Page 18 of 40
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Sun Mar 08, 2015 6:15 pm
by Daniel
Alwin had aangeboden om even een dag te helpen met de achteras.
Gisteren met z'n tweeën weer een enorme slag geslagen
De uitdaging
Het plan
De voorbereidende maatregelen
De achteras op z'n plek
om Voor & achter in perspectief te krijgen, voor de spatborden & verbreders geplaatst
De BMW staat nu voor en achter op hoogte voorlopig. Nu verder met de montage punten/constructie voor de achteras
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Sun Mar 08, 2015 9:16 pm
by uwbuurman
Mooie vorderingen!
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Mon Mar 09, 2015 12:57 pm
by EvdP
Goed bezig!
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Mon Mar 09, 2015 8:16 pm
by Peter V.
Wat een heerlijk project om te volgen.
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Fri Mar 20, 2015 7:55 pm
by Daniel
Waar was gebleven...... Oja ....De montage punten
simpel, het gat in de 4 achteras rubbers is "rond 16" (16mm)
Ik heb kokers 40x60 liggen met de juiste lengte. Dus heb gekozen om massief "rond 25" te laten afdraaien met M16-draad en een voor-passing op de achteras rubbers.
Dus deze nwe draad bussen vallen (24mm) in de achteras rubbers
Volgende stap is dus een gat van "rond 25" te boren in 2 kokers van 40x60x3 op de juiste hartmaat, dan met TIG aflassen en dan na-tappen(rvs)
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Tue Apr 07, 2015 9:03 pm
by Daniel
2e paasdag vroeg begonnen om een flinke inhaalslag te maken,
met resultaat
Begonnen met de gaten boren:
De grote onmisbare hulp was ook weer aanwezig:
De grote uitdaging was om de achteras recht & overhoeks er onder te krijgen. De originele wielbasis is 256cm en die hebben we kunnen aanhouden.
Wielblokkeren
Hulp-koker aan de originele E21 achteras ophangpunten heeft z'n werk gedaan voor het nodige meetwerk en tijdelijke montage werk!
Na alles 3x hebben nagemeten konden de nieuwe kokers aan de koets worden gehecht.
Vervolgens kwam een heel spannend moment, de 4 bouten los geschroefd en de koets weer opgekrikt
Tsja en anders om moest het ook weer net zo makkelijk gaan met het plaatsen van de achteras
en dat lukte
Als één na laatste (na alles weer te hebben na gemeten) voor die dag de voorste koker vast gelast aan het binnenscherm
Nu wilden we graag de auto op z'n wielen kunnen zetten (doel van de dag), dus was het enig ontbrekende nog iets wat kan dienen als schokdempers
Oplossing: 2 houtenbalkjes van 60cm
Auto staat nu op z'n nieuwe assen en rolt geheel vrij & recht
Binnenkort ga ik verbindingen maken tussen de ophangpunten van de achteras en de carrosserie
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Tue Apr 07, 2015 9:38 pm
by uwbuurman
Hoppa! Mooie vorderingen!!!
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Wed Apr 08, 2015 4:44 pm
by Peter V.
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Thu Apr 09, 2015 6:47 pm
by Groentje_me
Netjes!
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Mon Apr 13, 2015 10:20 pm
by Daniel
De verbinding tussen de Koets en de nieuwe achterophanging
Kreeg nog een dure tip (
en omdat ik het meedenken zeer waardeer) heb ik een 5kg rol 309rvs besteld
(309 is een overgangsdraad om rvs aan koolstofstaal te lassen, smelt beter, hecht beter, minder kans op warmte scheuren)
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Mon Apr 13, 2015 11:18 pm
by Nick1984
Veel E21 gaat er niet meer aanzitten als deze klaar is
Mooi project!
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Tue Apr 14, 2015 12:19 am
by Jeroen
Maar evengoed geweldig! Ik heb 'm ook even in de spotlight gezet in onze Facebook groep!
https://www.facebook.com/groups/e21net/
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Tue Apr 14, 2015 11:51 am
by Adje
heel mooi project! mooie constructies.
wat is de reden dat je voor rvs bent gegaan? dit trekt veel meer tijdens lassen dan ijzer, waardoor je last kan krijgen van kripspanningen en krom trekken.
ik ben hier al bang voor met mijn project, en ik gebruik gewoon constructiestaal en chromobyleen voor de rolkooi.
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Tue Apr 14, 2015 7:38 pm
by Daniel
Goeie vraag Adje.
Ik werk zelf in de RVS machinebouw/constructie, 90% van het materiaal komt uit de "afval"bak en is voor mij dus "gratis"
Kromtrekken kun je grotendeels tegen gaan.
Verbindingen die heel veel zullen krimpen heb ik vooraf spanningsvrij gelast om eventueel te kunnen na bewerken maar door alles de zelfde kant op te lassen heb ik tot dus ver geen problemen gehad.
Ik heb een alu schroefkooi van wiechers voor een E21. Mocht ik hier van af zien zal ik ook chroom molybdeen buis gebruiken.
Re: Daniëls E21 320d Project
Posted: Sun May 03, 2015 2:36 pm
by Daniel
De kooi even geplaatst om te kijken of er nog meer verstevigingen nodig zijn icm de achteras constructie.
Dat laat ik verder achterwege. Ik maak nog wel een kruis-constructie tussen de nieuwe balken en tussen de originele veerpoten achter.
Achter schokdempers besteld in Engeland bij Gaz.
Momenteel bezig de bodem helemaal schoon te maken om eventuele rotte plekken te verwijderen voordat het geheel in de ferpox word gesmeerd.