Page 18 of 29

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Fri Apr 10, 2015 7:55 pm
by uwbuurman
Ok, tja ik weet gewoon te weinig van M20's om daar wat van te zeggen (olie). Qua koelvloeistof: ik gebruik altijd de blauwe.
Jeroen wrote:Ik ben geen expert maar dit is zo ongeveer de basis...

Welke soorten koelvloeistof zijn er?
Conventioneel: op basis van mono ethyleen glycol, G11 of SP11. Kleur: blauw, groen of blauw/groen.
Modern: mono propyleen glycol, G12 of SP12. Longlife en silicaatvrij. Kleur: rood.
Meest recente variant is de met name voor VAG ontwikkelde G12+, deze is roze van kleur.
Overigens is koelvloeistof in de basis blank en wordt voor de herkenbaarheid een kleurstof toegevoegd, maar er zijn garagebedrijven die blank koelmiddel gebruiken om verkleuring te voorkomen die optreedt bij vermenging van verschillende specs (leidt dan vaak tot een roestbruine kleur).

Welke in mijn BMW?
In alle oudere modellen uitsluitend de conventionele blauw/groene variant. Medio 2003 is BMW overgestapt op de rode G12.

Mengen?
Je kunt een hele verhandeling houden over wat evt wel of niet kan maar wat mij betreft houden we het simpel: niet mengen. Vermenging kan leiden tot klonteren en in onze oudere blokken ook delen van het koelsysteem aantasten met kostbare schade of verstoppingen tot gevolg. Niet doen dus.

Aanlengen met water?
Altijd volgens de instructies van de betreffende leverancier maar dat is doorgaans mogelijk, mits met gedemineraliseerd water om oa kalkafzetting te voorkomen. Om die reden vul je een koelsysteem alleen in uiterste nood (als je langs de weg staat) met gewoon sloot- of kraanwater. Koelvloeistof is toegespitst op verhitting, heeft koelende/warmtegeleidende eigenschappen, heeft een smerende werking en bevat anti-oxidanten. Daarin schiet elke vorm van water tekort. En sowieso heeft water een lager kookpunt en bevriest (uiteraard) eerder!

Zie ook top tech topics

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Fri Apr 10, 2015 8:42 pm
by bmw e12 e21
Hhmmm, Die koevloeistof krijg ik er nooit helemaal uit.
Maar waarom zou die rode niet goed zijn? tegenwordig zijn de hele motoren van Aluminium legeringen.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Tue Apr 14, 2015 9:28 pm
by bmw e12 e21
Vandaag staat de klok op 1150km. Rijd al vlot tot 4500tr/min.
Het motortje komt los.
CO gecontroleerd, was 1.8, mag eigenlijk iets hoger vind ik.
Ook heb ik de M535i voorzien van 16'' BBS wielen en de 323i van 15'' BBS wielen. :)
Image
Image
Image
Image

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Tue Apr 14, 2015 9:44 pm
by Jeroen
Dat wagenpark en onderkomen.. perfect! :thumbsup

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Tue Apr 14, 2015 10:27 pm
by Peter V.
Ziet er goed uit Remy.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Wed Apr 15, 2015 10:38 am
by uwbuurman
Mooi hoor!

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Fri May 01, 2015 2:36 pm
by bmw e12 e21
Donderdag 30april de WUR verwisseld met een nieuwe.

Vandaag heb ik de 323i gestart en stationair laten draaien.
Ik had gisteren een nieuwe WUR geplaatst en dit is de oplossing voor het volgende euvel: De 323i loopt heel mooi, maar het duurt te lang eer het stationair toerental daalt naar normaal niveau.
Hij moet door en door warm zijn, anders blijft hij op 1500tr/min.
Zodra de koelvloeistof temperatuur uit de blauwe zone komt gaat het stationair toerental omlaag. :D
Ik ben een eindje gaan rijden. Nu zag ik een minimaal benzinelekje aan de aansluitingen van de WUR.
Dus deze nog wat aangedraait en hij blijft nu droog.

Een fotootje van de watertemperatuur met stationair toerental.
Image
Op de foto zie je volts - benzinedruk - olietemperatuur - oliedruk:
Image
Bij warme motor:
Image
Image
Het enige wat ik nog moet doen is de oliedruksensor wat verder van de uitlaatcollector / blok leiden.
Toen ik experimenteerde met VISCO's en de temperatuur opliep liet de oliedruk sensor het afweten. Nu de temperatuur weer lager is werkt hij weer.
Deze kan tot 120gr C hebben. Dus dat was blijkbaar op de limiet.
Peter_P dacht aan zoiets om de oliedruksensor weg te leiden naar een ''dood lopende straat'':
http://www.ebay.com/itm/Steel-Braided-W ... 14&vxp=mtr

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Wed May 06, 2015 9:08 am
by loentje
Die 16 inch bbs heb ik ook nog ergens liggen, staat ook wel erg dik. Misschien dat ik die eens op mijn e12 zet.

groeten loentje

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Wed May 06, 2015 6:11 pm
by bmw e12 e21
Klopt Leon, Ik vind de bbs zonder naafkapje DE velg voor e21 - e12 - e24 type 1. De ALPINA's zijn ook top, maar daar rijd iedereen mee. :bag
16'' is de maximale grote voor e12 vind ik persoonlijk.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sat Jul 18, 2015 10:28 pm
by bmw e12 e21
Vanavond nog wat oude foto's teruggevonden van mijn eerste oldtimer bmw, een 320/6 van 1980.
Hier de foto's van de advertentie destijds:
Image
Image
Image
Image
Image
En hier nog wat foto's toen ik hem had:
Image
Image
Image
Het was geen ALPINA, dus had ik er een M-style van gemaakt:
Image
Image
Image
En toen moest hij wijken voor groter geweld. Terwijl de 323i nog bij opa in de schuur stond te wachten op renovatie.
Image
Image
Hier wat extra foto's die ik destijds op de verkoops advertentie gezet had:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sat Jul 18, 2015 11:07 pm
by uwbuurman
Dat was ook een hele nette wagen, Remy! Ik vind die kleur erg mooi. Hij heeft wel wat van de ombouw en later platgetreden auto van Martin.
platte 320/6

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sat Jul 18, 2015 11:35 pm
by Peter V.
Dus zo kan mijn 320/6 er ook uitzien.
Zelfde kleur immers.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sun Jul 19, 2015 9:49 am
by uwbuurman
Ja, maar daar zou ik geen dubbele pijp onder hangen, Peter. 15" en een voor spoiler kan nog eens een keer.

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sun Jul 19, 2015 12:51 pm
by Jeroen
Schattig idd! Leeft 'ie nog?

Re: BMW e21 323i EDITION S ''RUN OUT''

Posted: Sun Jul 19, 2015 6:51 pm
by bmw e12 e21
Klopt Peter, Zo kan die van jou ook uitzien na een paar mods. Al vind ik hem nu ook mooi origineel.
De auto was ''met liefde gemaakt'' door een carrosier voor hemzelf, maar naa enkele jaren verkocht hij hem toch.
Hij had er uiteraard ook een extra ''323i'' chassisbalk ondergelast voor de 2de uitlaat.
Eerst had ik gewoon een 323i blok in deze willen zetten, maar achteraf toch voor een originele gegaan.
Hij leeft nog Jeroen.
Hij is nu een tuningshowcar van 300+pk:
Image
Image
Image
Image
Image