uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Zo nu en dan rij ik lekker met de cabrio en met het warme weer van de laatste 2 weken, perfect! Ik heb al wel de derde koelvloeistofslang versleten, doordat de koelvin er kennelijk bij langs gaat. Niet in onbelaste toestand maar wel met meer toeren. Gasgeven met een onbelaste motor laat zien dat de vin behoorlijk zwabbert, dus flink in onbalans is. Ik heb inmiddels vastgesteld dat er op de vin geen speling zit, maar wel op de net nieuwe waterpomp. De dealer wil nog niet gelijk garantie verlenen, eerst willen ze zelf kijken... Wellicht heb ik een montagefout gemaakt... Zal wel, ik ga er wel langs.

vandaag even wezen toeren met vrouw en kindjes. Een plaatje van Jeroen met een vliegtuigje leverde inspiratie op.

Image

Daarna nog even wezen toeren en tijdens een stop zag ik dit:

Image

Blijkt dat de vin in de radiator is geknald. Een van de blaaden zat zelfs klem in het frame van de radiator.

Image

Image

de radiator dus lek, alleen koelvloeistof, geen ATF van de automaat gezien.

Image

En dan ziet de motorruimte er zo uit:

Image

Sven had het over Bijl in Haarlem die eventueel kan repareren en anders moet ik een nieuwe hebben. Lijkt me duur bij de dealer. Is Winparts een goed adres of een ander? En een nieuwe visco en blad is ook naar nodig denk ik? En een nieuwe waterpomp uiteraard. Kosten zullen wel weer dik 500 euro zijn ben ik bang... Go^&*#**$**#domme, waarom it het nou nooit eens mee... :stupidme Ik word onderhand knap gallig van die kutauto's.

Wie heeft nog tips ten aanzien van onderdelen?
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:02 pm, edited 1 time in total.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Het begon zo mooi maar zoals altijd weet onze Koosch wel weer wat kapot te maken :whistle

Ik vraag me af of 't van de waterpomp is maar je kunt eenvoudig kijken of er speling op de as zit met de snaar eraf. Vaker voorkomend zijn de rubbers van de motorsteunen en de baksteun waardoor de motor teveel kan bewegen. Slecht, zacht rubber waar WN erg goed in is, of eentje afgescheurd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Oh en qua onderdelen:

Waterpomp: gewoon oem houden als deze al kaduuk is
Visco kan wel via Offenga of Winparts, blad is ws gewoon nog te gebruiken.
Radiateur een Behr via de automaterialenzaak, moet voor onder de 200 euro kunnen en da's de helft van wat de dealer rekent voor exact hetzelfde exemplaar.
Motor- en bakrubbers Meyle of BMW, en om 1 of beide motorrubbers kun je nog een metalen bak doen om 'm meer op z'n plek te houden, origineel BMW
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Danny043 »

Da's weer wat minder Koos. Hopelijk heb je nog wel een beetje kunnen genieten met de kap open :boogie
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Jeroen, wat is een Behr beter dan een Nissens? Is dat kwalitatief echt ander spul?

En over de motor en bak steunen: er zit zwaar onbalans in de vi, dat heeft niets met de motor te maken. Als ik de toeren van de motor opvoer en het blok trillingsvrij loopt zie je de vin bijna helemaal vervormen en slaan de bladen centimeters uit. Dat komt volgens mij eerder door onbalans of een slingerende as, of zie ik wat over het hoofd?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Geen idee, nooit een Nissens geprobeerd!

Okee als er een slinger in zit dan mag je idd wel eerst naar speling op de as van de pomp kijken ja! Zit de visco wel vast? :bag
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

vast? Neuh moet dat? haha, nee de vin draait mooi rond, met de motor uit. Dan stationair ook mooi. en dan meer toeren en dan zie je'm gewoon wokkelen. De centrale moer op de visco heeft geen speling en de as van de waterpomp een paar tienden van een mm. Die kun je dus op en neer "tikken". Maar een beetje maar ik denk genoeg.
Andere vraag, moet er achter de radiator zon kap, rond de vin? Die staat wel op BMWfans.info, maar niet in mijn auto....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Je hebt een hele reeks verschillende kappen voor die dingen, maar ik heb er inmiddels zoveel zonder gezien dat ik me afvraag of elke vfl E30 er wel eentje had af fabriek. Dan moeten er iig nokjes onderin de radiateur zitten om 'm in te steken. Zal ietsjes schelen in je koelcapaciteit maar ik verwacht nou ook weer geen wonderen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Gister gekocht en gemonteerd:
- Nieuwe originele radiator
- Waterpomp
- visco
- fanblad op de visco
- 10 liter koelvloeistof (niet gemonteerd, meer ingegoten...)

De 325iA cabrio rijdt weer!!!

Voor mijn plezier: maandag heb ik lekker weer nodig. Geen regen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by 323baur »

haha Koos zorgt in zijn eentje wel voor de economie.
Goed bezig vriend. Had ik al gezegd dat mijn 7 bij Offenga staat??
(al 2 weken..) Gewoon een check up en echt strak op de wielen zetten..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

En up and running again! Als je bij De Beier geen gehoor krijgt zou ik 't eens bij BMW NL aankaarten. Speling op de waterpomp en in hoeveel speling dat resulteert bij de vin. Vind dat ze wel iig wat mogen doen, zeker als je kijkt naar de huidige prijzen en recente prijsstijgingen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Ite, ik heb m gezien daar, ik heb alle onderdelen behalve de radiator daar vandaan gehaald. (Heb ze gezegd dat jij er toch graag een 4 liter V8 diesel in wilde. zo'n 740d ombouw.)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by 323baur »

Stond ze er erg zielig bij??
Ik heb namelijk een setje van 4 nieuwe Sachs schokdempers in een jaar tijd aan poep gereden...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3610
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Arnold D »

Dat is weer jammer van de schade Koos.

Het probleem zat hem toch echt in de visco mijn inziens. Als de vin werd tegengehouden, zag je de visco scheef op de moer bewegen.

Goed dat het weer gerepareerd is.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

@ ite, ne pas, ik zag in een flits in het wegrijden de snuit van de auto binnen staan. Neem aan dat de rest er dan aan vast zit. Komt vast goed als ze daar is.

@ Arnold, tja jammer inderdaad. Ik had, door eerder te vervangen, de radiator kunnen sparen. Maar alles is weer klaar. Goede vakantie gehad?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply