Page 3 of 55
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Apr 14, 2011 8:53 am
by 323baur
Precies, net zo lang spoelen tot er echt alleen maar schoon water uit komt.
Dikke kans dat idd de kvs nooit vervangen is. Voor kopzorgen is het echt nog te vroeg.
Ennuh WM: in tuin laten lopen - foei! Ik doe dat altijd in het afvoer putje

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Apr 14, 2011 9:04 am
by Jeroen
LOL
Ik heb ook weleens een langparkeerder gehad (oeps ik heb er nog 1) maar die had ook die drap erin, zeker niet te verwarren met de sludge bij een lekke koppakking dus daar zou ik me nog niet direct zorgen om maken, is idd meer een combi van roest, bezinksel van koelvloeistof etc. Ik denk wel dat je veel aandacht mag besteden aan het spoelen van de radiateur.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Apr 14, 2011 9:06 am
by Peter V.
Jullie hebben dezelfde ideeen erover dus dat is mooi.
Ik moet het ook eens zijn met het verhaal dat er
niets aan de hand is met de cylinderkop.
De sludge die je dan heb is echt een zeep-olieachtige emulsie en dit is echt bezinksel en roestvorming.
Ik heb een hele grote put voor de garage dus dat komt wel goed

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Apr 14, 2011 11:31 am
by uwbuurman
He Peter, achtig mooi dat je bent begonnen met de 320/6!! dat moet een goed gevoel zijn! Nog even en je hebt twee goede en rijdbare e21's voor de deur (nou ja, achter in de tuin) staan.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Apr 20, 2011 5:35 pm
by Peter V.
Wat ben ik blij dat ik ervoor gekozen heb om echt alles aan te pakken.
Op dit moment constateer je gewoon dat 18000 km soms meer schade geeft dan goed doet voor een motor. Je moet echt alles aanpakken om ervoor te zorgen dat je straks geen gezeik heb.
Het volgende van het koelsysteem wat mij even achter de oren deed krabben. Het binnenwerk van de originele waterpomp is gewoon nagenoeg weggevreten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Apr 20, 2011 9:30 pm
by gerrit323
Tjonge jonge die is idd zijn beste tijd al lang voorbij ... je moet maar denken Peter dat mechanische dingen vervangen minder kost dan een complete restauratie van de kas .. en eens dit allemaal goed zit heb je een tip top exemplaar
Gerrit
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Apr 20, 2011 10:51 pm
by uwbuurman
dat kan ik alleen maar beamen. Beetje extra veel boel groot onderhoud en je hebt straks een fijne bak!!!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Apr 21, 2011 12:11 am
by loentje
Was meer een waterzeef dan een waterpomp haha
maar goed, voor de rest ga ik met de rest mee! Ff doorbikkelen en je hebt dadelijk iets moois op de inrit!!
groeten loentje
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Apr 22, 2011 9:37 pm
by Peter V.
Aangezien de 316 klaar is maar weer verder aan de 320/6.
Bijna 2 uur bezig geweest om een oliefilter te verwijderen.
Ondanks dat ik de juiste gereedschappen had ging dit niet makkelijk. Het rubber was verkleeft aan de motor en ik heb geen plek om echt een slag te maken. Normaal heb je ruimte zat bij de M20 motor maar zodra er een airco-compressor zit passen de meeste oliefiltertangen niet meer en kun je ook geen slag maken.
Ze staat bijna klaar om de proefstart te maken. Olie ververst en koelvloeistof zit er al in. Alleen de bougies plaatsen en de accu terugzetten. Dit gaan we maar zondag doen denk ik!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Apr 23, 2011 8:10 am
by Wondermike
koelvloeistof zit er al in
Das knap, volgens mij heb ik het dekseltje van het thermostaat huis nog liggen....

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Apr 23, 2011 9:54 am
by uwbuurman
haha, ja, maar zo kun je lekker blijven flushen

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Apr 25, 2011 8:49 pm
by Peter V.
Vanavond de auto op pootjes gezet om de midden en einddemper te vervangen en bak en diff olie te doen.
Op dat moment toch even gekeken naar de rubbers van de wielophanging. Draagarmrubbers aan de achterzijde zijn al aardig verdroogd en gescheurd zo ook bij de draagarmen voor. Dat dit een APK-probleem gaat worden is bijna zeker. Aangezien de wielophanging eigenlijk als winterklus stond gepland moet ik hier even over nadenken.
De bedoeling is namelijk om de dwardrager voor en achter, draagarmen voor en achter en stabilisatorstangen te coaten omdat deze eigenlijk het meest te lijden hebben gehad door de lage kilometerstand en dus veel vliegroest hebben.
Mocht ik bovenstaande gelijk nu gaan aanpakken dan ga ik dit niet redden voor 11 juni. Doe ik alleen nieuwe rubbers zetten dan kan a.s. winter weer alles demonteren.
Wat is wijsheid

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Apr 25, 2011 8:56 pm
by 323baur
Copy paste mijn topic..
Doe het in 1x goed en naar je zin!
Dubbel werk, dubbele kosten, allemaal onzin voor 1 dag lol voor anderen..
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Apr 25, 2011 8:58 pm
by Jeroen
Sja, lastig! Een beetje vliegroest zou me aan de andere kant niet afschrikken, daar kan je komende winter wat aan doen, of als je nu eea aan rubbers doet kan het ook wel een winter later. Ik durf te wedden dat je nl voor komende winter ook wel wat andere klusjes gaat verzamelen de komende maanden, dat gebeurt ons allemaal tenslotte elk jaar wel. Dan zou ik er toch voor kiezen om het onderstel nu goed genoeg te maken en te gaan rijden.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Apr 25, 2011 8:59 pm
by Peter V.
323baur wrote:Copy paste mijn topic..
Doe het in 1x goed en naar je zin!
Dubbel werk, dubbele kosten, allemaal onzin voor 1 dag lol voor anderen..
Je heb absoluut gelijk.
In het ergste geval gaan we toch samen met de 316 de Alpen in
Na ruzie met Paulien dan