323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

We zullen zien of het nodig is.
Tot aan de revisie deed ze het altijd prima, ik heb nooit iets gemerkt van verminderde opbrengst.
Mocht het nodig zijn: ik meld me zeker bij je!

Overigens, ik heb gisteren een e21 320/6 ingerolen, kan ik altijd die nog pakken :)


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

@Ite, Ze stond inderdaad al helemaal in elkaar en ze hadden waarschijnlijk het koelsysteem nog eens ontlucht want de dop lag eraf.

Ze hebben van alles geprobeerd hoorde ik wel. Zuigers verwisseld onderling, injecteurs gewisseld onderling, de brandstofleidingen van de verdeler en iedere keer kwamen ze uit op de brandstofverdeler en dan de oorspronkelijke cylinder 5 aansluiting.

Ik had nog gezegd dat de hoeveelheid af te stellen was maar daar waagde hij zich niet aan omdat ze normaal goed staan als er nog nooit iemand aan heeft gedraaid tenminste. Het is natuurlijk allemaal 30 jaar oud.

Was de 320/6 een bekende van ons????????
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

WvA was er ook aardig ziek van geloof ik.
Wat ik maar niet kan begrijpen is het aanzienlijke verschil in compressie in combinatie met de prestaties die tot nu toe had.
De 320/6 zal ik te koop zetten op de SM.
Zo mee euro 1950,-
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by raymondw »

323baur wrote:Ik hoop wel hierna klaar te zijn want mijn hobby kost zo wel bakken draagvlak.
Dat ken ik; ook al heb ik de kosten uitgesmeerd over een periode van 12 maanden waardoor de hoogste rekening het werk-en machineloon van het revisiebedrijf was die op zijn beurt weer verbleekte op de totaalkosten van het project waarvoor ik op zijn zachtst gezegd ook een hele nette E39 M5 voor kan kopen.

Maar; me is happy en een E39 M5 is geen sharknose :mrgreen:
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Och leg hem maar eens op z'n dak.. :bag
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:WvA was er ook aardig ziek van geloof ik.
Wat ik maar niet kan begrijpen is het aanzienlijke verschil in compressie in combinatie met de prestaties die tot nu toe had.
Ik denk dat voor ons "leken" dat verschil niet echt merkbaar is. Je praat over een cylinder die tussen de 75% en 80% presteert tussen de rest en dat op 4000 rpm+. Je kunt hoogstens als je goed luistert bij statoinair een niet geheel vlakke loop hebben dan.

Het grootste probleem is gewoon de scheve belasting en koeling bij die cylinder zodat je onregelmatige slijtage krijgt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jos
Newbee
Posts: 19
Joined: Wed May 06, 2009 10:23 pm
Location: The Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jos »

Ha Ite,

Een compressieverschil is moeilijk te horen. De motor kan nog best mooi lopen. Als de verdeler van de K-jet al verstopt zat dan zou je dat wel gemerkt hebben lijkt mij. Ik heb het nog nooit meegemaakt. Wel een injector. Ik heb nog een verdeler liggen die kan je eventueel meenemen en ter plekke laten monteren. Zoveel werk is dat niet. Dan weet je zeker of het inderdaad niet iets anders is.

Groet Jos

Nb: Als het goed is heb jij nog recarosticker voor mij liggen (van Arnold) Kun jij die meenemen naar de SM?
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

mooi dat ze weer klaar is, maar balen van die Kjet. ben wel benieuwd of je dat klaar krijgt voor de Alpen, maar ik begrijp dat je er ook gewoon mee kunt rijden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik dnek het wel.
Op zich is het wisselen niet zoveel werk.
Vorig jaar heb ik nog compressie laten meten en toen was alles ok.
Ik vermoed (en hoop) dat dit komt door de lange stilstand (sinds september hooguit 250km gereden)
We gaan cleanen en rijden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jos
Newbee
Posts: 19
Joined: Wed May 06, 2009 10:23 pm
Location: The Netherlands

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jos »

Het wisselen is echt niet veel werk. Als het niet verbeterd met cleanen zou ik er niet te lang mee rond rijden wellicht schade door een te arm mengsel. Zie dan maar eens garantie te claimen. Moet goed komen voor de Alpen! Ik wil je er altijd mee helpen desnoods leen je mijn spare verdeler.
E21 323i
E39 530d
Toyota yaris
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

DAnk dank!!
En idd, de stickers heb ik hier liggen! komt goed

Overgins, die injector zou ook wel eens een hele goeie kunnen zijn!
Ik neem er wel een paar mee, dan kan ik dat ook even uitsluiten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:DAnk dank!!
En idd, de stickers heb ik hier liggen! komt goed

Overgins, die injector zou ook wel eens een hele goeie kunnen zijn!
Ik neem er wel een paar mee, dan kan ik dat ook even uitsluiten.
Injector hebben ze getest Ite.

Ze hebben namelijk de brandstofleiding bij de verdeler gewisseld met een andere cylinder(injecteur) en toen had die andere cylinder een verminderde compressie. Het was op die manier echt bevestigend naar de verdeler.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Hm, dan kan het bijna niet anders dan dat het vervuiling is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

323baur wrote:Hm, dan kan het bijna niet anders dan dat het vervuiling is.
Inderdaad vervuiling, uitgesleten of iemand heeft stiekem aan de hoeveelheidsinstelling gedraaid.

Uitgesleten lijkt mij niet aan de orde want dan zouden ze allemaal zo moeten zijn. Dus er blijven twee dingen over.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik heb tijdens mijn bezit nooit nergens niet aangedraaid, dus blijft er een over...
of ga ik nu al wishfull thinkend te hard - ben er echt klaar mee nu.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply