Foto-apparatuur draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Fotocamera draadje.

Post by 323baur »

Mailtje is verstuurd aan mijn leverancier. Eens kijken wat hij kan!

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Even mijn bescheiden bijdrage aan dit verhaal. Ik ben absoluut een fotografie amateur, maar vind het verschrikkelijk leuk om te doen en het geeft ook nog eens goeie herrineringen voor later. Het is een beetje aangewakkert toen mijn vader een spiegelreflex wou kopen voor zijn reizen naar Afrika. Wij hebben ons er toen samen in verdiept en hebben besloten om toen een Nikon D40 aan te schaffen.

Deze camera is een zeer gebruiksvriendelijke camera en in combinatie met een 18-55mm lens heel simpel in gebruik. Zeker op de automaat stand zijn er al snel leuke plaatjes mee te schieten (dit moet ook wel als je begint als twee amateurs). Pas later als je er in verdiept raakt, kom je er achter dat een standaard D40 ook al zoveel mogelijkheden beidt, dat je wat kan gaan expirimenteren. Zelf beetje wisselen met ISO-waarden, sluitertijden en zo krijg je al wat meer leuke plaatjes.

Toch waren er een aantal zaken die ons nog niet zinden, met name de afstand van de objecten op de foto. Vandaar werd er al snel een andere lens aangeschaft. Om het verhaal binnen de perken te houden, hebben we gekozen voor een Sigma AP0 DG 70-300mm lens. Echt een heerlijke lens die in mijn ogen genoeg kwaliteit biedt voor onze foto's. Voor de rest geen andere snufjes bijgekocht omdat wij ons op deze manier uitermate goed redden. Hier een voorbeeld gemaakt in de setup D40 met 70-300mm lens...

Image
Image
Image

Met dank aan het verschrikkelijk mooie weer tijdens een DNRT evenement op Zandvoort.

Voor mij gaat het verhaal dan nog even verder, heb namelijk nog de overstap gedaan naar mijn eigen camera. Ik was op zoek naar wat nieuws, omdat ik tijdens mijn deelname aan de Alpentour 2011 graag in Full HD wou filmen. Een compact camera was niet echt mijn ding, want dan moet je weer zoveel mee gaan slepen. Ik was op zoek naar een mooie combinatie van filmen en fotograferen. Geld ging het toch kosten, dus heb ik voor de Nikon D3100 gekozen. Qua opzet heel veel overeenkomsten met de D40, alleen de toevoeging van filmen erbij.

Voor mij een prima camera met alles wat ik erop wil hebben (voor nu dan tenminste). Ik heb de kit gekocht met de 18-55mm VR lens, maar ik heb bewust gekozen voor Nikon spul zodat ik ook de andere lens kan gebruiken. Om nog een voorbeeld te doen van een foto met de D3100 en de 18-55mm lens...

Image

Met dank aan de geweldige mannen van de Alpentour! Staande in de rij voor de Staller Sattel...

Dit verhaal is puur gebaseerd om mijn ervaring met beide camera's als amateur fotograaf. Misschien heeft iemand er nog wat aan...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

323baur wrote:Mailtje is verstuurd aan mijn leverancier. Eens kijken wat hij kan!

Euro 589,=...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

De enigste reden dat ik een 18-200 overweeg is om mijn rugtas tijdens bergtochten wat lichter te maken. Die 1,5kg van de 70-200VR was afgelopen dinsdag tijdens de tocht naar de Furgler nog wel te doen, maar was op het randje. De vraag of ik een nieuwe 18-200VRII wil of een gebruikte 18-200VR heb ik nog niet beantwoord, maar hangt vooral van het gebruik af wat dan bij mij uitsluitend bergsport activiteiten zal zijn; daarbuiten zal het de (pro) 70-200VR blijven.

Volgens Ken Rockwel is er optisch geen verschil tussen de 18-200VR en 18-200VRII. de winst van VRII zit hem in de extra stop winst bij lage lichtsterktes, maar ik vraag mij af of ik dat wel ga gebruiken. Zijn er verder nog verschillen tussen de VR en VRII die van belang zijn? (@Jeroen)

BTW: Afgelopen week kwam ik dat ding afgelopen week in CH tegen voor CHF768, wat gezien de laatste biedingen van Ite en Jeroen duidelijk teveel is (zeker voor een VR); ik volg dit draadje daarom met veel interesse.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Wat mij betreft is een goede set glas a la 2.8/17-55 en 2.8/80-200 ook een onontbeerlijke set voor echt goede resultaten, maar inderdaad, altijd maar slepen met kilo's van dat speelgoed wordt ook weleens teveel. Dus juist met een rugzakje of een uitgebreide trip is zo'n alles in één erg lekker en dan neem ik maar genoegen met kwalitatief een treetje lager. Mijn rug is me dankbaar haha. Het is overigens een luxe, maar wel erg prettig om de keuze te hebben.

Wat de VR en VRII betreft, VR zou verbeterd zijn en minder stroom verbruiken, en verder heeft de VRII een zoom lock en dat kan voor mensen prettig zijn. Zoom creep zijn deze lensjes namelijk erg goed in. VR gebruik ik zo goed als nooit, in de basis een mooie optie maar omdat je vaak ook met mensen te maken hebt kun je toch niet onbeperkt langer belichten. Al met al heb ik er om deze redenen voor gekozen om voor 300 euro een nette gebruikte VR te kopen (overigens al voordat de VRII uit kwam dus wellicht zijn ze nu al goedkoper), goed genoeg en dan ben je met iets relatief betaalbaars op pad, hoeft de waarde van het glas iig geen reden te zijn om 'm niet steeds bij de hand te hebben.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

gekocht:

Nikon D5100
18-105 VR lens
Tiffen 67mm uv filter
extra 8mb highspeed sandisk SD kaartje
extra accu

Wensenlijst (als er geld overblijft na restauratie 323i) Nikkor 18-200 VRII

Nu eerst foto's maken en veel oefenen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ik hoor net dat Rob nog een mooi stukje glas heeft gevonden in een nette en goed werkende conditie, ongeveer een jaartje oud:

Nikon Nikkor AF-S DX VR IF-ED zoom 55-200mm f4-5,6

Vertaald:
AF-S: de laatste en snelle variant van AF
DX: uitsluitend geschikt voor de DX digitale spiegelreflexcamera's met APS-C sensoren (de consumer camera's en dus niet de full frames)
VR: vibration reduction, tot 3 stops langer belichten zonder onscherpte
IF: internal focusing, geen draaiende frontlens (handig met polarisatiefilter)
ED: extra dispersie, hoge kwaliteit glas

Leuke tele die mooi aansluit op de 18-55mm kitlens, mag voor een lief prijsje weg.
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Deze mag ook wel weer eens nieuw leven worden ingeblazen! Vandaag een dagje met allerhande klussen. Remmetjes van de 320iS afronden (zat nog lucht in), en met wat fotospul naar het Servicecenter Nikon NL in Beverwijk. De camera's worden hier intensief gebruikt en hebben af en toe best een zwaar leven met warme, vochtige of juist stoffige omstandigheden dus met name stof op de sensoren komt wel met enige regelmaat voor. Overigens niet rampzalig, per camera ca eens per 2 jaar.

Anyway, ik had wat spul bij elkaar geraapt:
D300 (duidelijke stof)
D100 (belichtingsproblemen en lichte stofjes)
80-200mm soms diafragmafout in display camera
300mm twijfel over onscherpte

De techneuten van Nikon zijn lekker aan de gang gegaan, de D100 heeft idd een mechanisch defect en is eigenlijk beyond repair. Daar hield ik al rekening mee en dat is geen probleem, wel prettig om deze te vervangen door een 2e D300(s), grotere display en identieke bediening werken wel prettiger. De 300mm mankeert niets, komt doordat deze voornamelijk op de D100 wordt gebruikt. De 80-200 had een opfrisbeurtje nodig voor de lenscontacten en de D300 moest worden gereinigd. Klaar terwijl u wacht en dan brengt men alleen de schoonmaakkosten van de D300 in rekening. Nou sta je daar in het systeem en kom je daar vaker, maar evengoed een zeer nette en snelle service, dan weet je snel waar je aan toe bent. Dikke pluim voor Nikon!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Das netjes ja! Kun jij weer flitsen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Voor de eigenaren van onder andere de Nikkor lenzen 18-70mm, 18-105mm en 18-135mm heb ik nog een 67mm polarisatiefilter in de aanbieding aangezien ik geen objectieven meer heb die die maat gebruiken.

Een polarisatiefilter helpt om reflecties op te heffen op allerhande oppervlakken, van water en glas bijvoorbeld, maar ook op vocht en daarom levert zo'n filter ook diepere kleuren op, bijvoorbeeld dieper blauwe luchten en groenere blaadjes aan de bomen om maar wat voorbeelden te noemen. Zie onderstaande voorbeelden.

Het filter is van topmerk Tiffen, in absolute nieuwstaat, misschien 1-2x gebruikt, en in originele beschermende kunststof houder. Kost nieuw bij Konijnenberg 60 euro, ik wil er 35 euro voor hebben. Anyone?

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

jep, Doe-ba-di-ba! En als 'ie je niet in de weg ligt, dan komt de afhandeling binnenkort wel. If else: je hebt m'n nummer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

No prob, hij ligt klaar voor je, komt wel een keer goed!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

:thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Er moest gesleuteld worden aan de 323ti dus gister niet veel tijd gehad om met de camera leuke plaatjes te maken in de sneeuw, maar op het strand aan het eind van de straat toch nog maar even snel een kiekje geschoten...

Image
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

En daar sta je dan als lelijke 2ling berk..best wel koud.
Post Reply