Robo's: E21 323i

Post Reply
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic
Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks

Re: Robo's: E21 323i, 29-05-2012 update

Post by sethhendriks »

haha ja dat begrijp ik dit gaat alle maal voor:D,

ja ik heb ook alleen maar mijn bestuurders spiegel elektrisch bie de rechter spiegel heb ik ook geen draden.

volgens mij hoort dit zo....? dat stekkertje moet je in dat bestuurders kasje steken en mis dat ze het dan doen?

a fijn, het belangrijkste is de motor en het andere werk dit komt later wel het loopt niet weg hahah

veel suc6 verder

Gr,

Seth hendriks

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Waar blijven die foto's toch? :wink:

Als ontsteking en injectie zijn afgesteld met de distributie een tandje verkeerd is het zeker nodig om opnieuw af te stellen. Eerst de ontsteking op de fabriekswaarde, vervolgens CO en stationair toerental. Ik zou mikken op ca 1.75% CO en 900-950 toeren stationair.

Wat de stroomvoorziening betreft, je kunt eens meten wat de laadspanning is op de accu, dat is een goede indicatie. Dat zou ca 13.8V moeten zijn. Lager is dynamo, als die spanning goed is kan 't ook de accu nog zijn. Na draaiende motor kun je dan ook even accuspanning meten, en een paar uurtjes later nog eens. Dynamo is vaak al geholpen met een setje van koolborstels en spanningsregelaar. Scheef staan van de dynamo geeft aan dat de rubbers van de ophanging van de dynamo op zijn, of dat de spanning op de snaar veel te groot is.

De dynamo zelf moet ca 65A zijn, minder is niet raadzaam, iets meer mag nog wel. Op zich hoeft het niet uit te maken dat de dynamo van een E30 met M20 af komt.
Regards/groeten, Jeroen
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Naar de afstelling heb ik nog niet gekeken. Ik weet wel dat ie nu te rijk staat. Hij is voorheen met kouder weer afgesteld.

Die spiegel, tja. Als de kabel ontbreekt, is de rechter spiegel er meestal later opgezet. Volgens mij was dat toen nog een optie. Ik meen mij te herinneren dat mijn 323i die ook niet had. Deze heb ik er later opgezet en heb een kabelboom besteld en geplaatst. Tevens heb ik de schakelaar voor het verstellen van de beide spiegels moeten uitwisselen voor 1 met dubbele functie.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic
Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks

Post by sethhendriks »

ja dat klopt wel Arnold,

want er zit standaard maar een functie op die schakelaar.

gr,
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Maar daarom kon je ook schakelaars kopen met een wisselknop erop. Om links en rechts in te stellen.
De kabels van links naar rechts zijn inmiddels vrij prijzig geworden geloof ik.
Mijn Baur heeft hem ook niet, maar dat kabeltje ligt al tijden klaar..... :bag
Prioriteit -1

Ik heb zelfs een sloper gehad waar ook in de rechterdeur een schakelaar was gemonteerd voor de rechter spiegel :mrgreen:
So many cars, so little time
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Bij deze dan de lang verwachte foto's van de reparatie. Allereerst mijn excuses voor het laat plaatsen voor de foto's. Ik had er voor de vakantie helaas geen tijd meer voor en toen ik terug kwam van vakantie was er weer iets aan de hand met de auto. Dit wou ik eerst oplossen voordat ik foto's en dergelijke wou plaatsen. Hierover later meer.
Daarna was mijn opleiding weer begonnen en heb ik nu eindelijk even de tijd gevonden om een update te plaatsen.

Na de wissel van de distributie riem weer opnieuw aan de opbouw begonnen

Image

Ik had alle slangen gemonteerd, maar er bleken een aantal slangen lek te zijn. Het rubber van 33 jaar oud was dermate opgerekt en uitgedroogd dat het niet meer goed afsloot toen ik de boel weer gemonteerd had. Ik ben toen een nieuwe originele set koelslangen gaan halen met uiteraard de bijbehorende slangenklemmen. Leek mij wel zo netjes.

Image

Hier een close-upje van de slangenklem. (Gemaakt met mijn mobiel, vandaar de slechte kwaliteit)

Image

Vervolgens uiteraard verder gegaan met de opbouw van de koelslangen.

Image

Ook aan de radiator heb ik nieuwe slangen gemonteerd.

Image

Toen eenmaal alles van de motor goed gemonteerd was en de motor heerlijk liep ben ik begonnen aan de opbouw van de voorkant. Misschien had ik het al aangegeven, maar met de timing van de riem correct en de nieuwe injectoren loopt het blokje heerlijk!

Image

Image

Image

Uiteindelijk zat alles weer op zo'n plek waar het moest en deed alles het weer! Behalve de motorkap dan, dat is trouwens echt een hels karwei om dat te monteren :shock Vooral die torsiestaven echt verschrikkelijk, maar ook dat is goed gekomen. :shake

Image

Image

Image

Dit was het aanvullende verslag en foto's wat betreft de distributie. Zometeen volgt de rest nog waarom mijn auto niet startte toen ik terug kwam van vakantie en tevens ook mijn eerste ervaring met de ANWB.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Robo's: E21 323i

Post by uwbuurman »

mooi verslagje. Leuk he, prutsen aan je eigen auto en dan ook gewoon goed resultaat hebben.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Allereerst de rede waarom mijn auto niet startte toen ik terug kwam van vakantie.
Ik kwam erachter toen ik gezellig met mijn vriendin richting de stad wou gaan om wat te gaan drinken. Ik kon starten wat ik wou maar de auto ging niet aan. Toen de grote vriend remmenreiniger gepakt en in de inlaat gespoten. Er kwam toen heel eventjes leven in het blok om daarna weer meteen uit te vallen.
Het leek mij dus een geval van geen brandstof krijgen. Ik had dit voor de zekerheid nog een keer getest door de retour slang los te halen en toen alleen de brandstofpomp te laten draaien. Er was eerst een geluid van luchtzuiging te horen en toen kwam er brandstof uit. Ook hoorde ik achter de auto nogal wat gespetter en ik kwam erachter dat de aanvoerslang niet goed vastzat op de pomp. Er spoot hier van alles uit en er was al een heel mooi plasje ontstaan :x
Ik baalde hier nogal van, want ik ben zelf nooit aan de brandstofpomp geweest en deze slangenklem was dus niet goed vastgezet...
Ik heb de slang toen goed vastgezet en heb daarna nog een keer de brandstofpomp laten lopen, alleen kwam er dit keer geen brandstof uit. Ik had toen besloten om de volgende dag verder te gaan.
Omdat ik dacht dat er eventueel wat verstopt zat, ben ik het aanzuigfilter gaan schoonmaken. Allereerst de achterbank gedemonteerd en de boel losgehaald om vervolgens het filter te kunnen schoonmaken.

Image

Daarna ging het aanzuigfilterstuk er eenvoudig uit en heb ik dit filter schoongemaakt.

Image

Na alles weer gemonteerd, heb ik opnieuw de brandstofpomp laten lopen. Wederom hoorde je de pomp lopen, maar er kwam maar geen benzine uit...
Vervolgens was mijn idee om te kijken of de pomp wel benzine pompte. Ik had dit gecheckt door de aanvoerslang vanaf de pomp los te halen en er een ander slangetje op te doen die weer in een potje liep (ik heb hier helaas geen foto's van). Toen ik de aanvoerslang loshaalde zat er wel druk op, maar was dit echter lucht. Een indicatie dat de pomp waarschijnlijk toch zijn werk deed. Vervolgens dus de brandstofpomp weer laten draaien en wederom geen brandstof die eruit kwam.
Het enige wat ik nog kon doen was de brandstofpomp eronderuit halen en verder bekijken wat het probleem was.

Terwijl ik onder de auto lag om de pomp eronderuit te halen viel het me al op dat een aantal slangen nogal los zaten en je ze zo kon bewegen. Ook was er een slang nat van de benzine...

De pomp was makkelijk te demonteren en om de benzinepomp te testen had ik een opstelling gemaakt (sorry ook hier heb ik wederom geen foto van). Ik had de aanzuig- en aanvoerslang in een bak wasbenzine gedaan, zodat de pomp kon aanzuigen en tegelijkertijd ook weer de wasbenzine daarin kwijt kon. Toen ik de opstelling liet lopen, pompte de benzinepomp gewoon wasbenzine rond. Het enige was dat er ook belletjes kwamen. Ergens zoog de pomp dus lucht aan.

Ik had toen om te testen het T-Stuk losgehaald. Dit is het stuk waar een slang aanzit tussen het overdrukventiel in de brandstofpomp en de aanvoer van de brandstofpomp. Toen ik deze had losgehaald liep de pomp perfect en kwamen er geen belletjes.
Het slangetje tussen het T-Stuk en het overdrukventiel had al die tijd te los gezeten waardoor er benzine aan de buitenkant van het slangetje was gekomen en deze poreus was geworden. Hij lekte steeds meer benzine en er werd tevens ook lucht aangezogen. Dit slangetje zat te los door een te grote maat slangenklem. Dit vond ik weer een vervelende slordigheid van degene die voor mij de auto had. Het probleem zat hem dus in het feit dat er lucht aan werd gezogen via die slang, waardoor er te weinig zuigkracht overbleef om de benzine uit de tank te zuigen.

Voordat ik de boel weer had gemonteerd, ben ik de juiste maat slangenklem gaan halen. Vervolgens de boel weer gemonteerd met de juiste maat van de klemmetjes en de boel weer getest. De belletjes waren er nog steeds en het stukje slang werd wederom weer nat van de benzine. Ik ging met de pomp weer terug de testopstelling en ik besloot om het stuk dat poreus was eraf te knippen. Het stukje slang was hier gelukkig lang genoeg voor. Ik merkte dat ik er wel heel makkelijk doorheen knipte en aan het slangetje was ook te zien dat het was uitgedroogd. Het was nogal taai en er zaten scheurtjes in. Voor de zekerheid had ik het slangetje nog een stukje verder afgeknipt en toen merkte ik dat het aanzienlijk moeilijker was om door te knippen. Tenslotte het slangetje weer gemonteerd en de boel getest en er kwamen dit keer geen belletjes meer :D

Als allerlaatste de boel weer onder de auto gemonteerd, de retour weer loshalen om er zeker van te zijn dat alles het ook echt weer deed, de auto weer eindelijk starten en uiteraard een lekker stuk gaan rijden :launch
Ik heb nog met verbazing rond gereden dat een zo klein iets als een verkeerde slangenklem iets in gang kan zetten zodat je hele auto stil komt te staan.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

@Uwbuurman: Ja is inderdaad echt heel erg leuk! Ik vind het echt gaaf dat je auto het dan ook weer gewoon doet en beter rijdt als eerst. Het wordt dan ook steeds meer je eigen auto denk ik.

Hopelijk is de post van het benzine euvel een beetje te volgen? Anders kan ik nog het een en ander aanpassen of anders verwoorden e_geek
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Helemaal duidelijk hoor. Je geeft inderdaad terecht aan dat op zo'n manier een auto steeds meer "van jou" wordt. Nog een paar jaar en je kent de E21 compleet van binnen en van buiten. Dat is ook het mooie van dit type auto. Een stuk gezond verstand en de basis gereedschappen en je komt al een flink eind.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Dan nu mijn ervaring met de ANWB.
Met het brandstof probleem opgelost zat ik nog steeds met het probleem dat mijn dynamo niet bijlaadde. Ik ben toen bij autoboomstraat een andere dynamo gaan halen. Ik wou het liefste een andere dynamo omdat die van mij ook scheef zat. Ik had de dynamo's verwisseld en weer doorgemeten, alleen laadde de dynamo nog steeds niet bij helaas. Goed balend ging ik nog maar een keer onder de auto liggen om te kijken of de boel nog wel goed vastzat.
Toen zag ik dat de massa draad van de dynamo was afgebroken. Deze losgehaald en er een nieuw oog aan gesoldeerd en weer gemonteerd. En voila het probleem was opgelost en de dynamo laadde weer bij :shake
Dit kwam zeer mooi uit en ik kon de volgende dag richting Zeeland vertrekken.

Op de terugweg echter speelden de problemen op. Ik wou mijn verlichting aanzetten en merkte dat mijn vermogen dan compleet wegviel. Vervolgens een heel stuk nog gereden zonder verlichting en na een tijdje hield de motor er helemaal mee op. De accu was weer leeg...
Gelukkig reden we met twee auto's en waren mijn ouders verzekerd bij de ANWB :shake Mijn pa ging dus de bellen dat we pech hadden en kwam toen voor een onaangename verassing te staan. We waren verzekerd voor service in Europa behalve voor in Nederland... :wtf Dit vond ik nogal debiel, maar het was niet anders. Ze zouden iemand sturen en hij moest dan ter plekke lid worden. De ANWB had echter al wel een keer over haar hart gestreken, omdat je tot 20 jaar gebruik mag maken van de polis van je ouders en ik dus 20 ben. Daar had ik wel mooi geluk bij!

Gelukkig was de monteur van de ANWB snel ter plaatse en we zouden mijn auto naar een nabijgelegen parkeer-terrein slepen zodat er daar gekeken kon worden wat er mis was. Ik reed mee in de auto van de monteur naar mijn auto en hij werd meteen enthousiast toen hij mijn auto zag :D Hij had vroeger zelf een 1602 gehad. Dit vond ik natuurlijk erg leuk! Een aantal foto's

Image

Image

Image

De dynamo laadde helaas niet meer bij en hij vermoedde dat mijn spanningsregelaar kapot was. Normaal hadden ze deze dingen altijd liggen in de auto, alleen tegenwoordig was dat niet meer het geval. Hij keek voor de zekerheid nog een keer in een bakje en vond daar een spanningsregelaar! Deze was van een Opel en hij zei: Of hij doet het als ik hem erin doe of hij breekt af. Ik moest uiteraard lachen en zei dat we het maar moesten proberen, omdat ik anders sowieso stilstond. Hij monteerde de andere spanningsregelaar erin, laadde de accu weer bij en de auto kwam weer tot leven en bleef ook in leven :banana

Ik was uiteraard heel erg blij en heb de monteur van de ANWB heel erg bedankt!
Kortom een top-service die hij verleend had en ik kon weer naar huis rijden met een lach op mijn gezicht!
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Als laatste lijkt er alsof er een hard tikkend geluid bij de kleppen vandaan komt. Dit is eigenlijk gekomen na het ritje naar Zeeland. Het aparte eraan is dat je het niet hoort tot aan de 2500 toeren. Als je gas geeft en daarna op een constante snelheid gaat rijden op 2500 toeren, dan is er dat rare getik. Het klinkt een beetje als metaal op metaal denk ik. Als je dan weer gas geeft en gaat acceleren, dan is het geluid weg. Ik meen dat in de hogere toerentallen het geluid wel weer te horen is.
Het geluid komt naar mijn mening echt bovenuit het blok en ik heb het idee dat het de kleppen zijn, maar weet dus niet echt zeker of het de kleppen zijn of misschien wat anders is.
Ook komt er soms wat blauwe rook uit de uitlaat bij een stationair toerental en als je flink gas geeft bij optrekken is het soms vrij veel blauwe rook. Dit was eventueel op te lossen door een dikkere olie te gebruiken dacht ik? Er zit nu namelijk 10w40 in.

Hopelijk heeft een van jullie een idee of mening hierover? Mocht mijn uitleg niet duidelijk zijn hoor ik het uiteraard ook graag!

Groeten,
Robin
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Je bent goed bezig! Je verhaal over de brandstofslangen is duidelijk.

Je laatste euvel over een tik die van bovenuit het motorblok komt, doet mij aan een tikkend blok van Wondermike denken. Hij had ook een tik in zijn blok waarvan hij maar niet kon lokaliseren waar het vandaan kwam. Toen heeft hij een blok van een sloper in zijn auto gelepeld, die geen tik had. Na alles teruggeplaatst en aangesloten te hebben, zat die tik er weer in! :loll Die bleek dus niet uit het blok te komen, maar 1 of ander regelkastje, ik meen voor de ontsteking. Neem hiervoor even contact met Wondermike op! Misschien heb je wel hetzelfde euvel. Succes!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Wel mooi al die lotgevallen, en steeds met een goede afloop! Wat die tik betreft, kan ook ruimte op een tuimelaar zijn, al moet die dan wel zo langzamerhand voelbaar zijn wil 'ie zo op toeren geluid maken. Ik zou het kleppendeksel even lichten, tuimelaars controleren en ook de nokkenas op overmatige inloopsporen.

Rook is ook een bekend euvel, je kunt het eens proberen met 20W50 van Miller's op MPM oid, en anders toch maar een keer verse klepseals...
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Eventueel eerst nog rekken met die rommel die Ite wel gebruikt. Dat is een goedje dat de klepseals weer wat soepeler maakt. Weet niet precies wat het is, maar Ite komt het vast even vertellen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply