Page 3 of 17
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sat Oct 23, 2010 4:09 pm
by r@n-d
Zow thermostaat eraf en schoon gemaakt en opgeborgen...
Inlaatspruitstuk heb ik van de week gespoten met alu coating... deze weer terug gemonteerd aan de solexen zodat die lelijke filter eraf kan (ook makkelijker met opbergen, is wat compacter)
Hierna de verdelerkap eraf en kleppendeksel... Nu is voor vanmiddag mn tijd op... Heb er gelukkig toch wel ffies aan kunne werken tussen de andere zaken door...
Hier wat foto's:

Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sat Oct 23, 2010 6:32 pm
by BMW-POWER
leuke aankoop,
ik ben jaloers van je solexen
benieuwd hoe dit presteert in deze setup

Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sat Oct 23, 2010 7:21 pm
by r@n-d
Mjah ik ben ook wel benieuwd hoe t gaat worde...
Maar ik denk dat het wel goed komt... Ik ben over het algemeen heel tevreden over de staat van alle onderdelen... van de week de kop losse en dan kijken wat we tegen kome...
distributieriem, waterpomp en spanrol moeten toch vervangen worden dus dan kan ik net zo goed de kop lossen...
Ik blijf hier posten voor de geinteresseerde!!
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sat Oct 23, 2010 7:28 pm
by ac/dennis
r@n-d wrote:Ik blijf hier posten voor de geinteresseerde!!
Heel graag Randy, Blijf dit soort dingen mooi vinden.
Ben ook reuze benieuwd naar het resultaat.
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sat Oct 23, 2010 9:22 pm
by gerrit323
Ik ook

Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Sun Oct 24, 2010 10:39 pm
by uwbuurman
Leuk projectje hoor!!!!
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Thu Oct 28, 2010 6:18 pm
by Smartie
Gaaf!
Volg ik ook.
Benieuwd eigenlijk wat deze set op je eigen blok doet, verschil met een nieuwe 4A1 bedoel ik dan.
Succes.
Scheelt het ook wat gewicht, of is deze opstelling zelfs zwaarder?
Alle voordeeltjes zijn natuurlijk meegenomen.
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Thu Oct 28, 2010 8:18 pm
by r@n-d
Smartie wrote:Gaaf!
Volg ik ook.
Benieuwd eigenlijk wat deze set op je eigen blok doet, verschil met een nieuwe 4A1 bedoel ik dan.
Succes.
Scheelt het ook wat gewicht, of is deze opstelling zelfs zwaarder?
Alle voordeeltjes zijn natuurlijk meegenomen.
Mja ik ga m niet op mn andere blok proberen... Maar qua gewicht maakt t niet heel erg veel uit... De 4a1 is wel lichter maar zal niet al te veel uitmaken... Mocht ik helemaal niks met die.b25 kunnen dan gaat ie wel op de b20... Maar verwacht dat t gwoon lukken gaat....
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Thu Oct 28, 2010 8:28 pm
by pattam2009
Lekker bezig jij
ik ga je in de gaten houden, ben namelijk met ongeveer het zelfde bezig.
zie topic 2.3 ombouw 2.7
Succes.
Re: M20B25 met 3x dubbele Solex 40mm carburateurs
Posted: Fri Oct 29, 2010 10:55 am
by r@n-d
Jaa daar lees ik stiekem ook mee haha... Kan ik heus wel wat van opsteken...
Ik vind t wel fijn want ik mag gebruik maken van de e30 info/know how's van mn beste maat... Hij weet er toch wel veel van... en dat komt wel van pas...
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Posted: Sat Oct 30, 2010 6:21 pm
by r@n-d
zo weer een update'je....
deze kenne jullie al, maar vanaf hier ben ik verder gegaan met het verwijderen van distributieriem, spanrol en waterpomp etc.
hierna verder gegaan met het losse van de kop... dat ging makkelijk zat en ben toen naar mijn beste maat gegaan (ivo, e30 fanaat) om de kop een lekker badje te geven...
Ze hebben een airo/compressoren bedrijf en een afdeling daarvan doet niks anders dan reviseren... Hier hebben zie dus op revisie gebied wel eea.
(vorige foto ter illustratie verschil)
na het machinaal reinigen van de kop hebben we hem grondig nagekeken op evt. mankementen etc.
conclusie:
tuimelaartjes goed,
inlaat kleppen goed,
uitlaat kleppen toch wel wat blijvende aanslag,
nokkenas opzich wel goed... op 2 plekken wel wat sporen van slijtage (een soort van loopbaantje / miniscuul geultje)
We moeten nog even nakijken en brainstormen wat hiermee te doen... en dan verdere conclussies trekken voor wat betreft de kop...
ook is er eea gestraald (glasparelstralen)... zoals op de foto's is te zien is de nokkenas-tandwiel gestraald en ook het koelwaterpijpje zoals je ziet op de foto hieronder...
deze heb ik voor het oog even teruggezet maar uiteraard komen er nieuwe pakkingen etc. op...
de volgende fotos zijn van hoe het blok er nu bij staat, weer een stukje kaler... van de week eens alle olie aftappen en kijken wat we hierna allemaal tegenkomen...
ik ga even navragen aan ivo of ik de distributie afdekkap, thermostaathuis, en nog wat andere kleine alu parts mag stralen...
hier kom ik nog op terug... maar vind het er wel leuk uitzien... van de tandwielen zie je vrij weinig terug maar het is wel leuk om alles mooi blinkend te kunnen monteren...
TOT ZOVER
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Posted: Sat Oct 30, 2010 8:55 pm
by Danny043
Erg leuk topic, en nog leuker als die eenmaal in je auto ligt! Ik zat ook met het idee te spelen om een M20B25 in de 320i te leggen toen ik hem kocht. Ik zou nu wel voor een M50 willen gaan; M20 met 4 kleppen per cylinder en een distributieketting! Maar daar komt het voorlopig nog niet van, eerst moet de studie af.
Succes met de revisie en opbouw!
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Posted: Sat Oct 30, 2010 10:23 pm
by pattam2009
Ziet er goed uit, ga zo door.
Glasparelstralen, doe je dat zelf

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Posted: Sun Oct 31, 2010 2:09 am
by r@n-d
pattam2009 wrote:Ziet er goed uit, ga zo door.
Glasparelstralen, doe je dat zelf

ja ze hebben daar zand- glasparel- en met kunststof straalcabines... Dus niet bij mij thuis maar bij mn maat...
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Posted: Sat Nov 06, 2010 12:13 am
by r@n-d
ben vandaag even verder gegaan... heb nog wat tandwieletjes verwijderd en de koppeling...
Maar ik zit nu nog met de moer die op de krukas zit (voorzijde waar trillingsdemper hoort)...
deze kun je met een speciaal gereedschap vasthouden en dan de moer losdraaien...
iemand enig idee hoe ik dit kan doen zonder dit gereedschap?? in vraagbaak staat alleen hoe te doen met gereedschap...
alvast bedankt...