Page 3 of 12

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 12:28 am
by pattam2009
Omdat het b25 blok mijn basis wordt heb ik het b27 blok over.
Dit is het a blok met de 122 pk, dus voor de ombouw met de k-jet.

mag voor € 50,- worden opgehaald compleet met zuigers,oliepomp en ontsteking.
zonder de krukas en drijfstangen.

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 12:22 pm
by Peter V.
Hoi,

In welke staat is het B27 onderblok want anders heb ik daar wel interesse in. Dan kan ik inderdaad de originele look behouden.

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 12:32 pm
by Peter V.
gerrit323 wrote:
Peter V. wrote:Dit is dus ook waarom jij een 325i-kop op de Etamotor voor de E30 heb staan :wink:
Idd en dat is dus ook waarom je in een e21 altijd de 122pk eta versies ziet die zijn ook standaard door bmw voorzien van de type "200" kop zoals op de 320/6 en 323i.

M50 ombouw .. mmh leuk maar het originele uitzicht ben je wel kwijt .. een eta daar heb je maar gewoon de originele onderdelen van bmw op mekaar te schroeven .. k-jet aansluiten en klaar .. lijkt me simpeler dan een m50 ombouw ... daar moeten wij hier in belgie zelfs nog niet aan denken :?

Gerrit
Ik weet dat een M50 ombouw heel wat problemen kan geven maar het was ook maar een idee. Als het 2.7 onderblok van Pattam2009 goed is dan ga ik voor de 122 PK ombouw.

Kan hier trouwens ook de "731" kop van een E30 323i gemonteerd worden?

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 12:37 pm
by Peter V.
Peter V. wrote:Hoi,

In welke staat is het B27 onderblok want anders heb ik daar wel interesse in. Dan kan ik inderdaad de originele look behouden.

Net weer even dit topic doorgelezen en wat jij aanbiedt is een kaal onderblok zonder krukas, zuigers etc. Dan zie ik er vanaf want dan ga ik op zoek naar een compleet iets.

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 6:34 pm
by gerrit323
Peter V. wrote:Kan hier trouwens ook de "731" kop van een E30 323i gemonteerd worden?

Idd Peter op het 122pk blok kan je probleemloos een "731" kop bouwen die door zijn grotere in/uitlaatpoorten voor een iets groter vermogen zal zorgen :wink:

Gerrit

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 7:20 pm
by pattam2009
Beste Peter,
Als je een krukas met drijfstangen kan vinden, heb je voor € 50,- de rest. :wink:
Succes.

Gr,
Patrick.

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sat Nov 13, 2010 9:32 pm
by Peter V.
Ik houd het even in gedachte.

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Tue Nov 16, 2010 12:01 am
by pattam2009
Vandaag een afspraak gemaakt om de krukas te controleren/balanceren en de lagerschalen op te laten meten voor de juiste maat om te vervangen.

Nou is het plan om de B25 motor aan te passen met de krukas en drijfstangen uit de eta motor.
zuigers afdraaien en het blok laten vlakken i.v.m. de compressie en andere slag.

En waarmee ik blijf lopen is de gedachten om er een set Webers DCOE op te plaatsen.

Graag zou ik wat verschillende meningen willen lezen over deze mogelijkheid.
Mijn voor en tegen zijn,

Voor,
De uitstraling is 8)
Het geluid is waanzinnig
goede prestatie, pk

Tegen,
Afstellen
Aanschaf
Ontsteking?

Wat mij nog niet volledig duidelijk is hoe het zit met de ontsteking.
B25 blok heeft de verdeelkap t.h.v. de nokkenas zitten
En bij het b27 blok A type, zit de verdeelkap op het blok zelf.

Op het internet een ombouw gevonden met de webers op de 2.7 motor
Dit is opgebouwd met als basis de eta motor met de ontsteking op het blok .
Aangezien dit een professionele ombouw is (voor op het circuit) vraag ik me af waarom er niet voor de b25 motor is gekozen met de ontsteking t.h.v. de nokkenas.
:?: :?: :?: :?:

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Tue Nov 16, 2010 9:24 am
by r@n-d
Kijk... weber vind ik persoonlijk helemaal geweldig... De grootste TEGEN was voor mij toch de aanschafprijs...
Die DCOE's kosten ong. 475,- per stuk... zonder extra toebehoren als gasmechanismen, kelken spruitstuk etc. etc.
Dat was mijn grootste tegen... Vandaar dat ik deze set 40mm solexen gekocht heb... t nadeel van solex is dat er geen nieuwe onderdelen gemaakt worden...

Maar nu over je vragen:
als ik het goed begrijp heb jij je de verdelerkap niet op de nokkenas?
wil je dat wel? of wil je het zo laten zoals nu?
want op zich is dat niet al te moeilijk om te bouwen...

ik heb dus een verdelerkap op de nokkenas... een losse bobine erbij (MSD) en een MSD ontstekingsunit...
De aansluiting is alsvolgt:
- MSD unit aan de sensor bij vliegwiel
- MSD unit aan bobine
- Bobine met 1 enkele dikke kabel (zoals eigenlijk altijd) naar de verdelerkap...
- vanuit verdelerkap gaat uiteraard 6 kabels naar de bougies...

- MSD unit krijgt stroom via de accu (ik maak hem via het contact)
- brandstofpomp ook via contact of relais...

ik weet niet of je er iets aan hebt... maargoed...
de kosten zijn niet laag, een MSD unit kost ong. 400 a 450 euro en dan nog een bobine, bijpassende brandstofpomp (bijbehorend bij DCOE)...
het ombouwen weet ik niet of dat veel gaat kosten, het zijn OEM parts dus dat kun je wel makkelijk naslaan...

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Wed Nov 24, 2010 3:14 pm
by Smartie
Wat is vervolgens het verschil met 2.7/2.0 drijfstangen en die van de 2.5?

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Wed Nov 24, 2010 3:42 pm
by Peter V.
Als je de vraagbaak van de E30 moet geloven is de lengte van een 2.0 en 2.5 gelijk. Alleen de diameter van het drijfstangoog is bij de 2.5 een fractie groter (2.0 (24,00 +0.021)/ 2.5 (24.06 tot 24,10))

Zo zou ook de diameter van de drijfstanglagerboring iets verschillen.
2.0
*rood merkteken - 48.000 - 48.007
*blauw merkteken - 48.007 - 48.014

2.5
*rood merkteken - 48.000 - 48.008
*blauw merkteken - 48.009 - 48.016

Over de 2.7 wordt verder niet gesproken maar als ik jouw vraagstelling begrijp is de 2.0 gelijk aan de 2.7

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Fri Nov 26, 2010 11:19 am
by Smartie
Klopt Peter, OEM geeft aan dat 2.0/2.3/2.7 gelijk zijn en 2.5 afwijkend is.
Heb namelijk wel intresse in het blok, maar moet dan nog opzoek naar de krukas en drijfstangen.
Krukas is gevonden, drijfstangen moet/kan ik dan uit een 2.0 of 2.3 slopen.

Graag iemand zijn kijk hierop:
Idee is namelijk om de 320/6 te verbouwen naar een 327/6.
Inderdaad looks blijven gelijk, dus met carburateur.

Krukas van een 2.4d, drijfstangen met zuigers van een 2.0/2.3 en dan de kop van een 2.0 of groter? zolang de carburateur er op kan.
Denk dat ik dan de 2.0 kop moet behouden of past de carburateur ook op een 2.3 kop? e21 of zelfs op een e30 kop?
Het liefst wil ik grotere kleppen maar een andere nokkenas kan natuurlijk ook. Het liefst beide.
De carburateur wordt desnoods getuned/ opgeboord heb er toch 2 op reserve.
Kan dit wel?

Wil eigenlijk geen injectie, dat zit er nu ook niet op.
En dat gegorgel van een solex bevalt me perfect. :D

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Fri Nov 26, 2010 11:46 am
by r@n-d
ik zou voor de carb. dan een weber kiezen... als je daar de grote luchtfilterunit overheen zet (die bij solex hoort) hou je toch dezelfde looks...
maar dan hoef je een ouwe solex niet op te boren (voor zover dat mogelijk is) en te tunen... en worden de prestaties wel beter...
of het past op een 2.3 of 2.7 weet ik niet...

ik heb met die gedachte heel lang gespeeld, (gerwin weet meer van deze: weber DGAS volgens mij) totdat ik dus mijn 40mm solexen tegen kwam met b25 blok... toen heb ik die weber DGAS aan mij voorbij laten gaan...

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Fri Nov 26, 2010 5:42 pm
by gerrit323
een 2.0 en 2.3 e21 hebben een identieke kop type "200". Iets meer vermogen ga je halen uit een e30 2.0 of 2.3 kop type "731" deze heeft grotere in- en uitlaatkanalen.

Op de foto hieronder zie je duidelijk de in/uitlaatkanaal verschillen tussen een "200" kop van een e21 320/6, 323i en eta blok, een "731" kop van e30 320i/323i en een"885" kop van een e30 325i

Image

Gerrit

Re: 2.3 ombouw 2.7

Posted: Sun Dec 05, 2010 10:06 am
by Wondermike
Leuke foto Gerrit, is dat je thuis verzameling?

Heb je die ook van de kant waar de kleppen zitten??