Page 3 of 8

Posted: Mon Jun 21, 2010 7:42 pm
by Arnold D
325ixbaur wrote:Ik wil niet flauw zijn...

... maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je zo'n heuvel afgaat. Doe je dit met beleid (rustig aan, remmend op de motor) of stort je je als een ware coureur naar beneden :wink:

Gr Jeroen
Neem van mij aan dat dat goed gebeurd, we hebben dat allen veel meer gedaan. Maar de wagens zijn oud en de remmen achterhaald. Die worden sneller heet dan de moderne versies met ook betere/grotere schijven.
Je wilt natuurlijk ook snel naar beneden en afremmen op de motor heeft een grens. Na de te hete remmen zijn we rustiger af gaan dalen en hebben daarna eigenlijk geen problemen meer gehad.

Posted: Mon Jun 21, 2010 7:48 pm
by Jeroen
Tsja de rit was duidelijk vooral zwaar voor de remmen. Ten minste, dat kwam aan de oppervlakte, en waren we niet angstaanjagend goed voorbereid geweest dan hadden we vast nog wel meer voor onze kiezen gehad. Maar nu waren koeling, slangen, onderstel en banden van alle auto's al prima voor elkaar.

Die remmen, tsja die kleine schijfjes waren zonder uitzondering voor en achter blauw, dus bij elke auto. Voor ons reden om de volgende ochtend nog een ontluchtingsronde te doen en in het vervolg de afdalingen iets gematigder af te gaan en dat ging top, geen omkijken meer gehad naar die remmen.

Belangrijkste lessen:
- ALLE techniek moet top voor elkaar zijn
- 323i ofwel een pk of 143 is toch wel het absolute minimum om mee te kunnen komen
- sterker en vooral meer koppel onderin (tov standaard 323i) is meer dan wenselijk wil je de berg vlot op kunnen zonder elke haarspeldbocht je complete aandrijflijn te moeten tarten door 'm in 1 te zetten

Posted: Mon Jun 21, 2010 7:51 pm
by Jeroen
Arnold D wrote:
325ixbaur wrote:Ik wil niet flauw zijn...

... maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe je zo'n heuvel afgaat. Doe je dit met beleid (rustig aan, remmend op de motor) of stort je je als een ware coureur naar beneden :wink:

Gr Jeroen
Neem van mij aan dat dat goed gebeurd, we hebben dat allen veel meer gedaan. Maar de wagens zijn oud en de remmen achterhaald. Die worden sneller heet dan de moderne versies met ook betere/grotere schijven.
Je wilt natuurlijk ook snel naar beneden en afremmen op de motor heeft een grens. Na de te hete remmen zijn we rustiger af gaan dalen en hebben daarna eigenlijk geen problemen meer gehad.
Ik heb me ook per 320iS letterlijk de Stelvio af gestort en dat ging met de remmen inderdaad goed. De remmen van een E21 zijn daarvoor te klein bemeten (oa schijven) en ook te beperkt belucht. Iets meer beleid en 't gaat prima en het overige verkeer zit je evengoed nog in de weg.

Posted: Mon Jun 21, 2010 8:15 pm
by 323baur
Volledig eens met Jeroen - het kan allemaal prima, mits je goed voorbereid bent.
De remmen blijken echt de eerste bottleneck te zijn, temeer daar iedereen alle andere dingen meer dan voor elkaar had.

Met 45 auto's de berg op lijkt me niks, file rijden doe ik elke dag al.
Vergis je niet: 5 dagen: budget 1000,- euro+, zónder de voorbereidingen.
Dan wil ik het 100% naar mijn zin hebben.

Posted: Mon Jun 21, 2010 8:15 pm
by gerrit323
Arnold D wrote:
Sterker nog, Gerrit reed de barsten in z'n voorruit.
Idd dat is mijn aandenken aan de Stelvio .. die ruit gaat er nooit uit :mrgreen: .

Serieus ze was al een beetje gebarsten maar dit gebeurde 2 jaar geleden al sindsdien was de barst niet verdergelopen.. tot nu dus :roll:


Ivm remmen en afdalen ... ik zelf heb geen remproblemen gekend ... Ik rem altijd zeer hard maar zeer kort ... heeft effect :wink:

Ivm het ophouden van Wondermike .. idd koppel in lage toeren heeft zo'n Hartge niet echt :roll: + het feit dat ik de eerste 2 dagen rustig aan het tempo heb opgebouwd ... ik wou eerst de wagen op deze wegen perfekt onder de knie hebben ... ik heb het daarna ruimschoots goedgemaakt ... vraag maar aan Arnold welk duo er voor heeft gezorgd dat zijn diff olie 90° is geworden :twisted:

Gerrit

Posted: Mon Jun 21, 2010 8:30 pm
by RJ
Mooi om dit verslag zo te lezen, jullie hebben je goed vermaakt :) Leuke foto's ook.
Ik kan me voorstellen dat de remmen het zwaar gehad hebben, maar van de andere kant: die bergen waren er in de jaren '70 en '80 ook en waarschijnlijk even steil en toen waren er ook al auto's die er tegenop en vanaf kwamen ;) Gewoon met beleid en verstand doen dus en van te voren controleren of je oude bolide in orde is.

Posted: Mon Jun 21, 2010 10:42 pm
by Arnold D
Nog wel grappig om te vertellen is, dat toen we de garage van het museum inreden en na de bezichtiging weer uitreden, beide keren het alarm van de CO2 vervuiling afging. :mrgreen:

Weer 2 punten.

Posted: Mon Jun 21, 2010 10:45 pm
by 323baur
Maar dat kwam alleen door jou miljeuvervuilende gebakje.. :mrgreen:

Posted: Mon Jun 21, 2010 11:04 pm
by Danny043
Dat ziet er wel erg mooi uit met een groepje E21's in de Alpen - leuke foto's! 8) Daar wil ik ook nog wel eens rijden met een E21. Ik ben er vroeger wel met mijn ouders geweest, ook bij de Großglockner. Erg mooi daar.

Zijn er nog mensen die de achterkant uit hebben laten breken in een haarspeldbocht? Dat vind ik zo mooi om te zien :twisted: Liefst met foto, nog liever met video :-) Erg riskant, maar zijn er bochten waar het (redelijk) veilig kan, dus met genoeg ruimte om het mis te laten gaan?

@ Ite who needs more torque -> een tractor heeft bergen koppel, koop er daar 1 van :P

Posted: Mon Jun 21, 2010 11:12 pm
by Jeroen
Uitbreken... neuh dat zou geen net rijgedrag zijn! :roll: :D

En tractoren liggen wat gevoelig, Gerrit had wat vrienden meegenomen uit België namelijk!

Posted: Mon Jun 21, 2010 11:16 pm
by 325ixbaur
RJ wrote:Mooi om dit verslag zo te lezen, jullie hebben je goed vermaakt :) Leuke foto's ook.
Ik kan me voorstellen dat de remmen het zwaar gehad hebben, maar van de andere kant: die bergen waren er in de jaren '70 en '80 ook en waarschijnlijk even steil en toen waren er ook al auto's die er tegenop en vanaf kwamen ;) Gewoon met beleid en verstand doen dus en van te voren controleren of je oude bolide in orde is.
Dat bedoel ik dus ;) De route die jullie nu hebben gereden, durf ik zonder enige angst morgen met mijn 2000 te doen :twisted:

Met 90 astmatische paardjes en schuifjes kleiner dan een CDtje voorop :lol:

Gr Jeroen

Posted: Mon Jun 21, 2010 11:31 pm
by Jeroen
En nou nog tempo... :wink:

Posted: Mon Jun 21, 2010 11:35 pm
by Jeroen
Anyway, hier is alvast deel 1 van mijn plaatjes!

Image

Image

Image

Image

Kritische kenners...
Image

And again...
Image

Image

Image

Image

Vergelijkend kontjesonderzoek...
Image

Op de Grossglockner...
Image

BMW was zo aardig om daar een proto van de nieuwe 3-serie te komen showen...
Image

Meer later!

Posted: Tue Jun 22, 2010 12:17 am
by Jeroen
Zijn we weer!

Image

Ite en z'n antieke maar o zo handig zelfdemonterende remblokjes...
Image

De oorzaak...
Image

Peter test de auto van Lars
Image

Op de deels extreem smalle Gavia pas
Image

Image

And in heaven!
Image

Yep, de Stelvio!
Image

Image

En prachtig tussen 2 tot 3m hoge sneeuwmuren!
Image

Posted: Tue Jun 22, 2010 12:28 am
by Peter V.
Al weer de eerste werkdag gehad. :wink: Wat is het dan toch lekker om beeldmateriaal te zien van de Alpen.