onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by r@n-d »

bedankt peter voor de reactie...
mjah ik hoor het alleen bij het ontspannen van de rem... het is een soort piep/zuigend geluid...
ik heb ook al van iemand vernomen dat t misschien toch nog een luchtbel in de leiding zit...
Is dat ook nog een optie?? want zoals ik al aangaf, ik heb aan de trommels niets gedaan en ook niet aan de handrem...


Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Peter V. »

Als je twijfelt over lucht dan moet je gewoon nogmaals ontluchten.
Het piepen zou natuurlijk in je remcylinder kunnen zitten maar dan zou het betekenen dat je met de nieuwe remvloeistof erdoor spoelen dat je hier iets heb veroorzaakt wat dan die zuigertjes heeft losgemaakt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by r@n-d »

Peter V. wrote:Als je twijfelt over lucht dan moet je gewoon nogmaals ontluchten.
Het piepen zou natuurlijk in je remcylinder kunnen zitten maar dan zou het betekenen dat je met de nieuwe remvloeistof erdoor spoelen dat je hier iets heb veroorzaakt wat dan die zuigertjes heeft losgemaakt.

heb nogmaals ontlucht en t piepen bleef nog... toen toch de trommel opengehaald...
en het probleem gevonden... door het remstof was het veer mechanisme gaan piepen/schuren schoongemaakt en hoppah... geen piep meer...

ook even de trommels beter afgesteld... hierdoor zit de rem wat beter bovenin (gevoel aan het pedaal)
nu heb ik dus ook weer zo'n trommel gezien en meteen ff gekeken hoe te vervangen...
want ik heb gelezen dat ferodo ook trommelremmen heeft... deze zoude ook goede prestaties leveren...
dus dat komt wellicht ook nog...
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Peter V. »

Blij dat het opgelost is :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by uwbuurman »

ja inderdaad goede remmen zijn van belang! maar ach, ze piepen altijd wel wat die asbestvrije trommels...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BMW-POWER
E21 Fanatic
Posts: 200
Joined: Thu Dec 24, 2009 1:42 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Re: onderstel aanpassen, Update

Post by BMW-POWER »

Wondermike wrote:Dat ziet er weer netjes uit!
Gebruik je de standaard 320 voorpoten?
dus de remschijf en klauw van een 323i veerpoot zijn compatibel met die van een 320/6?
en passen de remschijf en remklauw van een 320/6 op een 323i veerpoot-naaf?
E10 2002tii 73'
E21 320/6 78' Anthrazitgrau
E30 325i 86' Diamantschwarz
E30 325iC 89' Diamantschwarz
E36 320iC 94' Dunkelblau
E87 118d 05' Havanna
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Wondermike »

dus de remschijf en klauw van een 323i veerpoot zijn compatibel met die van een 320/6?
en passen de remschijf en remklauw van een 320/6 op een 323i veerpoot-naaf?
ja en ja
enige wezenlijke verschil is de dikte van de veerpoot van een 323i en dat de klauwen van een 323i geventileerde schijven mogelijk maken.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Jeroen »

En zelfs de klauwen van geventileerd en ongeventileerd zijn hetzelfde, alleen met een spacer voor de dikkere geventileerde schijf...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Peter V. »

En zelfs (op de spacers na bij een 323i )zijn de klauwen van een 4 cylinder gelijk aan de 6 cylinder.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: onderstel aanpassen, >>> REMMEN ONTLUCHTEN ??

Post by Wondermike »

echo :mrgreen:
So many cars, so little time
Post Reply