Page 19 of 24

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 12:22 pm
by Peter V.
Jij doelt op het tuitje wat aan de achterzijde van het blok zit en waar de koelwaterslang van naar de TN-starter ging? Deze moet je aangesloten laten i.v.m. stroming van koelvloeistof aan de achterzijde van het blok.

Ik heb o.a. bij mijn 320/6 ook geen originele carb meer maar heb wel het koelwater doorverbonden. Let wel goed op de ligging van de slang i.v.m. luchtbelvorming.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 12:26 pm
by bartgouda
Peter V. wrote:Jij doelt op het tuitje wat aan de achterzijde van het blok zit en waar de koelwaterslang van naar de TN-starter ging? Deze moet je aangesloten laten i.v.m. stroming van koelvloeistof aan de achterzijde van het blok.

Ik heb o.a. bij mijn 320/6 ook geen originele carb meer maar heb wel het koelwater doorverbonden. Let wel goed op de ligging van de slang i.v.m. luchtbelvorming.
Die bedoel ik inderdaad. Die moet ik dus terugleiden naar de verwarming? Of een andere leiding die terugloopt in ieder geval?
Ik zit wel met allemaal verschillende diameters van die slangen, hoe zal ik dat eens oplossen?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 12:32 pm
by Peter V.
bartgouda wrote:
Peter V. wrote:Jij doelt op het tuitje wat aan de achterzijde van het blok zit en waar de koelwaterslang van naar de TN-starter ging? Deze moet je aangesloten laten i.v.m. stroming van koelvloeistof aan de achterzijde van het blok.

Ik heb o.a. bij mijn 320/6 ook geen originele carb meer maar heb wel het koelwater doorverbonden. Let wel goed op de ligging van de slang i.v.m. luchtbelvorming.
Die bedoel ik inderdaad. Die moet ik dus terugleiden naar de verwarming? Of een andere leiding die terugloopt in ieder geval?
Ik zit wel met allemaal verschillende diameters van die slangen, hoe zal ik dat eens oplossen?

Je moet proberen om de loop van het koelsysteem gelijk te houden aan origineel. Dus als de carb wegvalt dan zou je eigenlijk die aan- en afvoer met elkaar moeten kunnen verbinden.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 5:18 pm
by bartgouda
Tsja het probleem is een beetje dat de carb 2 toevoeren had en één afvoer.
1 toevoer direct vanaf daar waar de bovenste radiateurslang aan de motor zit, en 1 was dat kleine tuitje. De afvoer zat onderaan de carb en liep via de verwarming terug naar de waterpomp.
Dan moet ik dus een soort adapter gaan maken/kopen waar alle 3 de slangen op kunnen...

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 5:27 pm
by Thegs
Een adapter genaamd een t-stuk? Weet niet wat de maten zijn, maar er zijn plenty maten te koop van dat spul.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 6:08 pm
by Wilmo
Dat zou ik niet doen... Gewoon weer aansluiten met een slang.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Wed Jun 27, 2012 8:16 pm
by bartgouda
Oké, t-stukje ertussen dus.
Carburateurs zijn besteld, foto's als ze binnen zijn!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 11:51 am
by bartgouda
Update: carbs zijn binnen en helemaal schoongemaakt enzo. Spruitstuk wordt as we speak gemaakt

Image

Het zijn carbs van een Yamaha FJ1200, Mikuni BS36's, vier stuks.
Van de 16 boutjes die bovenop de kapjes zaten waren er maarliefst 12 bij de aanblik van een schroevendraaier al dolgedraaid, dus die heb ik allemaal moeten uitboren:P Zitten nu mooie RVS inbusjes in.
Vlotterbakjes schoongemaakt, alles doorgespoten, alles nagekeken.
Ik wil trouwens de carburateur gaan afsteunen op het blok. Sommigen laten 'm "hangen" aan het spruitstuk, maar dat vindt ik maar niks eigenlijk. Ben nu steuntjes aan het uitvogelen. Ik denk ééntje op de dynamosteun, en ééntje op een oud boutgat wat voor de oude carb was.

Ik kies er even voor om de elektrische fan nog niet te doen, dat kan later nog. Ik wil dit nu afmaken en het wordt teveel tegelijk als ik die fan ook nog moet regelen. Kan altijd later nog.

Wat detailfoto's:

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Op de laatste foto zie je het principe van een vlakschuifcarburateur, namelijk dat de interne diameter variabel is door dit mechanisme wat met vacuüm werkt.
Dit trekt ook een naald steeds verder uit een sproeier, een soort acceleratiesproeier dus.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 12:57 pm
by uwbuurman
Ziet er prima uit!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 1:33 pm
by Arnold D
Mooi man, ben ook benieuwd naar het geluid.

Draai je de RVS bouten in het alluminium?
Ik heb gehoord dat deze 2 mekaar bijten.

Ben je bekent met motor en bromfiets carburateurs ?

Bij een tweetakt motor heeft de schuif en aanhangsel 3 functies en zijn van invloed op de motor. Bij het plaatsen van de carburateur op een andere motor, zal deze waarschijnlijk gewijzigd moeten worden.

In de racerij was dit altijd een tijdrovend klusje. Later bestelden we dan nieuwe carburateurs op motor specificatie en de Mikuni leverancier paste het geheel aan, zodat de basis van de afstelling heel goed in de buurt komt.
Wellicht een idee om deze eens te bellen.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 1:35 pm
by uwbuurman
Maar dit is geen tweetakt carb

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 2:34 pm
by Arnold D
Ja, dat weet ik.
Veel verschil zal er niet in zitten.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 4:04 pm
by bartgouda
Ik zal het voorleggen aan die maat van me! Die heeft de ombouw eerder gedaan (niet met een M10, maar dat moet niet uitmaken), dus die is daar vast al wel eens tegenaan gelopen.
Wat betreft dat RVS in alu: zou wat kopervet ertussen ofzo helpen? Of kan ik beter andere boutjes halen?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 4:41 pm
by uwbuurman
nee, zou ik niet doen. Messing is een stuk beter, maar RVS gaat ontzettend vreten in aluminium. Dat is galvanische corrosie, waarbij een minder edel metaal sneller wegvreet dan een edeler metaal. Het ene corrodeert sneller en het andere juist langzamer.

Kathodische bescherming van een boot is ongeveer hetzelfde principe. Je knoopt een stuk lood onder een boot en dat gaat corroderen, terwijl de boot zelf nauwelijks roest.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Tue Jul 03, 2012 6:45 pm
by bartgouda
Oké, dat klinkt logisch. Morgen maar even messing boutjes halen dan. Nog een tip welke kop het minst gevoelig is voor doldraaien? Als er iets is waar ik een hekel aan heb... Ik vind inbus altijd wel mooi, maar weet niet of dat verstandig is...
Vandaag de motorkap gedemonteerd, het laatste isolatiespul eraf gehaald en de vlakken waar het zat zwart gespoten. Hij bleek namelijk achter de isolatie nog wit te zijn, z'n originele kleur... Het is nu best netjes eigenlijk, op mijn kleur valt zwart haast niet op als verschil. Er komt nog nieuw isolatiespul op, maar ik wil nu even al m'n budget openhouden voor de carbs. Motorkap uitlijnen was veel makkelijker dan gedacht, in ieder geval ook makkelijker dan de achterklep toen ik die deed...

Nog een vraagje: Op de waterverdeler aan de kop (nummer 1 op dit plaatje:)
Image

zit een tuitje wat naar het inlaatspruitstuk loopt. Dit wil ik afdoppen/sluiten. Hoe zal ik dit doen? het mooist lijkt me om het eraf te zagen en dicht te lassen, maar daar heb ik de spullen niet voor. Iemand tips of wil iemand dat voor me doen als ik de verzendkosten heen en weer betaal?

Verder ben ik bezig met een steuntje voor de gaskabel, en steuntjes voor de carb.