Page 20 of 23

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat Apr 17, 2021 7:12 pm
by uwbuurman
Wie is dan de oemleverancier van BMW, qua schijven? Toen ik mijn f31 kocht had ik volgens de historie vrij nieuwe schijven en blokken, iets van 10k km oud, maar het trilde en deed, ik heb er gelijk een setje nieuwe schijven en blokken rondom laten zetten bij de BMW specialist. OEM BMW, was wel even 1000 euro aftikken....

Bijzonder van die trekhaak. Even scharnierpunt smeren? Voelt 'ie teveel weerstand??

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun Apr 18, 2021 1:35 am
by Jeroen
Ben idd ook wel benieuwd wie voor dergelijke modellen de OEM leverancier is, doorgaans is dat wel Até en daar heb ik zelf ook werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Wel zorgvuldig inremmen natuurlijk.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun Apr 18, 2021 7:10 pm
by BertjeConti
Jeroen wrote: Sun Apr 18, 2021 1:35 am Ben idd ook wel benieuwd wie voor dergelijke modellen de OEM leverancier is, doorgaans is dat wel Até en daar heb ik zelf ook werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Wel zorgvuldig inremmen natuurlijk.
Ik heb wel degelijk tril ervaringen met nieuwe ATE schijven gehad, weliswaar op m’n oude E12, toen ze ‘nieuw’ waren en goed opgewarmd had ik er een behoorlijke trilling in, echter terug koud was de trilling weg, nu tig duuzend km later niks meer trillen, dus toch goed gekomen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Mon Apr 19, 2021 11:18 am
by Peter V.
Normaal gebruik ik ook ATE schijven. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Geen idee wat de OEM schijven zijn. Blokken is in ieder geval textar.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Fri Apr 30, 2021 1:56 pm
by Peter V.
Wondermike wrote: Sat Apr 17, 2021 3:46 pm
Pas de remschijven vervangen door Ate schijven en nu na een tijdje trillen met remmen. Koet! Had maar originele genomen zegt Danny, ja achteraf :bag
Michel, hoe is dit afgelopen? Ik moet op korte termijn ook de voorschijven vervangen van de F31. Ze zitten op de minimale maat en de blokken zijn toch bijna op. Op dit moment zit er nog origineel spul onder.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Fri Apr 30, 2021 3:30 pm
by Wondermike
Ehhh trilling zit er nog in, is heel licht maar irritant. Tijdgebrek nog niet naar gekeken helaas.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 8:29 am
by Manitoba
Mijn auto doet het aan de voorzijde ook. Licht trillen, wordt erger naarmate de schijven warmer worden. Zijn (volgens de factuur van Gijsbertsen d.d. april 2019) OEM BMW. Blokken van Até.

Deze schijven moeten er dus eigenlijk van af, zijn intussen ook ruim 65.000 km “oud”.

Greetz,
Walter.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 9:04 am
by Wondermike
65000 is wat weinig voor een setje originele remschijven. De interval die BMW na reset aangeeft is 120000km.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 9:07 am
by Manitoba
Eens, maar trillen doen ze en dat gaat er niet zo maar van af... Geldt die 120k km’s ook voor een automaat, kan me voorstellen dat die het wat zwaarder hebben dan op een handgeschakelde auto?

Greetz,
Walter.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 9:28 am
by Wondermike
Ik heb een automaat

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 10:34 am
by Manitoba
Dat weet ik... maakte ook niet de vergelijking met specifieke autos, maar tussen automaat en handgeschakeld algemeen.

Greetz,
Walter.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 3:40 pm
by uwbuurman
Ik had ook een hinderlijke trilling op de remschijven van de e91. Maar bij mij was het vanwege enige speling op de reactiearmen. Zegmaar de draagarmen die naar voren lopen. Draagarmen en reactiearmen vervangen voor nieuwe Lemförders, OEM BMW waar het logo is afgeslepen. Dat loste mijn trillende remmen op. Was een minimale resttrilling, maar die is inmiddels verdwenen.

Kortom trillen bij remmen hoeft niet van schijven te komen.

@Michel, de jouwe zijn zo jong, zet er eens 1 op de draaibank? Ze moeten onvlak zijn als het echt uit de remmen komt.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sat May 01, 2021 11:31 pm
by Jeroen
Eens met Koos, eerst nader onderzoeken. Volgens mij is het zo dat er overal wel wat tolerantie op mag zitten, hetgeen de wielophanging dan wel opvangt. Alleen als er dan op één of twee delen iets meer speling/afwijking ontstaat, dan gaat het echt merkbaar worden en kunnen effecten elkaar verstreken. Natuurlijk voel je dat het meest met remmen, maar dat wil geenszins de garantie geven dat het dan aan de remschijven ligt. Hoe vaak hebben mensen niet een probleem, vervangen de remschijven, en dan is het probleem weg, voor 500 of 1.000 km, om vervolgens weer terug te komen. Dan heb je naar mijn gevoel de echte oorzaak nog niet te pakken.

Evengoed kan het wel even werk zijn, op zoek naar die kleine factoren die hierin meespelen. Een heel klein beetje onbalans in een wiel, ophangings- of stabirubbers, uitlijning, geleiding van de remklauw (bijv de veel gebruikte rubber geleidebussen van de Até klauwen), wiellager, toplager, noem maar op. Kan dus best een irritante zoektocht zijn soms!

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun May 02, 2021 1:39 pm
by Thegs
Ja, hier een E60 rijder met "kromme schijven", maar ook hier de oplossing in de reactiearmen. Zowel een set Bosch als Ate schijven geprobeerd voordat ik via de garage de tip kreeg om de armen te vervangen.

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Posted: Sun May 02, 2021 7:11 pm
by 323baur
Thegs wrote: Sun May 02, 2021 1:39 pm Ja, hier een E60 rijder met "kromme schijven", maar ook hier de oplossing in de reactiearmen. Zowel een set Bosch als Ate schijven geprobeerd voordat ik via de garage de tip kreeg om de armen te vervangen.
Ha das wel heel veel toeval.
De e39 trilt ook opeens best stevig; linkse achterste draagarm van de vooras is gaar, de rechter halverwege.
2* verse lemforders zijn onderweg!