Allereerst de rede waarom mijn auto niet startte toen ik terug kwam van vakantie.
Ik kwam erachter toen ik gezellig met mijn vriendin richting de stad wou gaan om wat te gaan drinken. Ik kon starten wat ik wou maar de auto ging niet aan. Toen de grote vriend remmenreiniger gepakt en in de inlaat gespoten. Er kwam toen heel eventjes leven in het blok om daarna weer meteen uit te vallen.
Het leek mij dus een geval van geen brandstof krijgen. Ik had dit voor de zekerheid nog een keer getest door de retour slang los te halen en toen alleen de brandstofpomp te laten draaien. Er was eerst een geluid van luchtzuiging te horen en toen kwam er brandstof uit. Ook hoorde ik achter de auto nogal wat gespetter en ik kwam erachter dat de aanvoerslang niet goed vastzat op de pomp. Er spoot hier van alles uit en er was al een heel mooi plasje ontstaan
Ik baalde hier nogal van, want ik ben zelf nooit aan de brandstofpomp geweest en deze slangenklem was dus niet goed vastgezet...
Ik heb de slang toen goed vastgezet en heb daarna nog een keer de brandstofpomp laten lopen, alleen kwam er dit keer geen brandstof uit. Ik had toen besloten om de volgende dag verder te gaan.
Omdat ik dacht dat er eventueel wat verstopt zat, ben ik het aanzuigfilter gaan schoonmaken. Allereerst de achterbank gedemonteerd en de boel losgehaald om vervolgens het filter te kunnen schoonmaken.
Daarna ging het aanzuigfilterstuk er eenvoudig uit en heb ik dit filter schoongemaakt.
Na alles weer gemonteerd, heb ik opnieuw de brandstofpomp laten lopen. Wederom hoorde je de pomp lopen, maar er kwam maar geen benzine uit...
Vervolgens was mijn idee om te kijken of de pomp wel benzine pompte. Ik had dit gecheckt door de aanvoerslang vanaf de pomp los te halen en er een ander slangetje op te doen die weer in een potje liep (ik heb hier helaas geen foto's van). Toen ik de aanvoerslang loshaalde zat er wel druk op, maar was dit echter lucht. Een indicatie dat de pomp waarschijnlijk toch zijn werk deed. Vervolgens dus de brandstofpomp weer laten draaien en wederom geen brandstof die eruit kwam.
Het enige wat ik nog kon doen was de brandstofpomp eronderuit halen en verder bekijken wat het probleem was.
Terwijl ik onder de auto lag om de pomp eronderuit te halen viel het me al op dat een aantal slangen nogal los zaten en je ze zo kon bewegen. Ook was er een slang nat van de benzine...
De pomp was makkelijk te demonteren en om de benzinepomp te testen had ik een opstelling gemaakt (sorry ook hier heb ik wederom geen foto van). Ik had de aanzuig- en aanvoerslang in een bak wasbenzine gedaan, zodat de pomp kon aanzuigen en tegelijkertijd ook weer de wasbenzine daarin kwijt kon. Toen ik de opstelling liet lopen, pompte de benzinepomp gewoon wasbenzine rond. Het enige was dat er ook belletjes kwamen. Ergens zoog de pomp dus lucht aan.
Ik had toen om te testen het T-Stuk losgehaald. Dit is het stuk waar een slang aanzit tussen het overdrukventiel in de brandstofpomp en de aanvoer van de brandstofpomp. Toen ik deze had losgehaald liep de pomp perfect en kwamen er geen belletjes.
Het slangetje tussen het T-Stuk en het overdrukventiel had al die tijd te los gezeten waardoor er benzine aan de buitenkant van het slangetje was gekomen en deze poreus was geworden. Hij lekte steeds meer benzine en er werd tevens ook lucht aangezogen. Dit slangetje zat te los door een te grote maat slangenklem. Dit vond ik weer een vervelende slordigheid van degene die voor mij de auto had. Het probleem zat hem dus in het feit dat er lucht aan werd gezogen via die slang, waardoor er te weinig zuigkracht overbleef om de benzine uit de tank te zuigen.
Voordat ik de boel weer had gemonteerd, ben ik de juiste maat slangenklem gaan halen. Vervolgens de boel weer gemonteerd met de juiste maat van de klemmetjes en de boel weer getest. De belletjes waren er nog steeds en het stukje slang werd wederom weer nat van de benzine. Ik ging met de pomp weer terug de testopstelling en ik besloot om het stuk dat poreus was eraf te knippen. Het stukje slang was hier gelukkig lang genoeg voor. Ik merkte dat ik er wel heel makkelijk doorheen knipte en aan het slangetje was ook te zien dat het was uitgedroogd. Het was nogal taai en er zaten scheurtjes in. Voor de zekerheid had ik het slangetje nog een stukje verder afgeknipt en toen merkte ik dat het aanzienlijk moeilijker was om door te knippen. Tenslotte het slangetje weer gemonteerd en de boel getest en er kwamen dit keer geen belletjes meer
Als allerlaatste de boel weer onder de auto gemonteerd, de retour weer loshalen om er zeker van te zijn dat alles het ook echt weer deed, de auto weer eindelijk starten en uiteraard een lekker stuk gaan rijden

Ik heb nog met verbazing rond gereden dat een zo klein iets als een verkeerde slangenklem iets in gang kan zetten zodat je hele auto stil komt te staan.