovendien denk ik dat ik eerder de E28 voor de heen-en terugreis op een autoambulance zou zetten. Kilometers rijden op de autobahn voor een geheel ander doel voegt niet zoveel toe en het A6-werkpaard met AWD mag moeiteloos 2ton trekken.