Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

Fietsen is goed voor de gezondheid... :bag


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by 323baur »

Ik ga graag met je mee als je een paar op de shortlist hebt staan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

In alle eerlijkheid, Peter, als het een paar-duizend-euro-gebakje moet zijn, waarom zou je dan niet gaan voor een auto met lage vaste laste lasten? Een licht en klein autootje? Ruil de focus om voor een Fiesta ofzo. Nieuwer dan een e46 voor t zelfde geld, veel minder wegenbelasting en onderdelen kosten een scheet en twee knikkers.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

Zoiets. Als nieuw.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

Dat zou de meest wijze beslissing zijn Koos en daar heb je gelijk in maar we hebben onze zinnen gezet op een BMW. Vooral omdat we het willen (altijd verkeerde drijfveer weet ik)

@Ite, deze staat in Breda en heb ik al regelmatig zien rondrijden, ik ben erop geattendeerd door iemand dat ze hem weg wilde doen.
Ik neem je aanbod wellicht aan als we er wat meer in het vooruitzicht hebben maar zoals gezegd geen haast.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

ik zou dan even Jeroen bellen. Die 330i is ontzettend goed onderhouden en ondanks de kilometerstand nog heel fris. Hij heeft net de roest aan laten pakken. Kun je zo instappen en nog 5 jaar veel pelzier van hebben. Verbruik van de 2.2 en de 3.0 maakt geen fluit verschil.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by 323baur »

Peter V. wrote:Dat zou de meest wijze beslissing zijn Koos en daar heb je gelijk in maar we hebben onze zinnen gezet op een BMW. Vooral omdat we het willen (altijd verkeerde drijfveer weet ik)

@Ite, deze staat in Breda en heb ik al regelmatig zien rondrijden, ik ben erop geattendeerd door iemand dat ze hem weg wilde doen.
Ik neem je aanbod wellicht aan als we er wat meer in het vooruitzicht hebben maar zoals gezegd geen haast.

Zullen we dit jaar gewoon eens iets leuks kopen? Gewoon hop een smakelijke en harde e12, iets wat waarde houdt (of stijgt) en wat leuk is, en wat gewoon betrouwbaar is. Airco must?
Je hebt tijd genoeg, en er komt met regelmaat wat leuks voorbij.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

635csi, zei je Ite? Goed idee!!! :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4594
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by gerrit323 »

Ik kan Koos volgen in zijn redenering om goedkoper vervoer te kopen maar als het bmw virus heeft gebeten .. wij denken hier ook soms na over wat als eventuele vervanger van sarah's golfje .. zou best ook oud bmw spul kunnen worden

Waarom geen e36 met weinig km's peter, ze moeten kwa comfort voor beperkt alledaags gebruik niet onderdoen voor de e46 en zijn nu spotgoedkoop .. veel petjesauto's maar er zijn zeker nog wel goede nette exemplaren te vinden.

Ik heb 5 jaar met een 320i coupe van 1995 gereden .. niet de snelste maar wel een zeer betrouwbare wagen geweest, verkocht met 230+K en reed nog als nieuw
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

E36 kan ook inderdaad maar deze E46 werd ingefluisterd dus vandaar deze week een bezoekje. Niet meer dan dat hoor.

Het feit is dat er met die auto niet meer dan 5000 km/jaar wordt gereden dus brandstofverbruik zal geen super groot problem zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19051
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by uwbuurman »

Dan is die 330i van Jeroen een topper.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Dan is die 330i van Jeroen een topper.
Wellicht wel, hangt van de prijs af uiteraard.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29830
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Sorry, de drukte houdt hier aan dus de achterstand op het forum is aanzienlijk. Ik kan me voorstellen dat je een E36 of E46 wilt rijden, en met een benzinemodel kan dat prima op een betaalbare manier en dan maakt het voor het verbruik vrij weinig uit welke motorisering je kiest. Een fatsoenlijke E36 begint al knap schaars te worden, maar niet onmogelijk en ook niet heel kostbaar, en qua onderhoud en verdere lasten zullen die voordeliger zijn dan de zwaardere E46 met een motor die net iets meer onderhoudsgevoelig is. Daar staat dan wel een duidelijk moderner ontwerp tegenover, maar daar waar onze 'normale' E36's 323ti en 328i weinig onderhoud vroegen wil de E46 echt wel meer.

Onze E46 is uitwendig weer netjes gemaakt en zal inderdaad binnenkort te koop komen, en is natuurlijk wel een bijzonder exemplaar, 330i met handbak, M-Tech 1, een bak opties en veel onderhoud gedaan. Desondanks ken ik de huidige eigenaar :P en daarmee weet ik dat de auto geen makkelijk leven heeft gehad. Vandaar dat ik 'm liever niet aan een goede bekende verkoop.

De bekende zwakke punten zijn reeds genoemd, eis een ijskoude start en elke onregelmatigheid die je opmerkt betekent wat mij betreft werk aan de winkel en dan zou ik 'm al gauw laten staan. Succes met de zoektocht en als er wat in deze regionen opduikt ga ik graag eens (mee) kijken hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12116
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Peter V. »

Duidelijk verhaal Jeroen. Thanks

Wij zijn wel wat aan het kijken op de bekende sites. Wellicht gaan we nog eens kijken naar deze E36 want die vond Paulien wel leuk:

http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... utive.html
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29830
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46

Post by Jeroen »

Lijkt zo op 't eerste gezicht niet verkeerd idd!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply