Page 18 of 64
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Wed May 30, 2012 11:20 pm
by uwbuurman
Ben je wel eens klaar met het werk aan een oldtimer? NEE.
Dus ik afgelopen maandag lekker toeren met vrouwlief en kids. Even voltanken vlak voor we weer thuis waren. Thuis in de garage rook ik een enorme benzinestank, terwijl we toch nog 25 km gereden hadden na het tanken. In de winter heb ik alle slangen en leidingen vervangen vanaf de brandstofpomp tot aan de motor, maar niet het deel op en rond de tank. Dus ik had wel in de gaten wat er aan de hand was.
Tijdens de werkzaamheden in de winter had ik al gemerkt dat het ophangbeugeltje van de ontluchtingstank, naast de vulhals, weggerot was en dat het tankje er dus hing aan de leidingen. Nader onderzoek gisteren leerde me dat er een beugeltje is weggerot en dat er een ander ophangpunt is verdwenen samen met een stukje wielkast. De rest is spijkerhard, maar net een 2 euromuntje qua grootte is weg. Jammer, komt door een knullige constructie. Even blank maken, nieuw deel lassen en conserveren.
Daarnaast waren de slangen hard, oud en soms zelfs domweg poreus of kapot. Hier pakte ik de slag beet en je ziet het deel over de leiding nog zitten. Brak gewoon af.
Dus de slangen bij de vulhals en ontluchting en die op de tank zelf heb ik vervangen. Er zijn nu nog twee stukken slang niet vervangen en dat zijn de slang van de tank naar de brandstofpomp, want daar moet de tank voor zakken, en het stuk slang onder de auto tussen vulhals en tank, want daarvoor moet de tank (bijna) leeg zijn. De eerste moet het nog maar even volhouden en de tweede komt misschien binnenkort wel als de tank leeg gereden is.
Daarnaast heb ik de zijpanelen achter losgehaald om schoon te kunnen maken. Erachter trof ik stof en heel veel hondenharen. Inmiddels kan ik wel een kussen vullen van alle haar achter de bekleding. Dus maar weer mooi schoongemaakt. Gelijk een mooie gelegenheid om het raammechanisme te reinigen en te smeren. Ook geen overbodige luxe, ook hier stof en hond.
Morgen weer verder.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu May 31, 2012 8:19 am
by Peter V.
Het is ongelooflijk wat je zoal tegenkomt. Hondenharen kunnen inderdaad heel ver weggestopt worden

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu May 31, 2012 8:31 am
by Jeroen
Tsja en als je dan kijkt naar roest en delen op leeftijd, en zeker slangen... ik kijk er ook weleens van op maar ja, met E21's zijn dat soort zaken al jaren een issue en nu verkeert de doorsnee E30 in eenzelfde situatie. Vervelend maar niet gek voor iets wat een jaar of 25 dienst heeft gedaan. 99% van de auto's haalt dat niet eens.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu May 31, 2012 9:59 am
by uwbuurman
Van die slangen is ook niet erg. Het is meer dat ik er van baal dat ik het van de winter niet heb meegenomen. Maar ja, toen ik daar aan toe was zat ik ook vlak voor de eerste APK keuring. De verdwenen ophangbeugels , dat is gewoon een domme constructie van BMW. Zal eens even wat nieuwe werkjes maken en erin bakken. is geen zichtwerk, maar moet functioneel en geconserveerd zijn.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Wed Jun 06, 2012 12:16 am
by uwbuurman
Dus een weggerot beugeltje vooraan en achteraan een weggerot beugeltje met een stuk wielkast... Hoe dat er dan van buiten uitziet?
Zo:
en van de onderzijde na verwijderen van de oude restanten en roest:
Daarna een nieuw beugeltje gemaakt voor de voorzijde. Zal wel niet het originele BMW model zijn, maar deze is wel pas gemaakt en daar gaat het om.
De achterzijde, waar het gat in de wielkast zat, heeft een andere beugeltje.
Ik had al een mooi stukje blik in de juiste vorm gemaakt en vandaag is Arnold met zijn Cebora lasapparaat gekomen. Samen hebben we het gat gedicht! Arnold, bedankt weer, vriend!
Vervolgens in de antiroest primer
en in de kleur, al is dit metallic en de kleur op de rest van de kofferruimte niet. Maar ach, daar komt de bekleding over heen.
Morgen de onderzijde in de anti steenslagcoating.
Dan nog wat anders: ik heb de achterbumper er toch vanaf om die eens goed te poetsen en te conserveren. En ik heb een vervelende deuk onder de achterbumper zitten.
daar heb ik wat aan proberen te doen. Dit is het eindbeeld.
Tegen de tijd dat er meer spuitwerk aan komt, laat ik dit nog eens helemaal mooi maken. Eerst kan het zo prima.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Wed Jun 06, 2012 12:31 am
by Peter V.
Mooi werk Koos!
Ik ga er trouwens wel vanuit dat je het laswerk aan de buitenzijde ook eerst behandeld voordat de bitumen erover gezet wordt?
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Wed Jun 06, 2012 12:36 am
by uwbuurman
Ja staat al in de rooide roestwerende primer, morgen een laag zinkspray en dan de coating.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 12:35 am
by loentje
Koos
goed bezig, zal mijn cabrio ook eens nader inspecteren.....
Hoe is het eigenlijk met jezelf?
groeten loentje
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 12:38 am
by uwbuurman
nog onverminderd kloten, maar dat gaat wel weer over

Thanks for asking, anyway.
Ja, ben wel benieuwd hoe die beugeltjes er bij jouw cabrio aan toe zijn.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 7:03 am
by Wondermike
Ook lekker bezig Koos!
En inderdaad, je bent nooit klaar met die ouwe rommel

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 7:19 pm
by Danny043
Goed bezig. Stapje voor stapje komt het goed met de E30

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 8:59 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:nog onverminderd kloten, maar dat gaat wel weer over

Thanks for asking, anyway.
Ja, ben wel benieuwd hoe die beugeltjes er bij jouw cabrio aan toe zijn.
Ik zal bij ons ook eens kijken. Een 318i heeft immers ook hetzelfde systeem.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Thu Jun 07, 2012 10:53 pm
by Zavit
Petje af Koos, mooi werk!
En denk idd ook een beetje aan jezelf.....
Groet,
Zavit.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Jun 08, 2012 9:07 pm
by uwbuurman
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Sat Jun 09, 2012 6:58 pm
by uwbuurman
Zoals in andere topics gemeld had ik weer lekkage an de bak en ook was er een andere lekkage, ergens onder het blok en het leek op koelvloeistof. Ik had inmiddels danig de vlektyfus in, maar dat zullen jullie snappen. Nadat ik de andere werkzaamheden aan de achterzijde van de auto had afgerond heb ik vandaag de boel aan de voorkant maar weer losgetrokken.
Eerst de auto omhoog, daarna de kunststof platen onder de keienvanger en motorblok verwijderd. Aan de voorzijde van de E30, onder de keienvanger, zit een kunststof deel, dat aan de voorzijde met 5 schroeven vast zit. Vreemd genoeg trof ik daar 3 verschillende kruiskopschroeven en 1 torx aan. Daarnaast miste er een schroef in de wielkast, waar de kunststof plaat ook vast zit. Zo heb ik m niet aangeleverd aan het autobedrijf dat de bak onderhanden heeft genomen...
Echt een duidelijk spoor van koelvloeistof kon ik niet vinden, sterker nog, alles is droog aan de slangen en de slangen zijn allemaal heel. Dat was een maand geleden ook zo, dus het had me verbaasd als het anders was. Maar met de Eiffel in het vooruitzicht wil ik geen risico's nemen. Maar goed, verder gezocht naar de oorzaak van die blauwe druppen aan de carterpan. Toen zag ik dat de stuurbekrachtigingspomp erg vet was. blijkt dat de aanvoerende slang vanaf het vulpotje gewoon los zit, met een slangenklem die domweg te groot is. Dat was niet zo, het was nog een originele geperste klem, voordat de auto weg is geweest voor de automaatbak. Maar goed, nieuwe slangenklem geplaatst.
Maar de stuurbekrachtigingsolie is niet blauw, maar vuil en zwart. Die heb ik wel vervangen, maar je krijgt dat systeem nooit leeg, waardoor er direct weer vuil door de nieuwe ATF gaat. Misschien dat ik komende winter eens ga spoelen met 5 liter ATF ofzo. Verder onderzoek leverde dat er twee erg blauwe druppen aan de carterpan hingen. Even ruiken en proeven gaf de doorslag, het blauwe is ruitenwisservloeistof. Dat vermengd met wat ATF gaf het uiterlijk van koelvloeistof en vuil. Gelukkig dus geen koelvloeistoflek en een opgelost probleem met de stuurbekrachtiging,.
Resteert het probleem met de automaat, daar hing ook olie aan. Ik kom niet verder dan dat er wat te veel olie in de bak zit, volgens de peilstok. Daarnaast heb ik de boutjes van de oliepan nogmaar een paar slagen aangedraaid. Verder is het afwachten.
Tot slot alles weer gemonteerd en de auto even gewassen. De zwarte kunststofdelen aan de voorzijde in de Black Wow gezet en de auto staat er fris bij, voor de rit van aanstaande vrijdag!