Page 3 of 6
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 7:35 pm
by Wondermike
Ik vind het eerlijk gezegd prutswerk hoe het erbij hangt.
Maar aan jouw de schone taak hier weer wat moois van te maken
Normaal gaat de slang via die buis, die onderaan naast de radiateur hoort te zitten, naar het laagste punt van de radiateur.
Hij zit wel aan de goede kant. De radiateur moet gewoon 90 graden met de klok mee gedraaid en gemonteerd worden, dan de juiste slangen ertussen en dan is dat probleem opgelost.
Verder lijkt het een elektrieke fan maar achter de radiateur, zou ik er voor maken en die maffe kap eraf laten.
Maar je hebt gelijk, hierdoor valt hij normaal gesproken niet uit.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 7:50 pm
by Jeroen
Wondermike wrote:Hij zit wel aan de goede kant
Fysiek wel, maar qua flow niet. Maar dat lijkt opgelost te zijn met andere temperatuurschakelaars.
Als je naar de constructie van deze (niet-origineel BMW) fan kijkt, kun je zien dat dit een zuigende fan is (in meer dan een opzicht haha). Als je deze voor de radiateur gaat plaatsen komt deze er te ver vanaf te staan waardoor een deel van het effect teniet wordt gedaan (verminderde efficiency) tenzij je 'm probleemloos de andere kant op kunt laten draaien maar dat is niet altijd het geval. Ander vinnetje, andere radiateur en de boel origineel monteren zou natuurlijk het mooiste zijn.
Voor wat betreft flow en lokatie van de slangen, zo hoort het origineel te zitten, bezien op dit plaatje:
slang links is de hete kant die naar de bovenzijde van de radiateur moet gaan, slang in het midden zit na de thermostaat en loopt dus naar de waterpomp en de rechter slang is de koude aanvoer vanaf de onderzijde van de radiateur. Als ik het zo zie zitten de slangen koud/warm dus links/rechts andersom omdat er een verkeerde radiateur in zit met de aansluitingen aan de verkeerde kanten. Ernstig prutswerk!
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 7:53 pm
by Jeroen
Zo te zien wordt er ook maar een stand van de koelvin gebruikt. Normaliter zijn er twee standen, een lage stand via een vermogensweerstand die er vrij snel in komt en doorgaans al prima in staat is de temperatuur terug te brengen naar de juiste waarde, en een hoge stand rechtstreeks op de fan voor als de temperatuur hoger is en er dus wat extra geblazen moet worden.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 7:59 pm
by Wondermike
Haha die " zuigende" fan zou ik afvoeren een een originele ervoor plaatsen.
Het overloop tuitje geeft aan wat eigenlijk de bovenkant van de radiateur is.
Hij zit nu vanuit de auto gezien aan de linkerkant en door hem 1 slag te draaien zit hij dan boven aan de rechterkant waar hij hoort.
De slang die er nu op met die sensor pijp zit moet dan helemaal naar beneden onder de accubak(oepsie) en daar op de andere aansluiting van de radiateur.
Die, omdat hij gedraait is nu niet meer rechts onder zit maar links onder en zo hoort het origineel bij een type 1.
snappen jullie het nog hahaha
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 8:05 pm
by Wondermike
Plaatje

Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 8:07 pm
by Jeroen
Ik snap 'm wel hoor!

helaas is omdraaien geen optie, gewoon verkopen aan de eigenaar van een E30 met zespitter, dit is zo te zien de radiateur van de faceliftmodellen...
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 8:11 pm
by Wondermike
Weet ik
Lees net pas goed wat je schreef
Ik zou het toch proberen met deze radiateur. De auto is van 79 dus eigenlijk hoort er zo'n lekkere dikke radiateur in.
Maar stel dat je deze gedraaid krijg en je kan de originele fan nog vinden

en plaatsen dan heb je het voor het zicht al weer aardig netjes.
Kan die Daihatsu fan er tussen uit en kan je dat wegschrijven van de todo lijst.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 8:33 pm
by jokoboy
Is er toevallig iemand die het goede type radiateur en bij behorende slangen heeft liggen? Of hoe ik er niet al te duur aan kan komen?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Wed Mar 23, 2011 10:59 pm
by 323baur
Gewoon nieuw bestellen. Niet op bezuinigen. Koeling van een m20 is rete beperkt, of je moet graag cilinderkopjes willen wisselen.
Koop gelijk die dikke, zie mijn foto. Speciaal voor warme landen. Kost wat...maar dan heb je ook wat.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 26, 2011 6:03 pm
by jokoboy
waar kan ik dat het beste bestellen?
Gewoon bij de lokale bmw dealer? of is er een ander goed online adresje voor?
Mvg,
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Sat Mar 26, 2011 6:44 pm
by Wondermike
Kan bij de dealer of bij Walloth en Nesch.
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Apr 14, 2011 9:39 pm
by jokoboy
We hebben het nieuwe spul binnen en ik ga zaterdag beginnen met knutselen.
Ik hoop dat ik niet te veel hoef aan te passen aan het voorfront om het passend te krijgen.
Moet ik de grille en de bumper demonteren?
Aan de nieuwe vin die ik heb binnen gekregen zitten 3 aansluitingen een bruine, een rode en een zwarte. Ik neem aan dat bruin massa is en de andere 2 +?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Apr 14, 2011 11:48 pm
by uwbuurman
voor het sleutelgemak kun je e bumper en keienvanger er even afgooien, maar is niet noodzakelijk. ik zou het wel doen, lekker de ruimte!
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Apr 21, 2011 7:30 am
by jokoboy
Heeft niemand een antwoord voor de vraag die ik over de vin stelde?
Hoe moet ik die aansluiten?
Re: Hoog stationair draaien
Posted: Thu Apr 21, 2011 8:46 am
by Jeroen
Oh die had ik even gemist haha. Bruin is idd massa, rood is plus ofwel voor de hoge stand, zwart komt van de voorschakelweerstand voor de lage stand: fan heeft twee standen en door er een dikke vermogensweerstand tussen te zetten beperk je de stroom naar de vin en gaat 'ie langzamer draaien.