Ondertussen in e12 land… Er gebeurt te weinig, al een paar keer heb ik mezelf gezegd nu echt aan de gang te gaan met de e12, maar de laatste paar jaren zijn de omstandigheden er simpelweg niet naar. Nu echter, komt er wat lucht voor een nieuw project. Die tijd maar in de auto gestoken die ik over een paar maanden alweer 8 jaar in mijn bezit heb. Ongelofelijk, dat dat al zolang is.
Goed, ik heb in de voorbije jaren al wat dingen gedaan, een dakplaat gewisseld, lampen met SWRA klaargemaakt, nieuw niertje, grilletjes netjes gemaakt, set NOS elektrische spiegels klaargemaakt en wat onderstelspullen en remmerijrevisie, net als remblokken en schijven. Maar ook dingen als een gereviseerde HRC en rembekrachtiger en nieuwe koppelingscilinders en slangen liggen klaar, net als de gecoate uitlaatspuitstukken en hitteschilden. Maar een plan had ik nog niet. Het is dus tijd voor een plan, structuur en een ritme wat daar bij hoort.
Bij de e21 323i kwam ik soort van per ongeluk te snel in een restauratie en die heb ik gelijk maar helemaal over de top doorgevoerd, maar daarmee loop je steeds achter de feiten aan. Dus wat je beet pakt moet je nu opknappen bij de revisie. Dat wil ik deze keer maar eens anders doen. Dus plan is als volgt:
- Onderstel helemaal klaarmaken, inclusief differentieel en aandrijfas
- Tank, brandstofpompunit klaarmaken, koperleidingen klaarleggen
- Bumpers uitzoeken en de meest nette set onderdelen klaarleggen voor verchromen en verzinken. Strips en spullen allemaal gereed
- Ondertussen beginnen met motor, dit project loopt deels buiten de loods en mijn kunnen, dus dat loopt op de achtergrond, geen haast.
- Deuren klaarmaken, daarna achterklep en motorkap klaarmaken.
- Daarna pas beginnen met carrosserie laswerk.
- Ondertussen allerhande trim/spullen opsnorren en inkopen
- Op de lange baan staan uitlaatsysteem en interieur. Met beide kan ik nog meerdere kanten op, geen haast.
Door op deze wijze te werken, kan ik veel sneller opbouwen als de auto eenmaal is gespoten. En het spuitwerk kan aanvangen zodra de cas klaar is. Hoop ik. Tijdspad? Moah, het blijft hobby, dus no pressure. Ik hoop dit jaar punten één, twee, drie en vier af te kunnen ronden. Stiekem hoop ik dat de deuren ook dit jaar af zijn, maar als ik dat zeg dan leg ik mezelf druk op, dus dat zeg ik hier niet.
Goed, gelul genoeg, Koos is van de plaatjes dacht ik zo. Nou dus plaatjes. Geheel conform plan heb ik de boel onder de auto uitgehaald. Motor en bak, onderstel en tank.
Motor, de tandjes wat een vette slak was dat. Daar is wel een pakkinkje of wat gaar…
Koppelingunit is ook wel klaar en overleden inmiddels. Binnenkort maar eens kijken wanneer Autodoc een mooie aanbieding heeft. Dan leggen we die ook vast op voorraad.
Rubbertje van de schakelplaat is ook gaar, is mijn milde inschatting