BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Waterverdeler is geregeld, heb een messing dopje gevonden wat er precies net niet overheen paste, daar wat kit onder gedaan en het er met geweld opgeslagen.

Image

Heb vandaag een steuntje voor m'n gaskabel gemaakt (uit de ouwe), en op het plaatje hierboven slang 15 en 13 doorverbonden. Slang 19 en 17 zitten er nu dus niet meer op. Slang 9 heb ik nieuw gehaald, en ook de "nieuwe", vers gespoten radiateur zit erin, met jawel, een nieuwe glimmende dop.
Nu ga ik zondag op vakantie voor 2 weken, ik verwacht geen grote stappen meer te maken maar wil nog een paar dingen regelen voor die tijd, dat zijn:

- Chokekabel kopen en trekken
- Steuntjes voor carb maken (ongeveer want het spruitstuk is er nog niet)
- Kabels in de motorruimte opruimen
- Benzineslangetjes uitvogelen
- kelkjes/gaas regelen

Dan is het 2 weken met m'n reet op het strand zitten, en dan moet 'ie wel klaar zijn met het spruitstuk, en dan kan de lol van installeren, afstellen etc. beginnen!
Last edited by bartgouda on Thu Jul 05, 2012 11:13 am, edited 1 time in total.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zit je vast 2 weken onrustig te wezen op het strand haha! Maar goede vakantie gewenst!
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Dat denk ik ook wel! Afgelopen maandag in de 315 van Jurre gereden en dat was wel weer even genieten! Heb inmiddels alweer 1,5 maand niet meer in de mijne gereden denk ik... Ik hou het niet lang meer vol!
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Vandaag nog even een chokekabel gelegd (er zat nog een loos knopje in m'n dashboard, dat doorboord en de chokeknop erdoor, is erg netjes geworden vind ik), benzineverdeling geregeld, gaskabelsteuntje afgemaakt, en gaasjes gemaakt!
Tip: als je gaasjes wilt kun je deze kant en klaar kopen, maar die zijn hartstikke duur. Je kan ook uit een oude zeef rondjes knippen en deze met zo'n metalen spanbandje aantrekken, werkt net zo goed!

Image

Waren hier nog niet netjes afgewerkt, maar het idee is duidelijk lijkt me.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Alleen heb je zo iets wat in de racerij wel voldoet omdat daar het blok naar een paar draaiuren toch weer uit elkaar gaat, maar voor op straat sta je alle stof en zand naar binnen te zuigen. Het kan met wat mazzel een paar duizend km goed gaan maar ik zou 't niet doen.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Daar heb je gelijk in... Ik ben er nog niet uit of ik er zo mee wil rijden, maar dit kunnen we in ieder geval gebruiken tijdens het installeren en afstelling dan. We kunnen zo goed de kleppen en schuiven zien zonder ons zorgen te maken dat er een schroefje of vliegje oid inkomt. Daarna ga ik denk ik met een filter rijden, maar wel een kleine die lekker flowt, niet zo'n gigantisch blok... of misschien maak ik wel een airbox!
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Zo. Weer terug van vakantie en lekker uitgerust. Spruitstuk is bijna klaar hoor ik van mijn Vlaamse connectie. Ikzelf heb inmiddels het motorblok doorgespoeld (koelwatergangen), kwam een hoop chocomel uit, maar zit nu weer vol met verse KVS. Radiateur gemonteerd, één rubbertje helaas gescheurd dus dat nog even fixen.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Image

Rara, what's missing?:P
Spruitstuk is af, gaat maandag op de post richting mij. Dan wordt het installeren, steuntje maken, slangetjes leggen, etc.
Daarna komt de Belg langs voor afstellen.
Heb vandaag eindelijk iemand gevonden die voor een FATSOENLIJK bedrag kelkjes kan leveren, en wel voor mijn model. Zit dan wel weer in Amerika, maar dat moet dan maar. Als de shipping een beetje te doen is, bestel ik die.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Spruitstuk is binnen en geïnstalleerd!
Image

Wat maakt die mobiel van mij toch slechte foto's:(
Ik ben niet zo heel blij met de afwerking van het spruitstuk, nogal grove lassen en veel krassen enzo... Eerst maar eens werkend krijgen, daarna ga ik 't allemaal mooi maken.
Moet nog slangen bestellen voor tussen het spruitstuk, en ook nog kelkjes... Heeft iemand toevallig nog een eindje 42mm slang liggen? Levertijd is bijna 2 weken en je kan het ook nog eens minimaal per meter krijgen, ik heb minder dan 50 cm nodig...
Nog een steuntje maken en kabels leggen, dan komt de afronding aardig dichtbij...
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Spruitstuk is af (moet nog veel aan afgewerkt worden) en geinstalleerd met nieuwe pakkingen. Vandaag hopelijk alle slangen enzo binnen die nodig zijn om het af te maken.
Kelkjes zijn besteld, maar dat duurt nog wel een week voordat ze binnenkomen. Even duimen, misschien vanmiddag al een teststart:D

bartgouda wrote: Image
Nog een vraagje voor jullie:
Op bovenstaand plaatje zien jullie mijn huidige koelwatersituatie. Nu heb ik dit tijdelijk opgelost, maar ik kom op Realoem het volgende plaatje van een 318i tegen:

Image

Het lijkt erop dat de injectiemodellen een slang(nummer 15) hebben die slang 14 en 15 van het carburateurmodel vervangt, inclusief een tuitje waar mijn slang 17 op zou kunnen.
Weet iemand of dit echt de oplossing kan zijn die ik er in zie? Een 318i slang bestellen?
Daarnaast lijkt het erop dat de 318i op het waterhuis (nummer 1 op beide tekeningen) geen aansluiting heeft voor een slang richting het spruitstuk, klopt dit? Dan bestel ik die ook, staat (en werkt) een hoop netter dan mijn huidige oplossing.
Er is vast wel iemand met een 318i die dit even voor me wil nakijken :whistle
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Kleine maar belangrijke update:

Hij is voor het eerst gestart!

Ging eigenlijk zonder al te veel problemen... na wat hoofdkrabben bleek de benzinepomp geen benzine te geven, zat lucht in. Deze dus uitgepompt en toen gaf 'ie benzine. Even kort de choke openhouden, stationairgas hoog zetten, paar keer gas geven en hij start! Auto stond ook al 2 maanden stil, dus starten zal ook wel niet heel makkelijk zijn geweest met een standaard carb.
Dat klinkt dus positief, maar er zijn nog wat dingetjes:

- Carb knalt er aan alle kanten benzine uit omdat (zeer hoogstwaarschijnlijk) de benzinedruk te hoog is voor de vlotter om te blokkeren. Drukregelaar (en gelijk filter) staan in de bestelling.
- Gaskabel moet nog verlengd worden, iemand tips hoe dit makkelijk kan? Solderen ofzo? Anders doe ik er een nieuwe in maar dat is ook weer zo'n werk.
- Hij start nu zonder choke en blijft zelf zelf lopen, maar ik denk dat 'ie wel erg rijk is door onder meer de hoge brandstofdruk, even aankijken dus maar. Als 'ie zonder choke gestart kan worden laat ik dat nog even achterwege.

Ik wacht nu dus nog op het volgende:

- Drukregelaar en filter
- kelkjes, hopelijk binnen een week
- Oplossing voor de gaskabel

En dan kan ik gaan rijden! :driving Eerst afstellen natuurlijk, maar zoals 'ie nu loopt lijkt het al aardig te kloppen :shake

Nog wat dingetjes die ik op korte termijn nog wil:

- Tellerbak met toerenteller, is wat objectiever met beoordelen van de loop etc.
- Oil catch can, carterventilatie gaat nu gewoon direct weer de motor in, dit wil ik liever niet.
- Ik kan waarschijnlijk een goeie deal krijgen voor elektronische, mapbare ontsteking. Als de deal goed genoeg is doe ik dit.
- evt m'n remvloeistofreservoir ergens anders plaatsen, gaat denk ik heel krap uitkomen met de kelkjes.
Last edited by bartgouda on Mon Aug 20, 2012 10:34 pm, edited 2 times in total.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Foto!

Image

Hier nog aan het passen dus zonder klemmen enzo, maar zo ziet het er dus wel uit
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic

Post by bmwe214cil »

lekker bezig geweest! hoop dat je snel kan gaan rijden om te kijken of er echt prestatie verschil in zit!
Groeten Joram

BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Zit nog steeds te wachten op de brandstofdrukregelaar, die komt hopelijk morgen binnen.
De kelkjes komen hopelijk begin komende week binnen.
Daarnaast heb ik een tellerbak met toerenteller gekocht van Leon, die komt hopelijk ook morgen binnen.
Gaskabel is gefixt, werkt prima voor zover ik het kan beoordelen.
Na wat meten ben ik toch tot de conclusie gekomen dat de kelkjes net wel of net niet gaan passen met het remvloeistofreservoir. Ook als ze wel passen zullen ze flink geblokkeerd worden door het reservoir, dus ik ga deze ergens anders plaatsen.
Even googlen later blijkt dat er e21's zijn geleverd met een extern reservoir, net als 2002tjes, e12s en e9's, allemaal hetzelfde, en dat je die kan gebruiken.
De dealer kan alle onderdelen daarvoor nog leveren behalve het reservoir zelf, deze kosten 29 euro. (2x plugjes, rubbers en plaatjes, en een meter slang)
Het reservoir heb ik bij een Duitse onderdelenhandel moeten bestellen, was 30 euro. W&N heeft 'm trouwens ook nog, zag ik later. Kostte hetzelfde dus dat maakt ook niet uit.

Het is weer een extra uitgave die ik liever niet had gedaan, maar het is wel heel erg handig om het ding aan de kant te kunnen hangen, in plaats van dat 'ie de flow naar 2 cilinders blokkeert.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Drukregelaar geïnstalleerd, en overflowprobleem is gelijk verholpen:)
Auto liep goed, maar er zat een hele nare hoge piep doorheen, waarvan we er maar niet uitkwamen wat het was.
Alles nagelopen, van v-snaar tot startmotor tot waterpomp... van alles dus.
Nog eens laten lopen en om alles sluitingen een doekje houden om te kijken of er misschien leklucht was... en ja hoor, raak. De meest linker inlaatpoort heeft zoals jullie misschien wel weten bij de M10 maar één boutje. Het bovenste boutje is voor de watertoevoer en drukte niet goed op het spruitstuk, wat ook nog enigzins gebogen was daar, sloot dus gewoon niet goed af.
Wat vloeibare pakking en geklooi om dat boutje toch tegen 't spruitstuk te laten drukken later maar weer eens gestart en jawel, piep verdwenen. Maar enkele seconden laten lopen want de vloeibare pakking was nog niet goed droog, maar het resultaat was duidelijk!
Ook de tellerbak met toerenteller geïnstalleerd, fluitje van een cent eigenlijk. Draadje vanaf de bobine trekken, aarde van het klokje gebruiken. De spanning van het klokje werkt niet, die is veel te zwak. Even een geschakelde plus trekken dus, en hij doet 't al! Motor lijkt 1100 tpm stationair koud al te trekken, dat is dus heel goed nieuws!

Wel het nare bericht gekregen dat de kelkjes nog even op zich laten wachten, zijn namelijk gisteren pas verzonden (3 weken geleden besteld:S) en moeten uit amerika komen, 6-10 dagen dus:(
Zondag maar het reservoir verplaatsen en tijdelijke gaasjes maken zodat ik in ieder geval kan proefrijden!
Zal ook even een filmpje maken zodat jullie 'm kunnen horen!
Post Reply