1. De ouderwetse manier, 1 persoon pompen, een tweede persoon ontluchten aan de remklauw
Je moet dus met z'n tweeën zijn, maar werkt op zich goed
Risico: schade aan de cups van de hoofdremcilinder (HRC) bij te diep intrappen van het pedaal. Normaal komt de piston van de HRC nooit zo diep dus mogelijk dat er op die plaats wat roestafzetting is welke de cups van de HRC kan beschadigen en daarmee zorgt voor lekkage (verlies aan remdruk, geen hard pedaal meer).
2. Op druk, veel garagebedrijven hebben een drukvat om dit te doen. Hiermee zet je het reservoir onder druk zodat niemand hoeft te pompen, kan 1 persoon gewoon de nippels aflopen en in z'n ééntje alles ontluchten, ook voor ons hobbyisten een handige en veilige manier.
Gelukkig zijn er voor ontluchten op druk ook betaalbare oplossingen zoals:
Eezibleed: een eenvoudig vaatje dat je met de spanning van bijv je reservewiel op druk brengt. Betaalbaar en compact. Niet oerdegelijk, maar wat kun je ook verwachten voor 3 tientjes.
Eezibleed Pro: geen gesleep met reservewielen, bandenspanning etc, een eigen drukvat dat op druk wordt gebracht middels een compressor.
Inmiddels is er ook een nieuwe oplossing die je met een handpomp op druk brengt (dus geen compressor of reservewiel benodigd) en daarmee ook mobiel goed te gebruiken is, of onderweg zelfs nog makkelijker in gebruik is: de Motive PowerBleeder. Deze hoop ik op korte termijn te gaan testen.

Nog even wat algemene zaken:
A. Volgorde: bij ontluchten altijd beginnen met de remklauw die het verst van hoofdremcilinder en reservor verwijderd is, doorgaans is dat rechtsachter, dan linksachter, dan rechtsvoor en linksvoor als laatste.
B. Remvloeistof: standaard is voor een E21 DOT4 remvloeistof. Deze kan probleemloos worden vervangen door DOT 5.1 die meer hittebestendig is. Let op: DOT 5.0 kan niet worden gebruikt, door een andere samenstelling kan deze schade toebrengen aan ons remsysteem en gebruik is daarmee ronduit gevaarlijk.