Page 19 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 6:11 pm
by Peter V.
Hoe hebben hun trouwens een compressiemeting gedaan?
Normaal dan liggen de bougies eruit en haal je ook de zekering of relais van de brandstofpomp eruit. Je spuit dan geen brandstof in.
Het kan natuurlijk zijn dat ze aparte apparatuur hebben waarbij de brandstoftoevoer bij kan blijven maar dan heb je geen verbranding en zet je je cylinders vol met benzine.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 6:46 pm
by raymondw
Peter V. wrote:Het kan natuurlijk zijn dat ze aparte apparatuur hebben waarbij de brandstoftoevoer bij kan blijven maar dan heb je geen verbranding en zet je je cylinders vol met benzine.
Precies, lijkt mij een onwenselijke situatie die je niet wilt. Altijd het brandstof relais verwijderen dus.
Van beroepswege uit mag ik mij wel een meetspecialist noemen en zodanig vertrouw ik nooit een meting totdat ik hem snap. Meten is immers NIET zeker weten aangezien je een meetfout kan maken of omdat je de meetopstelling niet begrijpt. Daarom voer ik altijd twee metingen uit; een ter indicatie en een tweede ter verificatie. Pas als beide overeenkomen met de spec vertrouw ik het resultaat. Zo niet, doe ik nog een derde en eventueel een vierde meting. Pas dan trek ik mijn conclusies.
Daarnaast zoek je met een CR-meting de piekdruk terwijl een (analoge) CR-meter slechts het gemmidelde meet. Om de piek te verkrijgen zul je de krukas langer rond moeten laten zwengelen tot de meetwaarde stabiliseert. Dit zou binnen 5-10 krukasomwentelingen het geval moeten zijn.
Maar, hoe vers is de motor bij deze meting? Normaliter wordt tijdens de assemblage een smerend middel gebruikt om de zuigerveren en cylinderwanden tijdens het opbouwen van de oliedruk (voor de eerste start) afdoende te beschermen. Bij een droge testopstelling (wat maar weinigen hebben) kun je de CR testen, maar dan moet de initiele smering ook in staat zijn de compressiedruk te weerstaan en dat is maar zeer de vraag. Ik zou de meting pas uitvoeren na de eerste oliewissel, maar goed ik heb een eigen schema gehanteerd met een stappenplan om alle valkuilen te vermijden.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 7:06 pm
by 323baur
Allemaal hele wijze woorden.
Het punt is alleen dat ik te weinig kennis heb en dus moet vertrouwen op de kunde van derden.
Het enige wat ik heel goed kan is betalen. Geen enkele bankpas heeft het tot nu toe van mij gewonnen.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 8:21 pm
by Peter V.
Ik ga ervan uit dat men echt wel vakman genoeg is om dat goed te beoordelen en te testen dus daarover geen twijfel maar ik vroeg het me gewoon af hoe dat je zoiets kan meten.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 8:25 pm
by 323baur
Helemaal eens hoor Peter. 't Was ook geen verwijt ofzo.
Ik ben er alleen echt klaar mee, ik wil nu rijden en geen gezeik meer.
Komende week wordt de week van de waarheid.
Ik ga proberen donderdag even bij WvA langs te gaan nadat ik een tank met reiniger er doorheen heb gejaagd.
Meten is weten

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 8:50 pm
by gerrit323
Ik heb me wat afzijdig gehouden omdat ik al een hele tijd denk dat een slechte bezine toevoer niet voor een slecht/wisselende compressie kan zorgen .. compressie komt niet van de bezinetoevoer .. wel van de samengeperste lucht in de cilinder ... zelfs zonder benzine in te spuiten moet hij compressie leveren als alles goed is. Waarschijnlijk bedoelen ze bij Wva dat cil 5 minder opbrengt ten opzichte van de andere door te weinig benzine .. dat kan wel uiteraard ...
Benieuwd naar hoe alles zal gaan rijden deze week ... We duimen mee Ite

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 8:54 pm
by 323baur
Ik zal WvA vragen om te reageren! Misschien wil hij dat wel.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 11:15 pm
by Peter V.
We gaan het allemaal meemaken hoor.
@Gerrit, De brandstof levert ook niet de compressie op dat is wel duidelijk. Het is wel dat men minder koeling krijgt bij die cylinder door minder brandstof t.o.v. de andere cylinders. Uiteraard ook minder vermogen natuurlijk.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Sun Jun 05, 2011 11:42 pm
by Wiebrand
Hallo Ite en de rest
toen je bij mij was ite zij je dat de auto 100 punten beter liep
alleen vond ik hem niet goed
als de motor liep, liep deze niet gelijkmatig
als je de bougiedop van cilinder 5 verwijderde hoorde je maar weinig verschil
wij zijn toen gaan testen
andere bougie ( helaas )
andere bougie kabel ( helaas )
andere verdeelkap ( helaas )
injector gewisseld van cilinder 5 met cilinder 1 ( helaas )
over compressie metingen zijn er zeker vele verhalen
een compressie meting droog is goed
een compressie meting met benzine komt hoger uit
omdat de benzine dan de slotafdichting van de zuigerveren afdicht
maargoed hier zijn de meningen over verdeeld
maar wat er nu bij ite aan de hand is, is dat de compressie droog goed is en met benzine maar +/- 80%
nu de leiding van cilinder 5 is gewisseld met die van cilinder 4 is cilinder 5 ook 100% en die van cilinder 4 +/- 80%
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 7:02 am
by Wondermike
Dan heb je de oplossing eigenlijk al gevonden, gewoon de zwarte verdeler te vervangen voor een ander?
Bij sommige zitten daar hele kleine filtertjes in waar je de benzineleidingen op schroeft.
Ite heeft er al een aantal aangeboden gekregen om te testen.
Dit is uit te wisselen in 10 minuten en dan weet je het zeker.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 8:25 am
by 323baur
@ Wiebrand, fijn dat je je meldt.
@ Wondermike; wil je een verdeler voor me meenemen naar de SM?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 8:55 am
by gerrit323
OK duidelijke uitleg ... Mike meenemen die bezineverdeler zodat onze vriend Ite 100% gezond de alpen in kan

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 9:02 am
by 323baur
Wie neemt er een doppendoosje mee? Ik ben bang dat ik zaterdag weinig tijd heb.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 9:20 am
by uwbuurman
en dan maar hopen dat die verdeler van Michel wel goed is. Niet sneu bedoeld, maar dat is uiteraard ook geen nieuwe.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Jun 06, 2011 3:26 pm
by Wondermike
Het gaat om de losse verdelers,hier heb ik er zeker 8 van liggen dus wellicht ook nog wel een goede.....
Maar is de SM niet een beetje laat?
Doppie 13, ringsleutel 17 en een schroevendraaier die goed in de 3 schroeven van de verdeler past.
Ik kan eventueel ook wel een set met luchtfilterhuis en al meenemen hoor, dan hebben we ook nog een ringsleuteltje 10 nodig.