2.7 swap, octaangetal en wat al niet meer de revue passeert

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Post by 323baur »

Hoi Raymond,
BEdankt voor deze posting. Ik word er niet vrolijk van, maar daar kan jij niks aan doen.
Ik ben dus met een eta conversie gedoemd immer met een octaan booster te gaan rijden?

Of zal ik hem maar op LPG zetten :mrgreen: Octaangehalte is hoog zát..

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

323baur wrote:Of zal ik hem maar op LPG zetten :mrgreen: Octaangehalte is hoog zát..
Hoi Ite,

Ja, maar algemeen is bekend dat de verbrandings temperaturen bij LPG hoger is dan bij benzine; Hierdoor neemt met name de temperatuur van het koelwater aan de uitlaatzijde toe. Het koelsysteem staat weliswaar onder druk, dus het kookpunt ligt wel hoger dan 100grC, maar hoeveel marge je hebt voordat gasvorming optreedt is mij onbekend. Daarnaast moet je de warmteweerstand van de klepzetel naar de cylinderkop verlagen. Dit kan heel goed met gesinterde klepzetels die LPG geschikt zijn. Ik heb die ook in mijn E28 M5 toegepast, niet omdat ik daarmee op LPG wil gaan rijden, maar wel om de warmtegeleiding van de klepzetel naar de cylinder kop te verbeteren.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.
Ik zal mijn 323i ook zeker niet op LPG zetten hoor.
Voor de manier waar ik daar mee rijdt is dat echt niet verantwoord.
Mijn e23 heb ik overigens wel op gas gezet, maar dat is louter uit economische overwegingen.
Dat rijdt overigens prima.

Mag ik jou verhaaltje iz benzine even - incognito - quoten op het e23 forum?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

323baur wrote:Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.
Mijn e23 heb ik overigens wel op gas gezet, maar dat is louter uit economische overwegingen.

Ite,

Geen probleem; maar geef me wel even de URL van het betreffende draadje. Ik houdt graag de feedback van mijn stellingen en onderzoek in de gaten. :mrgreen:

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

naast t verhaal van raymond hebben we nog een soort van gevalletje probleem. namelijk, de kwaliteit van de ron98 benzines. Doordat die best een stukkie duurder is dan de 95's van de pomp, tanken minder mensen dat spul. daardoor verblijft die benzine veel langer in de opslag/overslag en aflevertanks, voordat ik t koop. Met andere woorden, weinig vraag is oude benzine in mijn auto...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:naast t verhaal van raymond hebben we nog een soort van gevalletje probleem. namelijk, de kwaliteit van de ron98 benzines. Doordat die best een stukkie duurder is dan de 95's van de pomp, tanken minder mensen dat spul. daardoor verblijft die benzine veel langer in de opslag/overslag en aflevertanks, voordat ik t koop. Met andere woorden, weinig vraag is oude benzine in mijn auto...
Je probleemstelling is duidelijk; maar kwantificeren is lastig.

Volgens Shell technische helpdesk verouderen toevoegingen niet, maar de koolwaterstoffen wel; immers deze zijn vluchtig. Daarom wordt geadviseerd om eenmaal getankte benzine binnen 3mnd op te rijden. Dat is een strijdig punt voor mensen die auto's laten overwinteren, immers het advies is altijd geweest om voor het wegzetten de tank vol te gooien. Nou is medio Oktober tot medio Maart, ruim 5mnd. In de praktijk zal dat geen probleem opleveren. Maar het moge duidelijk zijn dat bij hobby gebruik de benzine vaak langer in de tank zit dan dat deze bij de pomp (worst case) op voorraad wordt gehouden. Die stelling durf ik wel aan.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

323baur wrote:Hoi Raymond,
Bedankt voor deze posting. Ik word er niet vrolijk van, maar daar kan jij niks aan doen.
Ik ben dus met een eta conversie gedoemd immer met een octaan booster te gaan rijden?
Niet helemaal waar, want afhankelijk van de compressieverhouding en die variëren nogal met de 2.7 ombouwvarianten. De variant die we momenteel aan het bekijken zijn (276EA onderblok met standaard 323i kop) heeft een verhoudingsgewijs lage compressie en haalt de winst voornamelijk (zo niet geheel) uit de langere slag en het toegenomen slagvolume. Daarom levert deze constructie haar koppel bij een lager toerental resp. een hoger koppel. Van een toegenomen vermogen is bijvoorbeeld ook nauwelijks sprake, gevoeligheid voor pingelen is al met al naar mijn verwachting maar nauwelijks groter mits de afstelling spot on is.
Regards/groeten, Jeroen
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Ben ik even blij met de lage CR van de 320i; deze loopt op Ron91 -> Amerikaanse crap benzine. 95 is super voor de bumpermobiel :launch
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Dus dat is DÉ motorconversie voor de brandstof bewuste E21-er? Allemaal swappen naar een usa blokkie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Nog heel even en dit topic mag een sticky worden..
Leuke input dames!
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

uwbuurman wrote:Dus dat is DÉ motorconversie voor de brandstof bewuste E21-er? Allemaal swappen naar een usa blokkie!
De bumpers erbij is verplicht! :mrgreen:
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

raymondw wrote:
323baur wrote:Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.

Ite,

Geen probleem; maar geef me wel even de URL van het betreffende draadje. Ik houdt graag de feedback van mijn stellingen en onderzoek in de gaten. :mrgreen:

Mvrgr,

Raymond

Belofte maakt schuld:
http://forum.bmwe23.nl/viewtopic.php?f=2&t=4090

Reken daar overigens niet op al te intelligente input. Er zitten daar echt een paar ongelofelijk domme lolly's
Michiel E32
E21 Fanatic

Post by Michiel E32 »

Bovenstaande reactie vindt ik je niet echt sieren Ite.
Typisch geval van .. beetje jammer.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Er zijn uitzonderingen Michiel.
Ik wil niemand persoonlijk hier of daar neer sabelen.
ff pben?
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

323baur wrote:Reken daar overigens niet op al te intelligente input. Er zitten daar echt een paar ongelofelijk domme lolly's
Badankt Ite,

Overigens heeft een van de reageerders wel gelijk met 'octaangetal'. Maar ja, vergeef het mij. De strekking is wel duidelijk, maar ik zal het stukje hier even aanpassen. :mrgreen:

Zo zie je maar weer, feedback is leuk.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
Post Reply