Page 3 of 5

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Thu Jan 13, 2011 9:53 pm
by gerrit323
Hartges zijn niet meer nieuw te krijgen ... ze zijn wel zéér goed, een even goed alternatief . de spruitstukken van Sebring :wink: als je er al een vind :?

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sat Jan 22, 2011 11:59 pm
by pattam2009
Hartge Spruitstuk is binnen :D

Vraagje, wat zijn de mogelijkheden om zo'n spruitstuk weer netjes te krijgen.
Om te spuiten in hittebestendige lak is een optie, maar wetende dat de meeste lakken gaan tot zo'n 650 graden en het spruitstuk zelf wel naar 1000 graden kan oplopen is dit niet DE oplossing.

Is het laten verzinken een optie :?:

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Jan 23, 2011 11:05 am
by Wondermike
Kan je zo'n ding laten poedercoaten of zal dan het uitzetten en krimpen teveel zijn?
Emaille heb ik ook wel eens iets over gelezen.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Jan 23, 2011 11:22 am
by uwbuurman
als het geen RVS is dan blijft ie raar worden. Emaiileren lijkt me niet wat, tikkie er tegenaan en het glas spat je om de oren...

Een hartgespruitstuk, is dat ook een spaghetti? Het principe van een spaghettiespruitstuk is dat alle 6 cillinders vanaf het blok tot aan de voorpijp/uitlaat dezelfde afstand heeft. vandaar dat de voorste vrj recht is en de achterste helemaal kronkelt. Dat is dus een verschil met originele pijpen.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Jan 23, 2011 2:56 pm
by pattam2009
Is het Geel of Blauw verzinken een optie :?: :?: met de hoge temperatuur.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Thu Feb 10, 2011 9:59 pm
by Scott
wat voor winst zal je halen met een spaghetti spruitstuk?

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Thu Feb 10, 2011 10:48 pm
by uwbuurman
in een spaghetti spruitstuk zijn alle buizen van af je blok (downpipe) even lang. Daarom zijn ze ook zo gekronkeld. De cillinder di het verst weg zit heeft de rechtste prijp en de gene vooraan is extra gekronkeld. Daardoor heb je een betere flow in je uitlaatgassen en een vergelijkbare tegendruk voor alle cillinders.

Spaghetti spruitstuk, strakke uitlaat lijn en open dempers en je hebt zo een pk of 5 tot 8 gewonnen. Bij moderne auto's met een kat eronder kun je wel 15 pk winnen.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Fri Feb 11, 2011 12:07 pm
by pattam2009
Laten verzinken is geen optie, kan de hoge temperatuur niet aan.
Het enige wat goed is en blijft is om het chemisch te vernikkelen, helaas wel wat duurder dan verzinken maar ja,
alleen het beste voor de E21 toch. 8)

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Fri Feb 11, 2011 12:07 pm
by e-einundzwanzig
ik denk dat je bij een e21 niet veel pk's erbij krijgt.. ik heb er zelf 1'tje onder mijn auto en het enige wat ik merk nadat ik m erop geplaatst heb is dat hij hoog in toeren ietsje meer koppel heeft.... het gevoel wat ik daarbij heb kan ik niet beschrijven maar het is heerlijk om in 1 keer een duw in de rug te krijgen bij 4000/5000 toeren... zeker als je m in z'n 3 hebt staan en je trapt het pedaal onder in... als hij langs de 80 [km/h] schiet is het gevoel optimaal... Good times!!!

Martin

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Fri Feb 11, 2011 11:34 pm
by uwbuurman
met alleen een spaghettispuitstuk niet nee, maar met een complete aangepaste uitlaatlijn wel denk ik.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Feb 20, 2011 6:35 pm
by ac/dennis
Iemand wel eens gehoord van raceland? Zie onderstaande MP.
RVS uitlaatspruitstuk voor m20, maar of t ook voor de E21 past?


http://link.marktplaats.nl/424894112

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Feb 20, 2011 9:19 pm
by uwbuurman
voor die centen bijna te mooi voor woorden. Overigens lijkt het me bijna meer een gewoon spuitstuk dan een echte goede spaghetti, ik bedoel dat de lengten niet allemaal hetzelfde lijken. En dan win je niets behalve looks...

Als ze nou echt goed zijn, dan voel ik een groupbuy aankomen.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Feb 20, 2011 9:22 pm
by e-einundzwanzig
de spruitstukken van de e30 passen, maar je hebt grote kans dat ie tegen de remleiding of de wielkast aankomt

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Feb 20, 2011 9:26 pm
by Jeroen
Een spaghetti spruitstuk komt tot een betere flow en beter vermogen doordat de lengte en dus tegendruk voor alle cilinders identiek is, vandaar dat je voor de achterste cilinders (het meest naar het schutbord toe) vaak hele rare bochten ziet omdat men extra lengte kwijt moet. Dat is bij dat Raceland spruitstuk iig niet het geval. Daarnaast is de passing idd zeer waarschijnlijk niet correct voor een E21.

Re: spaghetti spruitstuk

Posted: Sun Feb 20, 2011 9:35 pm
by uwbuurman
Jeroen wrote:Een spaghetti spruitstuk komt tot een betere flow en beter vermogen doordat de lengte en dus tegendruk voor alle cilinders identiek is, vandaar dat je voor de achterste cilinders (het meest naar het schutbord toe) vaak hele rare bochten ziet omdat men extra lengte kwijt moet. Dat is bij dat Raceland spruitstuk iig niet het geval.

Precies wat ik bedoelde met de niet gelijke lengten. :thumbsup

zoals gezegd, als het te mooi voor woorden lijkt, dan is het waarschijnlijk te mooi voor woorden. ( vrij vertaald van: If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.)