Page 3 of 8

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Mon Jul 28, 2014 9:57 am
by Aldo
Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes. Ik zal me later in dit topic verder toewijden over wat ik exact getest heb en tegen welke problemen ik aangelopen ben. In ieder geval bedankt dat je bereid bent om mee te denken :thumbsup .

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Mon Jul 28, 2014 8:10 pm
by uwbuurman
Aldo wrote:Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes.
Nieuw doosje vonkje halen...

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Mon Jul 28, 2014 8:43 pm
by Jeroen

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Jul 29, 2014 9:19 pm
by bmw328ie21
zo dat ziet er netjes uit
ik vraag alleen mijn af of jou carterpan past want die bult die er in zit moet zover naar mogelijk naar voren dat hij over je stuurhuis past
of zit de motor al in je auto?

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Fri Aug 01, 2014 12:38 pm
by Aldo
Het stuurhuis zit aan de "achterzijde" van het subrame bij een E21. Bij modellen na de E21 zit het stuurhuis voor het subframe en zou het wellicht een probleem vormen?
In principe is dit qua afmetingen hetzelfde blok als het M30B28 blok, die er reeds in zat. Dit carterpan past dus( Hij ligt inderdaad al op zijn plek).

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Aug 05, 2014 2:21 pm
by Aldo
Weer even een foto update:

Pasvlakken zijn allemaal trouwens weer netjes gemaakt met behulp van een glasplaat en fijnkorrelig wetproof schuurpapier:
Image

Dynamo is aan de beurt:
Image
Image
Heb er even wat moeite voor moeten doen;):
Image
Weer netjes in de lak:
Image
Nieuwe lagers voor in de dynamo:
Image
De koolborstels tevens vervangen, de sporen waren nog prima:
Image

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Aug 05, 2014 7:34 pm
by Jeroen
Mooi werk, en wederom fraai gedocumenteerd!

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Aug 05, 2014 7:45 pm
by Aldo
Goed nieuws! Hij loopt! Wat een opluchting :banana :crazy

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Aug 05, 2014 8:00 pm
by Jeroen
:rev :shake

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Tue Aug 05, 2014 10:51 pm
by uwbuurman
Super! Vroem vroem!

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Wed Aug 06, 2014 3:49 pm
by Aldo
Vraagje voor de kenners, hoe gedraagt een blok zich na nieuw opgebouwd te zijn? Wat kan ik verwachten van pakkingen en dergelijken? Zal ik uiteindelijk alle boutjes na moeten lopen om even na te trekken?(Kopbouten natrekken is mij bekend). Gaan de pakkingen nog roken, t.g.v. de eerste hitte?

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Wed Aug 06, 2014 11:25 pm
by Jeroen
Pakkingen vallen mee, meestal gaan wel de uitlaatpakkingen wat roken en stinken. Ik doe zelf standaard wel na bijv 500-1.000km even de meest cruciale zaken natrekken. Behalve klepdeksel bijv ook even carterpan en inlaatspruitstuk, en zeker niet te vergeten wat er los is geweest aan de aandrijflijn, met name cardanas en aandrijfassen.

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Thu Aug 07, 2014 7:37 am
by BertjeConti
Kopbouten hoef je toch niet na te trekken ?
Hiervoor gebruik je toch een nieuwe set, en het zijn niet voor niets "rekbouten".
Deze worden tot een bepaald draaimoment aangedraaid waarna je nog een bepaalde hoek moet bijdraaien. Dit zorgt ervoor dat de bouten met de juiste spanning de kop op het blok drukken.

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Thu Aug 07, 2014 8:17 am
by Aldo
Klopt het is inderdaad een nieuwe set rekbouten en deze moet je nadat de motor op temperatuur is geweest natrekken, hier heb je 3 stappen voor:
1: 60 Nm, 20 minuten wachten
2: 80 Nm, motor 25 minuten warm laten draaien
3: Bouten 35 graden aandraaien

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Posted: Mon Aug 11, 2014 7:53 am
by Aldo
We gaan weer verder, helaas tijdens het monteren een boutje laten vallen. Ik had mezelf nog zo voorgenomen om geen boutjes te laten vallen in het gapende gat bij de distributieketting :shock. :wtf, dat is me dus wel gelukt. Helaas bleek het ook nog een rvs boutje te zijn, dus mijn mooie magneetpen had er ook maar weinig grip op:). Gelukkig stond de motor in de motorbok en heb ik hem 10 tal malen rondgedraaid net zolang tot het boutje netjes via het gat voor de oliedruksensor er uit kwam. Wat een opluchting :boogie .

Vrolijk verder gegaan met monteren, met het volgende resultaat:
Image
Image
Wel een beetje overdreven bling...
Image
Image
Image
Image
Image