Vanmorgen voor de tweede keer het oliefilterhuis van de E39 530i uitgebouwd, maar deze keer voor het vervangen van dit deel vanwege de defecte terugslagklep!
Los van alle details (dynamo, multiriem en vervangen van delen die ik de vorige keer stuk had gemaakt (lampje van stadslicht en F-stukje op de luchtbalg). Het oliefilterhuis komt compleet; dus met pakking en filter. Gewoon kant en klaar.
Totale turn-around tijd was iets meer dan vier uur; hetzelfde als de vorige keer bij het vervangen vand e pakking, maar ik heb nu ook tijd in het overzetten van de spanner, sensoren en de slang moeten stoppen. Daarnaast heb ik wat meer tijd geïnvesteerd om de olievervuiling van de lekkage schoon te maken.
Even met Arno (op mijn verzoek) het vier-ogen principe toegepast en het oliepeil gecontroleerd. Deze stond voor de 'eerste' start net onder max! Na de eerste start een paar minuten laten lopen en op lekkages gecontroleerd => niets te vinden, dus een Go!
Vervolgens een paar minuten gewacht en oliepeil weer gecontroleerd. Deze stond nu ruim onder het minimum. Zonder dat het check engine oil light lampje was gaan branden overigens. Maar logisch is het wel, na de eerste start moest de pomp eerst het oliefilter vullen en dat duurde ca 4sec (waargenomen a.d.h.v oliedruklampje)! Weer een paar minuten gewacht voor de verificatie; bij de tweede en derde meting bleek het oliepeil even laag. Daarna 700mltr (!) bijgevuld om weer op circa 50% van het max-peil te komen. Verder wilde ik niet gaan; dat bekijk ik morgenvroeg wel. Maar het komt overeen met de waarneming bij de laatste oliewissel in Juli dat er ruim 500mltr minder aan olie inging dan wat BMW aangaf.
Al met al een leerzaam dagje. Bij de tweede en derde herstart van vandaag ging het olielampje ruim binnen een seconde uit => Job seems to be done! Binnenkort moet ik de olie weer verversen en daarvan stuur ik een sample aan Blackstone voor een UOA. Dan zullen we zien hoe hard dit voor de lagers is geweest. Ik kan nu aan de motorloop en het ontbreken van bijgeluiden wel aannemen dat dit meevalt.
Maar, het zijn echte sluipmoordenaars.