Page 20 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 6:04 pm
by uwbuurman
Zo nu en dan rij ik lekker met de cabrio en met het warme weer van de laatste 2 weken, perfect! Ik heb al wel de derde koelvloeistofslang versleten, doordat de koelvin er kennelijk bij langs gaat. Niet in onbelaste toestand maar wel met meer toeren. Gasgeven met een onbelaste motor laat zien dat de vin behoorlijk zwabbert, dus flink in onbalans is. Ik heb inmiddels vastgesteld dat er op de vin geen speling zit, maar wel op de net nieuwe waterpomp. De dealer wil nog niet gelijk garantie verlenen, eerst willen ze zelf kijken... Wellicht heb ik een montagefout gemaakt... Zal wel, ik ga er wel langs.

vandaag even wezen toeren met vrouw en kindjes. Een plaatje van Jeroen met een vliegtuigje leverde inspiratie op.

Image

Daarna nog even wezen toeren en tijdens een stop zag ik dit:

Image

Blijkt dat de vin in de radiator is geknald. Een van de blaaden zat zelfs klem in het frame van de radiator.

Image

Image

de radiator dus lek, alleen koelvloeistof, geen ATF van de automaat gezien.

Image

En dan ziet de motorruimte er zo uit:

Image

Sven had het over Bijl in Haarlem die eventueel kan repareren en anders moet ik een nieuwe hebben. Lijkt me duur bij de dealer. Is Winparts een goed adres of een ander? En een nieuwe visco en blad is ook naar nodig denk ik? En een nieuwe waterpomp uiteraard. Kosten zullen wel weer dik 500 euro zijn ben ik bang... Go^&*#**$**#domme, waarom it het nou nooit eens mee... :stupidme Ik word onderhand knap gallig van die kutauto's.

Wie heeft nog tips ten aanzien van onderdelen?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 6:22 pm
by Jeroen
Het begon zo mooi maar zoals altijd weet onze Koosch wel weer wat kapot te maken :whistle

Ik vraag me af of 't van de waterpomp is maar je kunt eenvoudig kijken of er speling op de as zit met de snaar eraf. Vaker voorkomend zijn de rubbers van de motorsteunen en de baksteun waardoor de motor teveel kan bewegen. Slecht, zacht rubber waar WN erg goed in is, of eentje afgescheurd.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 6:27 pm
by Jeroen
Oh en qua onderdelen:

Waterpomp: gewoon oem houden als deze al kaduuk is
Visco kan wel via Offenga of Winparts, blad is ws gewoon nog te gebruiken.
Radiateur een Behr via de automaterialenzaak, moet voor onder de 200 euro kunnen en da's de helft van wat de dealer rekent voor exact hetzelfde exemplaar.
Motor- en bakrubbers Meyle of BMW, en om 1 of beide motorrubbers kun je nog een metalen bak doen om 'm meer op z'n plek te houden, origineel BMW

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 8:24 pm
by Danny043
Da's weer wat minder Koos. Hopelijk heb je nog wel een beetje kunnen genieten met de kap open :boogie

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 8:33 pm
by uwbuurman
Jeroen, wat is een Behr beter dan een Nissens? Is dat kwalitatief echt ander spul?

En over de motor en bak steunen: er zit zwaar onbalans in de vi, dat heeft niets met de motor te maken. Als ik de toeren van de motor opvoer en het blok trillingsvrij loopt zie je de vin bijna helemaal vervormen en slaan de bladen centimeters uit. Dat komt volgens mij eerder door onbalans of een slingerende as, of zie ik wat over het hoofd?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 9:07 pm
by Jeroen
Geen idee, nooit een Nissens geprobeerd!

Okee als er een slinger in zit dan mag je idd wel eerst naar speling op de as van de pomp kijken ja! Zit de visco wel vast? :bag

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 9:12 pm
by uwbuurman
vast? Neuh moet dat? haha, nee de vin draait mooi rond, met de motor uit. Dan stationair ook mooi. en dan meer toeren en dan zie je'm gewoon wokkelen. De centrale moer op de visco heeft geen speling en de as van de waterpomp een paar tienden van een mm. Die kun je dus op en neer "tikken". Maar een beetje maar ik denk genoeg.
Andere vraag, moet er achter de radiator zon kap, rond de vin? Die staat wel op BMWfans.info, maar niet in mijn auto....

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Aug 21, 2012 9:47 pm
by Jeroen
Je hebt een hele reeks verschillende kappen voor die dingen, maar ik heb er inmiddels zoveel zonder gezien dat ik me afvraag of elke vfl E30 er wel eentje had af fabriek. Dan moeten er iig nokjes onderin de radiateur zitten om 'm in te steken. Zal ietsjes schelen in je koelcapaciteit maar ik verwacht nou ook weer geen wonderen.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 4:34 pm
by uwbuurman
Gister gekocht en gemonteerd:
- Nieuwe originele radiator
- Waterpomp
- visco
- fanblad op de visco
- 10 liter koelvloeistof (niet gemonteerd, meer ingegoten...)

De 325iA cabrio rijdt weer!!!

Voor mijn plezier: maandag heb ik lekker weer nodig. Geen regen!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 5:54 pm
by 323baur
haha Koos zorgt in zijn eentje wel voor de economie.
Goed bezig vriend. Had ik al gezegd dat mijn 7 bij Offenga staat??
(al 2 weken..) Gewoon een check up en echt strak op de wielen zetten..

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 7:22 pm
by Jeroen
En up and running again! Als je bij De Beier geen gehoor krijgt zou ik 't eens bij BMW NL aankaarten. Speling op de waterpomp en in hoeveel speling dat resulteert bij de vin. Vind dat ze wel iig wat mogen doen, zeker als je kijkt naar de huidige prijzen en recente prijsstijgingen.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 8:31 pm
by uwbuurman
Ite, ik heb m gezien daar, ik heb alle onderdelen behalve de radiator daar vandaan gehaald. (Heb ze gezegd dat jij er toch graag een 4 liter V8 diesel in wilde. zo'n 740d ombouw.)

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 9:07 pm
by 323baur
Stond ze er erg zielig bij??
Ik heb namelijk een setje van 4 nieuwe Sachs schokdempers in een jaar tijd aan poep gereden...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Aug 24, 2012 9:45 pm
by Arnold D
Dat is weer jammer van de schade Koos.

Het probleem zat hem toch echt in de visco mijn inziens. Als de vin werd tegengehouden, zag je de visco scheef op de moer bewegen.

Goed dat het weer gerepareerd is.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Aug 25, 2012 9:45 am
by uwbuurman
@ ite, ne pas, ik zag in een flits in het wegrijden de snuit van de auto binnen staan. Neem aan dat de rest er dan aan vast zit. Komt vast goed als ze daar is.

@ Arnold, tja jammer inderdaad. Ik had, door eerder te vervangen, de radiator kunnen sparen. Maar alles is weer klaar. Goede vakantie gehad?