Page 3 of 4

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 6:22 pm
by 323baur
Hoi Raymond,
BEdankt voor deze posting. Ik word er niet vrolijk van, maar daar kan jij niks aan doen.
Ik ben dus met een eta conversie gedoemd immer met een octaan booster te gaan rijden?

Of zal ik hem maar op LPG zetten :mrgreen: Octaangehalte is hoog zát..

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 6:39 pm
by raymondw
323baur wrote:Of zal ik hem maar op LPG zetten :mrgreen: Octaangehalte is hoog zát..
Hoi Ite,

Ja, maar algemeen is bekend dat de verbrandings temperaturen bij LPG hoger is dan bij benzine; Hierdoor neemt met name de temperatuur van het koelwater aan de uitlaatzijde toe. Het koelsysteem staat weliswaar onder druk, dus het kookpunt ligt wel hoger dan 100grC, maar hoeveel marge je hebt voordat gasvorming optreedt is mij onbekend. Daarnaast moet je de warmteweerstand van de klepzetel naar de cylinderkop verlagen. Dit kan heel goed met gesinterde klepzetels die LPG geschikt zijn. Ik heb die ook in mijn E28 M5 toegepast, niet omdat ik daarmee op LPG wil gaan rijden, maar wel om de warmtegeleiding van de klepzetel naar de cylinder kop te verbeteren.

Mvrgr,

Raymond

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 8:20 pm
by 323baur
Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.
Ik zal mijn 323i ook zeker niet op LPG zetten hoor.
Voor de manier waar ik daar mee rijdt is dat echt niet verantwoord.
Mijn e23 heb ik overigens wel op gas gezet, maar dat is louter uit economische overwegingen.
Dat rijdt overigens prima.

Mag ik jou verhaaltje iz benzine even - incognito - quoten op het e23 forum?

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 8:26 pm
by raymondw
323baur wrote:Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.
Ik zal mijn 323i ook zeker niet op LPG zetten hoor.
Voor de manier waar ik daar mee rijdt is dat echt niet verantwoord.
Mijn e23 heb ik overigens wel op gas gezet, maar dat is louter uit economische overwegingen.
Dat rijdt overigens prima.

Mag ik jou verhaaltje iz benzine even - incognito - quoten op het e23 forum?
Ite,

Geen probleem; maar geef me wel even de URL van het betreffende draadje. Ik houdt graag de feedback van mijn stellingen en onderzoek in de gaten. :mrgreen:

Mvrgr,

Raymond

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 10:11 pm
by uwbuurman
naast t verhaal van raymond hebben we nog een soort van gevalletje probleem. namelijk, de kwaliteit van de ron98 benzines. Doordat die best een stukkie duurder is dan de 95's van de pomp, tanken minder mensen dat spul. daardoor verblijft die benzine veel langer in de opslag/overslag en aflevertanks, voordat ik t koop. Met andere woorden, weinig vraag is oude benzine in mijn auto...

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 10:35 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:naast t verhaal van raymond hebben we nog een soort van gevalletje probleem. namelijk, de kwaliteit van de ron98 benzines. Doordat die best een stukkie duurder is dan de 95's van de pomp, tanken minder mensen dat spul. daardoor verblijft die benzine veel langer in de opslag/overslag en aflevertanks, voordat ik t koop. Met andere woorden, weinig vraag is oude benzine in mijn auto...
Je probleemstelling is duidelijk; maar kwantificeren is lastig.

Volgens Shell technische helpdesk verouderen toevoegingen niet, maar de koolwaterstoffen wel; immers deze zijn vluchtig. Daarom wordt geadviseerd om eenmaal getankte benzine binnen 3mnd op te rijden. Dat is een strijdig punt voor mensen die auto's laten overwinteren, immers het advies is altijd geweest om voor het wegzetten de tank vol te gooien. Nou is medio Oktober tot medio Maart, ruim 5mnd. In de praktijk zal dat geen probleem opleveren. Maar het moge duidelijk zijn dat bij hobby gebruik de benzine vaak langer in de tank zit dan dat deze bij de pomp (worst case) op voorraad wordt gehouden. Die stelling durf ik wel aan.

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 10:45 pm
by Jeroen
323baur wrote:Hoi Raymond,
Bedankt voor deze posting. Ik word er niet vrolijk van, maar daar kan jij niks aan doen.
Ik ben dus met een eta conversie gedoemd immer met een octaan booster te gaan rijden?
Niet helemaal waar, want afhankelijk van de compressieverhouding en die variëren nogal met de 2.7 ombouwvarianten. De variant die we momenteel aan het bekijken zijn (276EA onderblok met standaard 323i kop) heeft een verhoudingsgewijs lage compressie en haalt de winst voornamelijk (zo niet geheel) uit de langere slag en het toegenomen slagvolume. Daarom levert deze constructie haar koppel bij een lager toerental resp. een hoger koppel. Van een toegenomen vermogen is bijvoorbeeld ook nauwelijks sprake, gevoeligheid voor pingelen is al met al naar mijn verwachting maar nauwelijks groter mits de afstelling spot on is.

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Sun Oct 10, 2010 11:55 pm
by Danny043
Ben ik even blij met de lage CR van de 320i; deze loopt op Ron91 -> Amerikaanse crap benzine. 95 is super voor de bumpermobiel :launch

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 7:59 am
by uwbuurman
Dus dat is DÉ motorconversie voor de brandstof bewuste E21-er? Allemaal swappen naar een usa blokkie!

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 9:45 am
by 323baur
Nog heel even en dit topic mag een sticky worden..
Leuke input dames!

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 7:08 pm
by Danny043
uwbuurman wrote:Dus dat is DÉ motorconversie voor de brandstof bewuste E21-er? Allemaal swappen naar een usa blokkie!
De bumpers erbij is verplicht! :mrgreen:

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 7:49 pm
by 323baur
raymondw wrote:
323baur wrote:Klopt idd. Verbrandingstemperatuur ligt fors hoger.
Ik zal mijn 323i ook zeker niet op LPG zetten hoor.
Voor de manier waar ik daar mee rijdt is dat echt niet verantwoord.
Mijn e23 heb ik overigens wel op gas gezet, maar dat is louter uit economische overwegingen.
Dat rijdt overigens prima.

Mag ik jou verhaaltje iz benzine even - incognito - quoten op het e23 forum?
Ite,

Geen probleem; maar geef me wel even de URL van het betreffende draadje. Ik houdt graag de feedback van mijn stellingen en onderzoek in de gaten. :mrgreen:

Mvrgr,

Raymond

Belofte maakt schuld:
http://forum.bmwe23.nl/viewtopic.php?f=2&t=4090

Reken daar overigens niet op al te intelligente input. Er zitten daar echt een paar ongelofelijk domme lolly's

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 9:13 pm
by Michiel E32
Bovenstaande reactie vindt ik je niet echt sieren Ite.
Typisch geval van .. beetje jammer.

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Mon Oct 11, 2010 10:46 pm
by 323baur
Er zijn uitzonderingen Michiel.
Ik wil niemand persoonlijk hier of daar neer sabelen.
ff pben?

Re: Wie kent deze revisie BMW-blokkenboer?

Posted: Tue Oct 12, 2010 8:39 am
by raymondw
323baur wrote:Reken daar overigens niet op al te intelligente input. Er zitten daar echt een paar ongelofelijk domme lolly's
Badankt Ite,

Overigens heeft een van de reageerders wel gelijk met 'octaangetal'. Maar ja, vergeef het mij. De strekking is wel duidelijk, maar ik zal het stukje hier even aanpassen. :mrgreen:

Zo zie je maar weer, feedback is leuk.

Mvrgr,

Raymond