Om kort te zijn, de Alpina is om mee te knallen, de 635 om mee te cruisen.
De E28 hangt zeer goed aan het gas, grotendeels dankzij de dbilas throttle bodies in combinatie met de standalone ecu en het Alpina blok natuurlijk.
Ook de ophanging is toch wel een stukje stugger door de H&R veren.
Maar dit alles maakt wel dat het niet echt prettig is om file en stadsverkeer te rijden, eigenlijk hangt hij iets te goed aan het gas.
Het is moeilijk te doseren, bij een klein beetje opening van de gaskleppen schiet hij direct vooruit, en de straffere veren dan standaard om de 6 kleppen terug te sluiten helpen daar ook niet echt aan mee.
Wel zalig om op lekkere banen in 2e en 3e versnelling eens goed door te trekken met het geluid van de supersprint erbij
De 635csi ligt iets lager en heeft Bilstein dempers, maar is eigenlijk echt nog zeer comfortabel om mee te rijden.
Ik weet niet welke veren er onder zitten, wel dat ze rood waren, en nadien zwart zijn gespoten, maar daar blijft het bij.
Het blokje van de 635csi is momenteel nog compleet origineel, eigenlijk is het blokje kurkdroog en verbruikt hij geen olie.
Toch kon ik het weer niet laten en heb een tijdje terug een M30B35 blok gekocht uit een E34 Hartge H5S, tenminste dat dacht ik.
Ik heb het blok eens uiteen getrokken, en buiten het Hartge kleppendeksel en de spaghetti was alles origineel M30B35.
Dus in het verleden is waarschijnlijk het Hartge blok in de soep gedraaid en hebben ze een gewoon blok gemonteerd met het Hartge kleppendeksel en de spaghetti. In eerste instantie was dit spijtig, maar eigenlijk was het blok nog wel in zeer goede staat, naar mijn mening weinig km's gelopen en of zeer regelmatig onderhouden geweest. Ik had ook maar €750 betaald, waar je tegenwoordig nog geen Hartge kleppendeksel meer voor koopt dus eigenlijk moet ik niet zagen
Om te beginnen heb ik dan alles ultrasoon gereinigd tot de zuigers toe. Verder alles van aluminium laten aquablasten en voor toch wat extra vermogen nog een nieuwe schrick nokkenas gemonteerd, en uiteraard een koprevisie.
De planning is nog om er ook een stand alone ECU op te zetten, maar ditmaal wel zonder throttle bodies, zodat het een cruiser blijft, met een beetje extra pk's.
Momenteel hangt het blokje klaar aan mijn werkbank, maar omdat ik het liever niet riskeer om nog last minute alles om te bouwen zal de Alpenrit dit jaar met het originele blok moeten gebeuren.
Grtn Nick